خانه » پایه هفتم » پاسخ سوالات درس بیستم مطالعات هفتم امپراتوری‌های ایران باستان چگونه کشور را اداره می‌کردند؟

پاسخ سوالات درس بیستم مطالعات هفتم امپراتوری‌های ایران باستان چگونه کشور را اداره می‌کردند؟

جواب به سوالات و فعالیت درس بیستم مطالعات اجتماعی هفتم ( پاسخ ها به صورت گام به گام )

پاسخ سوالات درس بیستم مطالعات هفتم امپراتوری‌های ایران باستان چگونه کشور را اداره می‌کردند؟

پاسخگویی به سوالات درس بیستم کتاب مطالعات اجتماعی هفتم امپراتوری‌های ایران باستان چگونه کشور را اداره می‌کردند؟ صفحات ۱۲۴، ۲۵، ۱۲۶، ۱۲۸، ۱۲۹ با دانشچی همراه باشید.

جواب سوالات مطالعات اجتماعی هفتم درس بیستم امپراتوری‌های ایران باستان چگونه کشور را اداره می‌کردند؟ ( پاسخ گام به گام )

فعّالیت‌های درس بیستم

۱- به تصویر مهر سلطنتی داریوش توجه کنید و بگویید به نظر شما چرا اسم داریوش روی این مهر، به سه نوع خط حک شده است؟

📗 پاسخ: قلمرو هخامنشیان بسیار گسترده بوده به طوریکه تمدن ایلام، پارس و بابل را دربر می‌گرفته است. داریوش، پادشاه هخامنشیان به فرهنگ و تمدن هر شهر احترام می‌گذاشته و آنها را به رسمیت می‌شناخته است. به همین دلیل نام خود را روی مهر با هر سه خط حک کرده که برای همه مردم این قلمرو، قابل خواندن باشد.

۲- متن بالا را بخوانید و چند مورد از ویژگی‌های حکومت در ایران باستان را بنویسید.

📗 پاسخ: شاه در ایران باستان قدرت مطلق بوده و به تنهایی برای امور مملکت تصمیم می‌گرفتند. فرمان‌های شاه به صورت قانون بوده که باید در سرتاسر قلمرو انجام می‌شد. در صدور این فرمان‌ها مردم حق دخالت نداشتند. شاهان دوره هخامنشی بر این باور بودند که از سمت اهورا مزدا به این مقام منتصب شده‌اند. به طور خلاصه:

– پادشاهان در امور اداری، نظامی و مذهبی قدرت مطلق بودند.

– حکومت موروثی بود.

– پادشاهی و تاج و تخت روش حکومت‌داری بود.

– پادشاهان حکومت خود را از اهورا مزدا می‌دانستند.

۳- نظر و رأی مردم در حکومت‌های ایران باستان چه جایگاه و اهمیّتی داشت؟

📗 پاسخ: در حکومت‌های ایران باستان معمولاً نظر و رأی مردم جایگاهی نداشت و پادشاهان شخصاً تمام تصمیمات حکومتی را می‌گرفتند. البته گاهی با مشاوران خود نیز مشاوره می‌کردند اما مردم محلی حق دخالت نداشتند.

۴- بعضی از منشیان و دبیران به چند زبان و خط آشنایی داشتند. چرا؟

📗 پاسخ: قلمرو حکومت در زمان ایران باستان بسیار وسیع بود و مردم محلی هر تمدنی با زبان همان منطقه صحبت می‌کردند و تنها خط خود را می‌شناختند، هر تمدنی فرهنگ و آداب و رسوم مخصوص به خود را داشت. به همین دلیل منشیان و دبیران به چند خط و زبان آشنایی داشتند تا بتوانند با همه مردم این قلمرو در ارتباط باشند و نامه‌ها را به زبان خودشان بنویسند.

۵- حدس بزنید: چشم و گوش‌های شاه چه موضوعاتی را به شاه خبر می‌دادند؟

📗 پاسخ:

– اتفاقاتی که در شهرها و کشورها رخ می‌داد.

– اخبار محرمانه سیاسی

– گزارش بازرسی‌های انجام شده

– شناسایی قلمرو و امکانات دشمن

– سنجش نحوه عملکرد حاکمان محلی

۶- به نقشۀ قلمرو ایران در زمان هخامنشیان و ساسانیان توجه کنید.

الف) قلمرو کدام حکومت وسیع‌تر بوده است؟ 📗 پاسخ: هخامنشیان

ب) دور شهرهایی که در آن زمان پایتخت بوده‌اند، خط بکشید.

📗 پاسخ: شوش، همدان، تخت جمشید، بابل

۷- گفت‌وگو کنید: چرا در آن زمان جنگ‌های بزرگی بین حکومت‌ها در می‌گرفت؟ هدف از لشکرکشی‌ها چه بود؟ به نظر شما هدف از جنگ‌ها و لشکرکشی‌ها در جهان امروز چیست؟

📗 پاسخ: هدف از لشکرکشی‌ها و جنگ‌هایی که بین حکومت‌ها در می‌گرفت تصاحب آب و خاک کشورهای دیگر، گسترش قلمرو و دسترسی به منابع کشورهای دیگر بود. گاهی نیز با هدف گسترش یک دین خاص این حمله‌ها صورت می‌گرفت. امروزه نیز جنگ‌ها بر سر همین مسائل رخ می‌دهد، تنها ابزارهای جنگی متفاوت شده است.

۸- با کمک معلم خود تحقیق کنید که چه کشورهایی در ٥٠ سال گذشته، بیشترین جنگ‌ها را در جهان به راه انداختند و میلیون‌ها انسان بی‌گناه را به هلاکت رسانده‌اند؟

📗 پاسخ: در ۵۰ سال گذشته عامل شکل‌گیری بسیاری از جنگ‌ها، آمریکا بوده است که بارها با استفاده از سلاح‌های هسته‌ای و شیمیایی نه تنها موجب مرگ میلیون‌ها انسان بی‌گناه شده است، بلکه آثار این سلاح‌ها سالیان دراز همراه مردم منطقه خواهد بود. فهرست جنگ‌های ۵۰ سال اخیر:

– جنگ ویتنام بین ویتنام شمالی و جنوبی (۱۹۵۵-۱۹۷۵)

– جنگ ایران و عراق (۱۹۸۰-۱۹۸۸)

– جنگ روسیه و اوکراین (۲۰۲۲)

۹- پرس‌وجو کنید جنگ یا عملیات پارتیزانی چه نوع جنگی است و چرا به این نام مشهور است. نتیجه را به کلاس بیاورید.

📗 پاسخ: جنگ چریکی یا پارتیزانی یکی از انواع جنگ‌های نامنظم است که در آن گروه کوچکی از افراد مسلح با استفاده از روش‌هایی مانند کمین کردن، شبیخون زدن، ایجاد خرابکاری، جنگ ایذایی (جنگی خرابکارانه و آزارنده که به قصد تخریب یا صدمه زدن به دشمن انجام می‌شود.)، تاکتیک‌های بزن دررو و جابجایی سریع به یک نیروی نظامی بزرگ‌تر و کم‌تحرک‌تر حمله‌ور می‌شوند و بلافاصله صحنه نبرد را ترک می‌کنند.

پارتیزان به رزمنده جنگ چریکی می‌گویند. پارتیزان واژه‌ای فرانسوی و برگرفته از قوم پارت در دوره حکومت اشکانیان در ایران است که به روش نامنظم با دشمنانشان مبارزه می‌کردند.

۱۰- به نظر شما کدامیک از ابتکارات نظامی ایران باستان جالب‌تر است؟چرا؟

📗 پاسخ: ارابه داس‌دار از ابتکارات جالب نظامی در دوره ایران باستان است. چون داس‌هایی که به چرخ‌های گاری نظامیان بسته می‌شد، هرچیزی که در مسیر بود را تکه تکه می‌کرد، بنابراین هیچ دشمنی جرأت نزدیک شدن به این ارابه‌ها را نداشت.

جواب درس‌های بعدی مطالعات اجتماعی هفتم دانلود PDF کتاب مطالعات اجتماعی هفتم
ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *