جواب به سوالات و فعالیت درس اول نگارش چهارم ( پاسخ ها به صورت گام به گام )
پاسخگویی به سوالات درس اول کتاب نگارش چهارم آفریدگار زیبایی صفحات ۸، ۹، ۱۰، ۱۱، ۱۲، ۱۳ با دانشچی همراه باشید.
جواب سوالات نگارش چهارم درس اول آفریدگار زیبایی ( پاسخ گام به گام )
املا و واژهآموزی درس اول
۱- سه جمله از متن را که در آنها کلمهی «پاییز» به کار رفته است، بنویسید.
📗 پاسخ:
روزی بهار، تابستان، پاییز و زمستان با هم گفتوگو میکردند.
پاییز برای کار خود، رنگهای آتشین انتخاب کرد و اول به سراغ جنگل رفت.
خورشید به تصویرهای نقّاشی پاییز نگاه کرد؛ امّا هرچه کرد، نتوانست چشم از آن بردارد.
۲- هشت کلمه از متن درس بنویسید که ارزش املایی دارند.
📗 پاسخ: تصمیم – حشرات – غوک – منظره – طبیعت – گلگون – طلایی – ارغوانی
۳- چیزهایی را که در تصویر میبینید با توجّه به واژهآموزی این درس طبقهبندی کنید و نمودار آن را کامل کنید.
📗 پاسخ:
وسایل نقلیه: ماشین، اتوبوس، هواپیما
لوازمالتحریر: تراش، مداد، پاککن
املا
۱- کلمههای زیر را با دقّت بخوانید.
جهانافروز – هلو – رنگآمیزی – تاب – ارغوانی
آنها را در درس پیدا کنید و از روی جملههایی که این کلمهها در آن به کار رفتهاند با خطّ خوانا بنویسید.
📗 پاسخ:
خورشید جهانافروز از پشت ابرهای سفید، نقّاشی تابستان را تماشا کرد.
نخست دستی به شاخههای درختان هلو، بادام، سیب و درختان دیگر برد و بر آنها گردنبندهایی از گلهای صورتی آویخت.
تابستان با رنگ سبزِ تیره، سراسر جنگل را رنگآمیزی کرد.
بر شاخههای درختان میوه، آنقدر سیبِ گلگون و گلابی و میوههای دیگر آویخت که شاخهها تاب نیاوردند و به سوی زمین، خم شدند.
بعضی از درختان را با رنگ زردِ لیمویی پوشانید، برخی را به رنگ ارغوانی و بعضی دیگر را به رنگ قرمزِ روشن درآورد.
۲- با توجّه به متن درس با هر گروه از حروف در هم ریخته، یک کلمه بسازید. (پاسخها با رنگ سبز)
ط ، ه ، ق ، ر: قطره
و ، ب ، ن ، ص ، ر: صنوبر
ع ، ز ، ر ، م ، ا: مزارع
هنر و سرگرمی
۱- از روی سرمشق زیر، خوش خط و زیبا بنویسید.
📗 پاسخ: به نام خداوند خورشید و ماه که دل را به نامش خرد داد راه
۲- این جملهها را در متن درس پیدا کنید و جاهای خالی را با کلمات مناسب پر کنید. (پاسخها با رنگ سبز)
۱- روزی بهار، تابستان، پاییز و زمستان با هم گفتوگو میکردند.
۲- خورشید پذیرفت که بین آنان داوری کند.
۳- سطح رودخانه را با قشر نازک یخ برّاق کرد.
۴- اول، بهار زیبا و دل انگیز قلم به دست گرفت.
۵- خورشید از دیدن منظرهی طبیعت بهار لذّت برد.
۶- کنار جنگل را با بوته های انبوه تمشک زینت داد.
۳- کلمههای جدول زیر را در جملههای بالا پیدا و خانههای جدول را پر کنید.
📗 پاسخ:
۱- زمستان ۲- پذیرفت ۳- قشر
۴- دلانگیز ۵- طبیعت ۶- بوته
درک متن
متن زیر را بخوانید و به سؤالهای آن پاسخ دهید.
میخواستم همه چیز را دربارهی خدا بدانم. از خانه بیرون رفتم. درختان با برگهایی سبز و قامتی بلند، ایستاده بودند. زیر درختی گلی تازه شکفته دیدم. گفتم: «چه گل زیبایی!» گل لبخندی زد و گفت «من زیبا هستم؛ امّا خدا از همه زیباتر است. او آفریدگار من است. آن که مرا آفریده، از همه زیباتر است.»
نسیم آرام میوزید و دست مهربان خود را بر سر گلها و برگها میکشید. گفتم: «نسیم چه مهربان است!» چهرهام را نوازش کرد و گفت: «من مهربانم؛ امّا خدا از همه مهربانتر است. او آفریدگار من است. آن که مرا آفریده، از همه مهربانتر است.»
ناگهان آسمان ابری شد. ابرها به هم پیوستند و باران گرفت. گفتم: «اگر باران بر درختان و دانهها نمیبارید، آنها تشنه میماندند؛ رودها و دریاها خشک میشدند و هیچ انسان و حیوانی زنده نمیماند.» در این هنگام، ابر غرّید و گفت: «خدا دوست انسانهاست. اگر لطف خدا نبود، هیچ ابری نمیبارید.»
به خانه برگشتم. پدر و مادرم دربارهی کتابی که خوانده بودند، صحبت میکردند. گفتم: «خوش به حال شما که همه چیز را میدانید.» پدر با مهربانی گفت: «عزیزم، داناتر از همه خداست. او همه چیز را میداند و دوستدار کسانی است که میخواهند بدانند، تا زندگی بهتری داشته باشند.»
۱- از کدام بند میفهمیم که خداوند بخشنده است؟
📗 پاسخ: در بند سوم با باریدن باران به لطف خدا و بخشنده بودن او پی میبریم.
۲- در این متن چهار ویژگی برای خداوند بیان شده است؛ آنها را نام ببرید.
📗 پاسخ: زیبایی، مهربانی، بخشندگی، دانایی
۳- به نظر شما بهترین عنوان برای این متن چیست؟
📗 پاسخ: آفریدگار بیهمتا
نگارش
دربارهی موضوع «تابستان» کمی فکر کنید. سپس آن را به موضوعهای کوچکتر تقسیم کنید. یکی از آنها را انتخاب کنید و دربارهی آن، یک بند بنویسید. در نوشتن جملهی موضوع، دقت کنید. همچنین توجه داشته باشید، جملههایی که مینویسید، باید در تکمیل جملهی موضوع نوشته شوند.
موضوع کلی: تابستان
موضوع کوچکتر:
تعطیلات تابستان
میوههای تابستانی
هوای گرم تابستان
📗 پاسخ: میوههای تابستانی رنگارنگ و خوشمزه هستند. در تابستان تنوع میوهها بسیار زیاد است. هلو، شلیل، گیلاس، زردآلو و میوههای خوش طعم و خوش عطر دیگر که هرکسی را به هوس میاندازد. برداشت این میوهها از درختان برای باغداران زحمت زیادی دارد. اما اینهمه رنگ و زیبایی هرکسی را برای کمک به شوق میاندازد. چه خوب است که در مصرف میوهها اسراف نکنیم تا خدا هم از ما راضی باشد.
جواب درسهای بعدی نگارش چهارم دانلود PDF کتاب نگارش چهارم