خانه » مهارت نوشتاری » انشا در مورد چهار فصل سال

انشا در مورد چهار فصل سال

انشا درباره چهار فصل سال

انشا در مورد چهار فصل

انشا با موضوع چهار فصل به صورت ادبی و توصیفی برای دانش آموزان آماده شده تا با نحوه نگارش و مهارت نوشتاری آشنا شوند با دانشچی همراه باشید.

موضوع انشا چهار فصل سال

کمتر کشوری در سراسر دنیا وجود دارد که چهار فصل سال به وضوح و به معنای واقعی در آن قابل حس کردن باشد. ایران از نظر اقلیمی بسیار متنوع است و کشور چهار فصل است. شمال کشور معتدل و مرطوب و سرسبز و نسبتا خنک، جنوب کشور گرم و خشک و در برخی قسمت‌ها شرجی است. در هر دو قسمت شمال و جنوب دو دریایی با اکوسیستم و جانداران مختلفی دارند. در قسمت غرب سرد و کوهستانی و برفی و در قسمت شرقی گرمتر و خشکتر است.

هر فصل زیبایی خاص خود را دارد و یادآور و نماد یک سری از موضوعات پیش آمده در زندگی انسانها است که به حالت روحی انسانها نسبت داده می‌شوند.

فصل بهار در تمام کشورها نماد شکوفایی، زایش، از خواب بیدار شدن، شروع، جوانه زدن از ابتدا آغاز شدن و پیدایش است. درختانی که جان تازه می‌گیرند و برگهایشان سبز می‌شوند و شاخه‌هایی که جوانه می‌زنند. درختانی که میوه و شکوفه‌های خیره کننده‌ای می‌دهند. معروفترین آنها شکوفه‌های گیلاس هستند. گلهایی که غنچه می‌دهند و عطرشان فضا را پر می‌کند. هوایی بسیار دل‌پذیر و مطبوع نه گرم، نه سرد، روزهایی زیبا که تابش خورشید سوزاننده نیست و به زیبایی خود نمایی می‌کند. بارشها و رگبارهایی ناگهانی که گاهی باران و آفتاب با یکدیگر تداخل پیدا می‌کنند و رنگین کمان ایجاد می‌شود.

تابستان با گرمایی طاقت فرسا و آفتابی سوزان، با درختانی پر از میوه‌های خوش طعم تابستانی که برای یک عده دوست داشتنی و برای یک عده طاقت فرسا است. دمای هوایی که گاها بالای چهل درجه است و با تابش شدید آفتاب همراه است و گویی چون شلاقی از سد پوست بدن می‌گذرد و تا عمق جان نفوذ می کند.

پاییز هزار رنگ رویایی، پاییز برگ ریزان با هوایی مطبوع و باران‌های دل‌پذیرش خاطرات نهفته در اعماق ذهن را یاد آور می‌شود. قدم زدن در هوای پاییزی با یک دوست و همراه محشر است. برای عده اندکی افسردگی ایجاد و دل گیرشان می‌کند. اما عاشقان پاییز بسیار زیاد هستند. زیباترین و بلندترین شب سال در ایران در آخرین شب پاییز ماه یعنی آذر ماه، جلال و شکوه خاصی به آخرین ماه پاییز یعنی آذر ماه می‌بخشد. یلدایی پر از عشق و محبت که در کنار هم بودن را به ارمغان می‌آورد و جشنی با شکوه رقم می‌زند.

زمستان و سپیدی برفش، سرما و سوزی که تا مغز استخوان رخنه می‌کند. رد پاهایی که روی برف نشسته بر زمین به یادگار می‌مانند. سر خوردن و لیز خوردن، حال و هوای خاصی دارد. درست کردن آدم برفی‌هایی که کوچک و بزرگ نمی‌شناسد و همه با شعف به ساختنش می‌پردازند. گلوله‌های برفی که سمت هم پرتاب می‌کنیم و قهقهه‌هایی که از ته دل می‌زنیم. فصلها زیبایی بخش زندگی هستند و زندگی هر انسانی نیز فارغ از فصلها طبیعت چهار فصل خود را دارند.

موضوعات پیشنهادی برای انشاهای دانش آموزی

انشا اختصاصی _ نویسنده: مهتا قیدی 

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *