خانه » زندگینامه » تحقیق درباره زندگی حضرت موسی (ع)

تحقیق درباره زندگی حضرت موسی (ع)

تحقیق دانش آموزی در مورد زندگی نامه حضرت موسی ع

زندگی حضرت موسی

حضرت موسی (ع) یکی از پیامبران اولوالعزم (صاحب شریعت) و از نوادگان یعقوب پیامبر (ع) بود. او در مصر و در زمان پادشاهی فرعون به دنیا آمد و در همان جا بزرگ شد. پدرش عمران و مادرش یوکابد نام داشتند. از همین رو به این پیامبر موسی بن عمران می‌گویند و لقب کلیم‌الله برای این پیامبر به کار رفته است. [کلیم‌الله یعنی کسی که مستقیم با خدا سخن می‌گویند.] نام حضرت موسی (ع) در قرآن ۱۳۶ بار و در ۱۳۱ آیه آمده است.

داستان زندگی حضرت موسی (ع)

روزی فرعون، پادشاه مصر، در خواب دید که نوزاد پسری به دنیا خواهد آمد که حکومت او را به خطر انداخته و با او به مبارزه می‌پردازد. به همین دلیل دستور داد تا همه نوزادان پسر را به قتل برسانند. مادر موسی که ترس جان فرزندش را داشت، او را در سبدی قرار داد و به داخل رود نیل انداخت. سبد به باغ فرعون رفت و آسیه همسر فرعون، او را از آب گرفت. او که مهر نوزاد به دلش نشسته بود، فرعون را راضی کرد تا موسی را به فرزندی بپذیرند.

موسی شیر هیچ دایه‌ای را نمیخورد، خبر به مادر موسی رسید که آسیه به دنبال دایه‌ای است که به فرزندش شیر دهد. به این ترتیب مادر موسی به قصر رفت و دایه موسی شد و این پیامبر در دامان مادر خود پرورش یافت. حضرت موسی در کاخ فرعون بزرگ شد و از علوم و معارف مصری بهره‌مند شد. اما او از ظلم و ستم فرعون به بنی اسرائیل آگاه بود و همیشه به فکر نجات آنها بود.

روزی حضرت موسی در حال قدم زدن در شهر بود که دید مردی از قوم بنی‌اسرائیل و مردی مصری در حال مشاجره و دعوا هستند. او با مشت به سر مرد مصری زد و با این ضربه، مرد فوت کرد. حضرت موسی از ترس اینکه فرعون او را بکشد، از مصر فرار کرد و به مدین گریخت. در مدین با مردی به نام شعیب آشنا شد. با دختر وی ازدواج کرد و به مدت ۱۰ سال نزد او به چوپانی پرداخت.

به پیامبری رسیدن موسی (ع)

پس از ۱۰ سال موسی همراه خانواده‌اش به سمت مصر حرکت کردند. در مسیر راه گم کردند و چون شب شده بود، موسی آتشی از سمت کوه طور دید. به سمت کوه رفت. از سمت راست کوه و از بین درختان، ندایی آمد «ای موسی! منم پروردگار جهانیان، تنها مرا بپرست و نماز را برای یاد من به پا دار» او همانجا به پیامبری برگزید شد و از سوی خدا مأمور شد تا به مصر برود و بنی اسرائیل را از ظلم و ستم فرعون نجات دهد.

موسی به همراه برادرش هارون نزد فرعون رفت و از او خواست تا خود و همه ملتش به خدا ایمان بیاورند. او معجزاتی مانند تبدیل شدن عصا به مار و ید بیضا (دست تابان) را به فرعون نشان داد، اما فرعون موسی را به ساحر بودن متهم کرد. موسی هرچه تلاش کرد، نتوانست فرعون و قومش را هدایت کند. سرانجام، خدا به حضرت موسی دستور داد تا بنی اسرائیل را از مصر خارج کند. حضرت موسی با همراهی بنی اسرائیل از مصر خارج شد اما فرعون و سپاهیانش همچنان به دنبال آنها بودند.

شکافته شدن دریا توسط حضرت موسی (ع)

یکی از معجزات معروف حضرت موسی، شکافته شدن دریا بود. فرعون و سپاهیانش به دنبال بنی اسرائیل بودند و حضرت موسی از یک طرف با دریا محاصره شده بود و از سمت دیگر با سپاهیان فرعون. حضرت موسی با فرمان خدا، عصایش را به دریا زد و دریا به دو نیم شکافته شد. بنی اسرائیل از میان دریا عبور کردند اما زمانی که فرعون و سپاهیانش قصد گذر از دریا را داشتند، دریا بسته شده و همگی غرق شدند.

پس از آن قوم بنی اسرائیل به سمت سرزمین موعود حرکت کردند. خداوند به موسی و یارانش دستور داد تا به جنگ افراد قدرتمند بروند، اما قوم بنی اسرائیل از این کار سر باز زدند. به همین دلیل خداوند ۴۰ سال آنها را آواره کرد و ورود به سرزمین موعود را به مدت ۴۰ سال بر آنها حرام کرد.

وفات و محل قبر

حضرت موسی (ع) در همان ۴۰ سال آوارگی وفات یافت. در برخی روایات آمده است که حضرت موسی (ع) در زمان وفات ۱۲۰ سال سن داشت و در برخی روایات دیگر ۱۲۶ سال سن نقل شده است. قبر حضرت موسی در کوه طور قرار دارد اما محل دقیق قبر او مشخص نیست. در طول تاریخ، مکان های مختلفی به عنوان قبر حضرت موسی معرفی شده است اما هیچ‌کدام دارای سندیت نیست.

معجزات در طول زندگی حضرت موسی (ع)

معجزات حضرت موسی، بیش از مواردی است که ذکر شده است. اما معجزاتی که بیشترین شهرت را دارند و در قرآن به آنها اشاره شده است، شامل موارد زیر می‌شود:

  • تبدیل شدن عصا به اژدها
  • شکافته شدن دریا
  • زنده کردن مرده
  • درخشندگی دست (ید بیضا)
  • فرستاده‌شدن طوفان، ملخ، قورباغه، شپش
  • افراشتن کوه بر بالای سر بنی‌اسرائیل
  • نزول صاعقه بر بنی‌اسرائیل
  • نزول خوراک برای بنی‌اسرائیل
  • استفاده از ابرها به عنوان سایبان
  • جاری شدن ۱۲ چشمه برای بنی‌اسرائیل با زدن عصای موسی به زمین
داستان زندگی حضرت یوسف ع
ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *