خانه » زندگینامه » تحقیق در مورد زندگی حضرت مریم (س)

تحقیق در مورد زندگی حضرت مریم (س)

تحقیق دانش آموزی در مورد زندگی نامه حضرت مریم (س)

 

تحقیق در مورد زندگی حضرت مریم (س)

حضرت مریم (س) مادر حضرت عیسی (ع) است و یکی از مهم‌ترین رویدادهای زندگی‌اش به دنیا آوردن فرزند بدون داشتن همسر می‌باشد. در چند سوره از قرآن ماجرای زندگی ایشان آمده از جمله در سوره‌ مریم که داستان زندگی ایشان را روایت کرده و پرورش مریم (س) را به خداوند نسبت داده است.

در مورد معنای لغوی «مریم» احتمال داده شده که «مریم» یا «میریام» نامی مصری به معنای «عشق محبوب» باشد. در قرن اول میلادی از این نام بسیار استفاده می‌شده و علت محبوبیت این نام را شخصیت محبوب مریم، خواهر موسی در تورات ذکر کرده‌اند.

حضرت مریم (س) علاوه بر مسیحیت، در اسلام نیز جایگاه ویژه‌ای دارد به‌طوری که در منابع شیعیان و اهل سنت به همراه فاطمه (س)، آسیه و خدیجه به عنوان چهار زن برتر بهشت شناخته می‌شود.

حضرت مریم (س) در اسلام و مسیحیت

در اسلام، مریم (س) بانویی پرهیزکار و پاکدامن معرفی شده که شایسته است الگوی مؤمنان قرار گیرد چون به خداوند ایمان داشت و به دستورات الهی عمل می‌کرد. مریم (س) تنها بانویی است که نامش در چند آیه از قرآن ذکر شده؛ در آیه ۳۷ سوره آل‌عمران می‌خوانیم:

فَتَقَبَّلَهَا رَبُّهَا بِقَبُولٍ حَسَنٍ وَأَنْبَتَهَا نَبَاتًا حَسَنًا وَکفَّلَهَا زَکرِیا کلَّمَا دَخَلَ عَلَیهَا زَکرِیا الْمِحْرَابَ وَجَدَ عِنْدَهَا رِزْقًا قَالَ یا مَرْیمُ أَنَّى لَک هَذَا قَالَتْ هُوَ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ یرْزُقُ مَنْ یشَاءُ بِغَیرِ حِسَابٍ

خداوند به روش نیکویی مریم را پذیرفت و نهال وجودش را پرورش داد و کفالت او را به عهده زکریا گذاشت. هرگاه زکریا بر محراب او وارد می‌شد، رزق مخصوصی در آنجا می‌یافت. پرسید: «ای مریم! این از کجا برای تو آمده است؟» فرمود: «این از طرف خداست، خداوند برای هر کس اراده کند روزی بی‌حساب می‌فرستد».

در تفاسیر آمده که غذاها و میوه‌های مخصوص بهشتی برای ایشان فراهم بود.

در مسیحیت حضرت مریم دارای جایگاه و شخصیت ویژه‌ای است. برخی از جوامع مسیحی برای ایشان مقامی بالاتر از فرشتگان و پایین‌تر از الوهیت قائل بودند و در برخی دیگر از جوامع مسیحی، پرستش حضرت مریم در کنار خداوند و حضرت عیسی رواج داشته است که در اسلام این اعتقاد مسیحیان نکوهش شده است.

خلاصه داستان زندگی حضرت مریم (س)

نام مادر حضرت مریم (س)، «حَنّة» دختر فاقود و نام پدرش که قبل از به دنیا آمدن مریم از دنیا رفت، در قرآن «عمران» و در کتاب‌های مسیحی «یواقیم» گفته شده است. تاریخ تولد حضرت مریم ۲۰ سال قبل از میلاد بوده است.

«حَنّة» به مدت ۳۰ سال صاحب فرزند نمی‌شد، نذر کرد که اگر خداوند فرزندی به او بدهد او را به خدمتکاری معبد بیت‌المقدس بگمارد. خداوند دعا و نذر او را پذیرفت و «حنة» باردار شد.

بعد از به دنیا آمدن مریم، مادرش با اینکه در آن زمان رسم نبود دختران را به خدمت معبد بگمارند، به نذرش عمل کرد و مریم را به کاهنان معبد سپرد، کاهنان برای انتخاب سرپرست مریم اختلاف پیدا کردند و تصمیم گرفتند قرعه بزنند تا سرپرست را مشخص کنند. قرعه به نام حضرت زکریا (ع) افتاد که برخی منابع او را شوهر خاله مریم دانسته‌اند.

زکریا شرایط مناسبی برای شیرخوارگی و تربیت او تدارک دید تا وقتی که به مرحله‌ای از رشد رسید و در جایگاهی که زکریا در معبد برای او فراهم کرده بود، به عبادت می‌پرداخت و وظایف خدمتکاری معبد را هم در زمان‌هایی که برایش تعیین کرده بودند انجام می‌داد.

چند سال بعد از آن فرشته الهی به صورت انسان بر مریم ظاهر می‌شود و او را به فرزنددار شدن بشارت می‌دهد. مریم می‌گوید: «این چگونه ممکن است در حالی که من ازدواج نکرده‌ام؟» فرشته پاسخ می‌دهد که این کار برای خداوند آسان است.

در مورد سن بارداری مریم (س) نیز گفته‌اند که چون در آن زمان دختران در سن ۱۲ یا ۱۳ سالگی نامزد می‌کردند، لذا احتمال دارد که هنگام به دنیا آمدن عیسی (ع)، مریم (س) در سنین آغاز نوجوانی بوده است.

مریم (س) باردار می‌شود ولی در مدت بارداری ایشان بین چند ساعت یا چند ماه اختلاف نظر وجود دارد.

سرانجام عیسی (ع) کنار درخت نخل خشکیده‌ای به دنیا می‌آید و مریم به فرمان الهی درخت را تکان می‌دهد و درخت سرسبز و میوه‌دار می‌شود و مریم از خرمای تازه‌ای که از درخت پایین می‌افتد میل می‌کند.

وقتی مریم به همراه فرزندش به میان قوم خود می‌رود با سرزنش و سؤال‌های آنان روبه‌رو می‌شود اما او از طرف پروردگار مأمور به سکوت شده بود، بنابراین هیچ نمی‌گوید و به پسرش اشاره می‌کند. سرانجام عیسی (ع) به امر پروردگار سخن می‌گوید و با سخنانی در مورد مقام نبوتش، سرزنش‌کنندگان را به سکوت وا می‌دارد.

نام فرزندان حضرت مریم (س)

در مورد ازدواج حضرت مریم (س) بعد از تولد عیسی (ع) اختلاف نظر وجود دارد.

در بعضی کتب مسیحی به ازدواج او با یوسف نجار اشاره شده و نام فرزندان پسر او نیز ذکر و به فرزندان دختر هم اشاره شده یا خواهران و برادرانی برای او ذکر کرده‌اند، اما برخی از مسیحیان این نظر را رد کرده‌اند و کلیسا نیز از قرن پنجم به بعد اعلام کرد که مریم (س) هرگز ازدواج نکرده و مراد از خواهران و برادران عیسی اقوام نزدیک او هستند.

در منابع اسلامی نیز اعتقاد بر این است که مریم (س) فقط برای به دنیا آوردن عیسی (ع) از معبد خارج شده و هرگز ازدواج نکرده است.

وفات حضرت مریم (س)

برخی از مسیحیان معتقدند که مریم (س) وفات نکرد بلکه صعود جسمانی داشته است ولی برخی وفات او را حدود سال ۳۵ میلادی و در سن ۵۱ سالگی می‌دانند. محل دفن او معلوم نیست.

براساس روایتی که در کتاب کافی آمده است وفات مریم (س) قبل از عروج عیسی (ع) بوده است و عیسی (ع) شخصاً او را غسل داده است.

داستان زندگی حضرت یوسف ع
ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *