خانه » پایه هفتم » پاسخ سوالات درس چهارم نگارش هفتم کوچک‌تر کردن موضوع

پاسخ سوالات درس چهارم نگارش هفتم کوچک‌تر کردن موضوع

جواب به سوالات و فعالیت درس چهارم نگارش هفتم ( پاسخ ها به صورت گام به گام )

پاسخ سوالات درس چهارم نگارش هفتم کوچک‌تر کردن موضوع

پاسخگویی به سوالات درس چهارم کتاب نگارش هفتم کوچک‌تر کردن موضوع صفحات ۴۸، ۴۹، ۵۰، ۵۱، ۵۲، ۵۳، ۵۴، ۵۵، ۵۶ با دانشچی همراه باشید.

جواب سوالات نگارش هفتم درس چهارم کوچک‌تر کردن موضوع ( پاسخ گام به گام )

فعالیت‌های نگارشی

نوشتة زیر را بخوانید و پس از بررسی دقیق، موضوع نوشته و موضوع‌های كوچك‌تر هر بند را مشخّص كنید. (پاسخ ها با رنگ سبز)

موضوع: نوروز

بخش آغازین (مقدمه): نوروز؛ یعنی روز نو، روزگار نو. شاید به همین خاطر است که با آمدن نوروز، همه‌چیز نو می‌شود.

بخش میانی (تنه):

زنده شدن طبیعت: درختان از نو، شکوفه و برگ می‌کنند و از نو میوه می‌دهند. چشمه‌های زیادی از کوه، سرازیر می‌شوند که همه زلال و تازه هستند. حیوانات زیادی که در تمام زمستان در خواب بوده‌اند، بیدار می‌شوند و زندگی دوباره و نو پیدا می‌کنند.

تغییر ظاهر: در نوروز، همه سعی می‌کنند، نو و تازه‌تر به نظر بیایند. خانه نو، لباس نو، پول نو، برگ و شکوفه نو، زندگی نو و…

خانه تکانی: مامان، با ذوق و سلیقه‌اش، فضای خانه را دگرگون می‌کند و همه‌چیز را برق می‌اندازد.

آماده شدن برای عید: بابا هم دست به نوآوری می زند، چیزهای نو می‌خرد، خاک باغچه را عوض می‌کند و یکی‌دوتا نهال یا گل رُز هم می‌کارد.

عیدی: بچه‌ها لباس‌های نو می‌پوشند؛ از بزرگترها عیدی و كتاب‌های نو می‌گیرند و در مسافرت عید، جاهای نو و تازه را می‌بینند.

بخش پایانی (نتیجه‌گیری): راستی کسی را می‌شناسید که با آمدن نوروز و نو شدن طبیعت، نگاهش را نو کند؟ یعنی به چیزهای اطرافش جور دیگری نگاه کند. سهراب سپهری در یکی از شعرهایش می‌گوید: «چشم‌ها را باید شست/ جور دیگر باید دید!» شستن چشم‌ها چیزی است شبیه خانه تکانی عید، یا عوض کردن لباس‌های کهنه و فرسوده.

یکی از موضوع‌های كلّی زیر را انتخاب کنید. آن را به ریزموضوع‌هایی تقسیم کنید و دربارة یکی از این ریزموضوع‌ها، متنی بنویسید.

محلّ زندگی ما، ایران، آسمانِ شب

📗 پاسخ: موضوع: آداب و رسوم مراسم نوروز در ایران

بخش آغازین (مقدمه):

کشور پهناور ما ایران، جایگاه شهرهای مختلف با آداب و رسوم مختلف است. این فرهنگ در کشورمان آنقدر غنی است که هر قوم، آداب و رسوم خاص خود را دارد؛ ولی همه زیبا و اصیل هستند.

بخش میانی (تنه):

آداب و رسوم مردم مازندران: پس از تحویل سال نو شخصی را به عنوان مادرمه انتخاب می‌کنند. این فرد با یک مجمع که در آن قرآن، آینه، آب و شاخه‌های سبز جوان قرار دارد وارد خانه شده، هر چهار طرف خانه آب می‌پاشد، قرآن را کنار هفت‌سین قرار داده و شاخه سبز که معمولاً از درخت آلوچه است را با نیت داشتن یک سال سرسبز جلوی درب خانه وصل می‌کند و یا روی طاقچه قرار می‌دهد.

آداب و رسوم نوروز در لرستان: لُرها احترام زیادی برای آب قائل هستند. به همین دلیل در پنجم اسفند هرسال کنار رود، چشمه یا جویبار می‌روند تا مراسم استقبال از نوروز را انجام دهند. سپس با گذاشتن کاسه‌ای آب، چراغ و قرآن در خانه به استقبال خانه‌تکانی می‌روند.

آداب و رسوم نوروز آذری زبان‌ها: آخرین چهارشنبه اسفند را چرشنبه خاتون می‌نامند. در این روز زنان بالای اجاق خانه شکل زنی زیبا را می‌کشند و زیر تصویر آن یک آینه و شانه می‌گذارند تا وقتی چرشنبه خاتون آمد سرش را شانه بزند. این رسم تأکید بر بارور شدن زمین در آخرین روزهای سال است.

بخش پایانی (نتیجه‌گیری):

اقوام زیادی در کشور عزیزمان ایران زندگی می‌کنند که برای هر مناسبتی مراسم خاص خود را اجرا می‌کنند. در این انشا به چند نمونه از این رسوم اشاره شد که با همین موارد فهمیدیم در چه کشور زیبا و رنگارنگی زندگی می‌کنیم.

📗 پاسخ: موضوع: آسمان شب در آب و هوای مختلف

بخش آغازین (مقدمه):

آسمانِ شب پر از رمز و راز است. زمانی که در یک مکان تاریک سرت را بلند می‌کنی و به آسمان نگاه می‌کنی، عظمت آسمان و ستاره‌ها بر ما چیره شده و قدرت پروردگار را به چشم می‌بینیم.

بخش میانی (تنه):

آسمانِ صاف شب: روزهایی که هوا صاف است و ستاره‌ها نقطه به نقطه آسمان را پوشانده‌اند، دوست دارم به آن خیره شوم و با ستاره‌ها سخن بگویم. به خصوص اگر فصل تابستان باشد، رختخواب خود را در حیاط پهن کنم و تا زمانی که به خواب بروم خیره به ستاره‌های بی‌کران شوم.

آسمانِ ابری شب: گاهی آسمان دلش می‌گیرد. وقتی به آن نگاه می‌کنی انگار هرلحظه می‌خواهد ببارد. در این زمان وقتی هوا تاریک است، آسمان به رنگ قرمز درمی‌آید و بوی رطوبت هوا ما را به یاد هوای شرجیِ کنار دریا می‌اندازد.

آسمانِ بارانی شب: وقتی آسمان شروع به باریدن می‌کند، دوست داری بروی و زیر نم‌نم باران قدم بزنی و تمام وجودت را پر از بوی نم و خاک خیابان‌ها کنی. دستانم را به سوی آسمان بلند می‌کنم تا سهم من چند قطره بارانِ بیشتر باشد.

آسمانِ طوفانی شب: در فصل زمستان گاهی بادهای شدیدی می‌وزد و آسمان را از هرچه آلودگی که انسان‌ها به جان آن ریخته‌اند پاک می‌کند. سوز زمستانی گاهی نوید برف را می‌دهد و کم‌کم و بی‌صدا شروع به بارش می‌کند.

بخش پایانی (نتیجه‌گیری):

شاید اگر کمی بیشتر دقت کنیم، آسمان هیچ شبی، شبیه شب دیگر نباشد. آنقدر این آسمان رازها در دل خود دارد که ساعت‌ها باید به او زُل بزنیم تا شاید اندکی از رازهایش را بشناسیم.

درست‌نویسی

جمله‌های زیر را ویرایش كنید:

وقتی دو مبصر در یك كلاس باشند به قول معروف نظم كلاس به هم می‌خورد.

📗 پاسخ: وقتی دو مبصر در یک کلاس باشند، به قول معروف «دو پادشاه در یک اقلیم نگنجد.»

از بس كه آن مجلس طولانی شد به قول معروف همه به خواب رفتند.

📗 پاسخ: از بس که آن مجلس طولانی شد، به قول معروف «علف زیر پایمان سبز شد.»

تصویرنویسی: انشای آزاد

به دو تصویر زیر با دقّت نگاه كنید؛ دربارة تفاوت آنها بیندیشید و هر یك را در نوشته‌ای جداگانه توصیف كنید. معیار سنجش نوشته‌های شما تشخیص دوستانتان است. یعنی زمانی كه نوشته‌هایتان را در كلاس می‌خوانید، آنها باید تشخیص دهند هر نوشته مربوط به كدام تصویر است.

📗 پاسخ: تصویر بالا: فصل پاییز است و باد برگ‌های درختان را به هر سو پراکنده می‌کند. شهر شلوغی است و عابرین به هر طرف مشغول رفت‌وآمد هستند. به دلیل سوز پاییزی همه لباس‌های گرم به تن کرده‌اند. عده‌ای با درشکه راه خود را طی می‌کنند و عده‌ای با موتور یا ماشین. یک زمین خالی برای شروع کار ساختمان‌سازی آماده شده است و کمی که دقت کنیم عبور و مرور را حتی در رودخانه و پُل روی آن هم مشاهده می‌کنیم.

📗 پاسخ: تصویر پایین: فصل تابستان است و درختان سرسبز و خرم هستند. شهر به شلوغی فصل پاییز نیست و آرامشی بر آن حکم‌فرماست. لباس افراد سبک‌تر و پیاده‌روی برای آنها ساده‌تر شده است. بخش زیادی از ساختمان نیمه‌ساز ساخته شده و تنها بخش کوچکی از آن باقی مانده است. پرنده‌ها در آسمان به پرواز درآمده‌اند و کودکان سرگرم بازی هستند.

 

جواب درس‌های بعدی نگارش هفتم دانلود PDF کتاب نگارش هفتم

اختصاصی_دانشچی

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *