خانه » پایه هفتم » پاسخ سوالات درس بیست و سوم مطالعات هفتم عقاید و سبک زندگی مردم در ایران باستان

پاسخ سوالات درس بیست و سوم مطالعات هفتم عقاید و سبک زندگی مردم در ایران باستان

جواب به سوالات و فعالیت درس بیست و سوم مطالعات اجتماعی هفتم ( پاسخ ها به صورت گام به گام )

پاسخ سوالات درس بیست و سوم مطالعات هفتم عقاید و سبک زندگی مردم در ایران باستان

پاسخگویی به سوالات درس بیست و سوم کتاب مطالعات اجتماعی هفتم عقاید و سبک زندگی مردم در ایران باستان صفحات ۱۴۶، ۱۴۷، ۱۴۹ با دانشچی همراه باشید.

جواب سوالات مطالعات اجتماعی هفتم درس بیست و سوم عقاید و سبک زندگی مردم در ایران باستان ( پاسخ گام به گام )

فعّالیت‌های درس بیست و سوم

۱- همفکری کنید و با توجه به تصاویر، اجزای لباس را در هر یک توضیح دهید.

📗 پاسخ: لباس بانوان در ایران باستان شامل یک پیراهن گشاد، بالاپوشی که از روی سر تا پایین پا را می‌پوشاند و زیورآلات بود. لباس مردان نیز از پیراهن و شلوار، کلاه و کفش و کمربند تشکیل می‌شد. لباس‌ها چه مردانه و چه زنانه معمولاً گشاد و چین‌دار بودند و هم زنان و هم مردان از پوششی برای سر استفاده می‌کردند.

۲- چند مادۀ غذایی نام ببرید که امروزه مصرف می‌کنید و در زمان ایران باستان نبوده است. بگویید چرا این مواد نمی‌توانستند در آن دوره وجود داشته باشند؟

📗 پاسخ: غذاهایی مثل فست‌فودها و انواع ماکارونی در گذشته وجود نداشتند، چون کارخانه‌های تولید این محصولات نبوده. از طرفی میوه‌ها و مواد غذایی که در مناطق دیگر دنیا کشت می‌شد مانند زیتون و آناناس، در ایران نبود، چون هنوز تجارت تا این حد گسترده نشده بود.

۳- کدام‌یک از ورزش‌های ایران باستان در جهان امروز مرسوم است؟ چند مورد نام ببرید.

📗 پاسخ: تیراندازی، سوارکاری، چوگان، کشتی، پرتاب نیزه، شنا، شمشیربازی

۴- کدام ورزش‌های امروزی در ایران باستان وجود نداشته است؟ چرا؟

📗 پاسخ: فوتبال، والیبال، بسکتبال، کبدی، اتومبیل‌رانی، ژیمناستیک، پارکور،  و… . چون در آن زمان امکانات لازم برای این ورزش‌ها فراهم نبوده به همین دلیل چنین ورزش‌هایی هنوز به وجود نیامده بودند.

۵- دعای تحویل سال چیست؟ ترجمۀ آن را در کلاس بیان کنید.

📗 پاسخ: یَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ وَ الْأَبْصَارِ * یَا مُدَبِّرَ اللَّیْلِ وَ النَّهَارِ * یَا مُحَوِّلَ الْحَوْلِ وَ الْأَحْوَالِ * حَوِّلْ حَالَنَا إِلَی أَحْسَنِ الْحَالِ.

ای تغییردهنده دلها و دیده‏‌ها * ای تدبیرکننده شب و روز * ای گرداننده سال و حالت‌ها * حال ما را به بهترین حال تغییر بده.

۶- دربارۀ یکی از موارد زیر از بزرگ‌ترها پرس‌وجو کنید و نتیجه را در کلاس بگویید.

الف) هر یک از اجزای سفرۀ هفت سین نماد چه چیزی است؟

📗 پاسخ:

سیب: نماد سلامتی و تندرستی

سبزه: نماد حیات و شادابی

سمنو: سَمبل خیر و برکت

سرکه: نماد جاودانگی

سیر: سَمبل اهورا مزدا و نمادی از تندرستی و سلامتی

سکه: نماد رزق و روزی

سماق: نماد و چاشنی شادی و صبر و استقامت

سنجد: نماد عشق و دلباختگی و عقلانیت و دانایی

ب) سمنو از چه چیز و چگونه تهیه می‌شود؟

📗 پاسخ: سمنو از گندم تهیه می‌شود. برای تهیه سمنو، چند روز گندم را خیس می‌کنند تا ریشه کند و جوانه بزند. سپس این گندم را له می‌کنند و صاف کرده تا شیره آن کاملاً خارج شود. سپس بخشی از شیره که غلظت کمتری از نشاسته را دارد با آرد سبوس‌دار مخلوط می‌کنند و روی گاز قرار می‌دهند. این مواد باید به اندازه‌ای بجوشد که کاملاً غلیظ شده و مثل حلوا سفت شود.  در این مرحله باید مرتب آن را هم زد و اصطلاحاً سمنو را سرخ کرد تا خوب رنگ بگیرد، وقتی به یک رنگ قهوه‌ای و خوشرنگ رسید، شیره غلیظ را به آن اضافه می‌کنند و آرام آرام هم می‌زنند تا سمنو در شیره باز شود. سپس مرتباً باید آن را هم زد تا ته نگیرد. این کار به اندازه‌ای تکرار می‌شود که سمنو به غلظت مناسبی برسد. پس از آن زیر آن را تا حد امکان کم می‌کنند، در قابلمه را با دم‌کنی روی آن قرار می‌دهند و اجازه می‌دهند تا چند ساعتی دم بکشد.

۷- فرض کنید یک نوجوان ۱۳ – ۱۲ ساله هستید که در ایران باستان زندگی می‌کنید. با توجّه به اطلاعاتی که از این درس و درس‌های قبل به دست آوردید، یک روز زندگی خود را از صبح تا شب مجسم کنید و بنویسید. در نوشتۀ خودتان آنچه خوردید، پوشیدید و کارها و فعّالیت‌هایتان را شرح دهید. متن را به معلم بدهید یا در کلاس بخوانید.

📗 پاسخ: من دختری هستم که به لباس‌های پرچین و بلند علاقمندم. به همین دلیل مادرم همیشه برایم پیراهن‌های بلند و پرچین می‌دوزد که تا روی پای مرا می‌پوشاند. امروز یکی از زیباترین پیراهن‌هایم را پوشیدم و برای دیدن دوستم به خانه‌اش رفتم. ما در کنار یکدیگر مشغول بافت یک قالی زیبا بودیم. در راه بازگشت به سفارش مادرم به بازار قدیمی رفتم و کمی تخم مرغ و خرما برای خانه خریدم. مادرم برای ناهار نان تازه پخته بود و سوپی از سبزیجات درست کرده بود. پس از ناهار به مادرم در شستن ظرف‌ها و کارهای خانه کمک کردم. به هنگام عصر همراه مادرم به زمین کشاورزی که پدرم در آن مشغول کار بود رفتیم و تا غروب در آنجا کار کردیم. شب شام مختصری خوردیم و در رختخوابی که مادرم از پشم بزهای خودمان دوخته بود، استراحت کردیم.

جواب درس‌های بعدی مطالعات هفتم دانلود PDF کتاب مطالعات هفتم
ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *