خانه » مهارت نوشتاری » انشا در مورد زمستان سردترین فصل سال

انشا در مورد زمستان سردترین فصل سال

توصیف و انشا فصل زمستان – مهارت نوشتاری

انشا فصل زمستان

انشا با موضوع زمستان سردترین فصل سال به صورت ادبی و توصیفی برای دانش آموزان آماده شده تا با نحوه نگارش و مهارت نوشتاری آشنا شوند با دانشچی همراه باشید.

انشا در مورد زمستان

پیرمردی سپیدپوش در راه است. مردی میانسال که اکنون آغاز فرمان‌روایی اوست. نیروی او برف است و می‌تواند کاری کند که کل زمین به میدان اسکی تبدیل شود. او زمستان نام دارد.

زمانی که این فصل فرامی‌رسد، پرندگان از دست آن فرار کرده و به نواحی گرم پناه می‌برند. حیوانات به خوابی می‌روند که می‌توانند در آن ۷ پادشاه را بینند. آن‌ها چندین ماه به دنبال غذا گشته و اکنون زمان استراحت‌شان رسیده است. درختان در این زمان با وجود تفاوت‌هایی مانند قبل ایستاده و قد علم می‌کنند. آن‌ها فرزندان سبز خود را از دست می‌دهند و کل این فصل را با عزای برگ‌ها می‌گذرانند و هر روز لاغر و تکیده‌تر می‌شوند. حتی برخی از درختان جان سالم از زمستان به در نمی‌برند و پیش از آن‌که طعم دوباره سرسبز بودن را بچشند، جان خود را از دست می‌دهند.

زمستان تنها برای جنگل و حیواناتش ناخوشایند نیست. او برای انسان‌هایی که فقیر هستند نیز نامهربان است. آن‌ها پولی برای خرید لباس گرم ندارند و زمستان با تمام بی‌رحمی خود ۳ ماه سخت را برای آن‌ها می‌سازد.

از نظر برخی نیز زمستان زیباترین فصل است. من هم موافقم. فرض کنید که زمین با پوششی سرد و با رنگی سفید پوشیده شده باشد؛ حتی کلمات نیز قدرت وصف این همه شکوه دا نخواهند داشت.

در کنار اتفاقات عجیبی که زمستان را خشمگین نشان می‌دهد، جذابیت‌هایی نیز در این فصل وجود دارد. درست کردن آدم‌برفی‌هایی که با هم بر سر بلند قد بودن رقابت کنند، از تفریحات هیجان‌انگیز زمستان محسوب می‌شود.

زمستان، سردترین فصل سال، زمین و موجوداتش را محاصره می‌کند تا آن‌ها بهار را بیشتر دوست داشته باشند. او با این‌کار به انسان‌ها، حیوانات و گیاهان می‌آموزد که در زمان سختی و مشکلات نیز همچنان در کنار یکدیگر باشند و هیچ‌گاه از کمک به هم دست نکشند. سختی‌ها باعث قوی‌تر شدن موجودات می‌شوند؛ در زمستان سرد کنار یکدیگر باشید تا بتوانید با قدرت در کنار هم، فصل سفید را سپری کنید.

انشا اختصاصی _ نویسنده: حدیثه قاسمی 

موضوع انشا فصل زمستان

فصل زمستان چهارمین فصل سال است که مثل بقیه فصل‌ها دارای ۳ ماه است. دی، بهمن و اسفند. دی اولین ماه این فصل با شب یلدا آغاز می‌شود. شبی که ما و اعضای خانواده به خانه پدربزرگ و مادربزرگ میرویم و با خوردن تنقلات و میوه‌هایی مثل هندوانه و انار شروع زمستان را جشن می‌گیریم. هر چند امروزه مردم در خانه‌هایشان بخاری و شومینه برای گرم شدن دارند اما در قدیم و حتی اکنون در بعضی مناطق و روستاها مردم در زمستان از کرسی استفاده می‌کردند. با آغاز فصل سرما کرسی را در بزرگترین اتاق خانه قرار می‌دادند. در اتاق‌های دیگر نیز چراغ‌هایی که به آن علاءالدین گفته می‌شد می‌گذاشتند تا خانه را گرم کنند.

بارش برف در مناطق روستایی منظره بسیار زیبایی را ایجاد می‌کند درختان و باغ‌ها از بارش برف سفیدپوش می‌شوند و هر جا چشم کار میکند از سطح براق و سفید برف می‌درخشد. در هنگام صبح مه فضا را پر میکند و منظره‌ای رویاگونه می‌سازد. اگر رودخانه‌ای در روستا باشد سطح آن از سرما یخ میبندد و مثل الماس درخشان می‌شود. زنان و مردان با لباس‌هایی ضخیم برای در امان ماندن از سرما خود را می‌پوشانند و برای شروع روز کاری خود از خانه خارج می‌شوند. در شهرها کمتر پیش می‌آید که برف آنقدر ببارد که برای رفت و آمد مشکل ایجاد شود اما در مناطق روستایی و مخصوصا کوهستانی بارش برف ممکن است چند روز طول بکشد. به همین خاطر مردها باید قبل از خروج از خانه جلوی در خانه را پارو کنند و برفها را به حاشیه دیوار کوچه بریزند تا امکان عبور و مرور ایجاد شود. پارو کردن برف پشت بام هم از ضروریات است زیرا ممکن است سنگینی برف باعث آسیب به سقف خانه شود.

سرمای هوا چه در شهر و چه در روستاها مانع از کار و فعالیت مردم نمی‌شود. مردم پوشیده در لباس‌های گرم سرکار می‌روند. هنگام ظهر که کمی نور خورشید به زحمت از میان ابرهای تیره بیرون می‌آید هوا گرم‌تر شده و می‌توان زیر نور اندک آن کمی گرما را احساس کرد و عصرها در حالی که بخار از نان داغی که از نانوایی خریده شده روی دست مردمی که به سمت خانه‌هایشان می‌روند بسیار زیبا و دلچسب است. شبهای زمستانی که طولانی‌تر است درکنار خانواده می‌تواند بسیار گرمابخش باشد. در روستاها خانواده‌ها شبها دور کرسی می‌نشینند و پس از صرف شام و چای داغ به گفتگو می‌پردازند یا داستان سرایی می‌کنند.

زمستان در اسفند برای مردم ماه پر جنب و جوش‌تری است. ایرانی‌ها که آغاز سالشان با شروع فصل بهار است به خانه تکانی و خریدهای شب سال نو می‌پردازند. با اینکه هوا ممکن است بسیار سرد باشد اما خانواده‌ها خانه را از گرد و غبار و کثیفی پاک می‌کنند و همه چیز تر و تازه و نو می‌شود. زمستان که به روزهای آخر می‌رسد کم کم بوی عید و گل‌ها و سبزه‌ها در خیابان میپیچد و حال خوشی به ما می‌دهد که مژده آمدن بهار است.

اختصاصی دانشچی _ نویسنده فاطمه عبدالرحیمی

انشا دوم درباره سردترین فصل سال

زندگی ما انسانها با سال سنجیده می‌شود. هر سال دارای ۴ فصل و هر فصل ۳ ماه دارد. سال خورشیدی با فصل بهار آغاز می‌شود. بعد تابستان که فصلی گرم است و سپس پاییز و در آخر با زمستان سال به پایان می‌رسد و این چرخه همواره ادامه دارد. فصل زمستان آخرین فصل سال است که سه ماه دی، بهمن و اسفند آن را تشکیل می‌دهند. زمستان با طولانی‌ترین شب سال یعنی شب یلدا آغا می‌شود. آیین و رسومات زیبایی از جمله دورهمی شبانه فامیل و خوردن تنقلات و میوه‌های فصل از زیبایی‌های شب یلداست. اما با شروع زمستان روزها کوتاه‌تر می‌شوند. بارش برف آغاز می‌شود و زمین تغییر می‌کند. با بارش برف درختان سفیدپوش، خواب زمستانیشان شروع می‌شود. برف جای برگ‌های سبز را میگیرد.

آسمان به جای آبی روشن تابستانها، با ابرهای تیره پوشیده می‌شود. همه اینها بسیار زیباست مخصوصا صبح هنگام که بعد از بارش برفی شبانه، خیابان یکدست سفید است و مه خیابان را پر کرده باشد. درختان زیر سنگینی برف شاخه‌های خالی از برگشان خم شده باشد و صدای کلاغها از دور دست به گوش برسد. گاهی بارش برف بقدری زیاد است که مردم باید جلوی در خانه‌ها و پشت بام‌ها را پارو کنند و مسیر را برای عبور و مرور باز کنند.

سرمای هوا باعث می‌شود لباس‌های گرمتری بپوشیم تا سرما نخوریم. هر چه به اواسط زمستان نزدیکتر می‌شویم هوا سردتر و سردتر می‌شود. برای گرمای خانه باید از وسایل گرمایشی مانند بخاری و شوفاژ استفاده کرد و درزها و شیشه‌های نازک را پوشاند تا سرما به داخل خانه نفوذ نکند. زمستان از نظر من زیباترین فصل سال است. با نزدیک شدن به روزهای آخر سال با اینکه هوا سرد است مردم برای خریدهای سال نو و عید بیشتر به خیابان می‌آیند و در شهر جنب و جوش بیشتری به راه می‌افتد و بازار فروش سبزه، ماهی و اقلام هفت سین بسیار گرم می‌شود.

با اینکه روزها کوتاهتر هستند اما مردم تا پاسی از شب به خرید و تدارک سال نو می‌پردازند. از طرفی بیشتر مردم به فکر خانه تکانی هستند که آن هم از زیبایی‌های روزهای آخر فصل زمستان است. اسفند ماه آخرین ماه زمستان به جای سی روز بودن ۲۹ روز است و هر ۴ سال یکبار این ماه ۳۰روزه می‌شود. به سالی که در آن اسفند ۳۰ روز باشد سال کبیسه می‌گویند.
ما بچه‌ها می‌توانیم با کمک به والدین خود در خانه تکانی و آماده شدن برای سال نو و خرید لباس برای خودمان و حتی تهیه لباس برای کسانی که شاید توانایی خرید لباس ندارند، از این روزهای سرد فصل زمستان لذت ببریم.

اختصاصی دانشچی _ نویسنده فاطمه عبدالرحیمی

انشا ادبی فصل زمستان

فصل زمستان یکی از چهار فصل زیبای خداست. هوای سرد و دلچسب آن همراه با بلورهای درخشان برفش، خاطره انگیز ترین صحنه ها را می سازد.درست کردن آدم برفی با دماغ هویجی و شال گردن بافتنی زیبایش، لذت بخش ترین تفریحات زمستان است. زمستان، روز هایش کوتاه و شب هایش بلند است؛ آنقدر بلند که درخت ها و گل ها و سبزه ها، با لالایی اش به خواب می روند.

گاه گاهی شاخه های به خواب رفته شان کلاهی سفید از برف بر سر می کنند و زمین با لباس سفید و زیبایش، گلوله های تازه از سفر رسیده ی برف را در آغوش می گیرد. قدرتی که درختان را می خواباند آب ها را منجمد می کند پرندگان را فراری می دهد به گرمای طاقت فرسای زمین غلبه می کند بر روی آسمان ابری می کشد و برف و باران می بارد و آهنگ رعد و برق و طوفان از سر می دهد و آدم برفی های کوچک و بزرگ را سربازان قصر خود قرار می دهد قصری از جنس برف.

اما سلطنت آن زیاد طول نمی کشد به طوری که درختان از خواب زمستانی بیدار می شوند پرندگان باز می گردند خورشید دوباره گرم و درخشان می شود و آسمان دوباره آبی رنگ می شود آن موقع است که شیشه ی پر از برف اتاق من تمیز می شود و آنگاه است که می گویم بدرود بر زمستان و درود بر بهاران.

در این فصل عقل ها حیران میشود از زیبایی های طبیعت، حرف های ناگفته ای در این فصل در ژرفای جانمان باقی میماند

هم چنان که در این فصل برف و باران میبارد

قصه ای که نامش زندگی است هم چنان جریان دار

امیدوارم که در این فصل دل ها همچون این فصل

سرد و بارانی نشود!

انشا درباره زمستان

فصل زمستان را توصیف کنید

انشای خود را آغاز میکنم با نام خداوند مهربانی که آفرید فصل زیبا زمستان را.

فصل زمستان با پایان فصل پاییز شروع می شود، در این فصل وقتی که از خواب بیدار می شوم هنوز همه جا تاریک است، در زمستان زمانی که ابر ها نیستند، موقع تاریکی شب ستاره ها چشمک میزنند و بهترین زمان برای دیدن سیاره ها و ستارگان است.

در زمستان زمین پیراهن سفید خود را بر تن کرده و به استقبال این فصل می رود، درختان به خواب زمستانی میروند، من شروع و پایان زمستان را دوست دارم، چون شروع فصل زمستان با شب یلدا همراه است و پابان آن با عید نوروز.

هر فصل نشانه ای از شاهکار طبیعت است که بر گرفته از قدرت خداوند است، چه بسا فصل زمستان یکی از این فصل هاست که با سرما، برف و لباس های گرم و رنگارنگ خاطرهای خوش و زیبایی را برای من می سازد.

پس در این فصل زیبا خاطرات خوبی بسازیم و از آن لذت ببریم.

پیشنهادی: انشا ادبی در مورد برف

انشا ادبی، فصل زمستان را توصیف کنید_ دانشچی

دانش آموزان عزیز درصورتی که انشا باموضوع فصل زمستان و توصیف این فصل را دارید برای درس مهارت نوشتاری در قسمت نظرات برای ما بفرستید در سایت دانشچی با نام خودتان قرار دهیم. با تشکر

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

5 دیدگاه

  1. بد نبود اما اشتباهه که میگه زمستان بده بهار خوبه باید بگه هرفصلی خوبی های خودش را داره آخرای انشاش زمستانرو بد توصیف میکنه

  2. نوشته درباره زمستان به زبان ادبی:

    من فصلی که زمین پیراهن سفید خود را بر تن میکند را دوست میدارم در این فصل سنگ ها از به خود لرزیدن می شکنند و اشک شوق ابر ها همانند گلوله های آبی بر زمین می افتند و رفت و امد را بر مردم سخت می کنند و تمام این ها دلالت بر وجود آفریننده ی هستی لا ینتها است
    فصل سفید می آید و سیاهی ها را از هوا ناپدید میکند و هنگامی که ابرهای سیاه پوش و ابستن برف و باران او نیستند آسمان مانند چلچراغی روشن میشود بعضی ها از فصلی که درختان مو های بلند و سرسبز دارند خوششان می آید و بعضی ها فصلی که درختان به خواب می روند را دوست میدارند

    و باز هم همه ی این ها نشانه هایی هستند از آفریننده ای ماهر و زبردست که این ها را بر تابلوی طبیعت نقش کرده پس چه خوب است که ما با چشم دل به این اثر زیبای خداوند نگاه کنیم و از ان لذت ببریم

  3. من می ترسم اگه اینو بنویسم معلمم بفهمه تقلب می کنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *