خانه » پایه هفتم » پاسخ سوالات درس بیست و دوم مطالعات هفتم اوضاع اقتصادی در ایران باستان

پاسخ سوالات درس بیست و دوم مطالعات هفتم اوضاع اقتصادی در ایران باستان

جواب به سوالات و فعالیت درس بیست و دوم مطالعات اجتماعی هفتم ( پاسخ ها به صورت گام به گام )

پاسخ سوالات درس بیست و دوم مطالعات هفتم اوضاع اقتصادی در ایران باستان

پاسخگویی به سوالات درس بیست و دوم کتاب مطالعات اجتماعی هفتم اوضاع اقتصادی در ایران باستان صفحات ۱۳۸، ۱۴۰ با دانشچی همراه باشید.

جواب سوالات مطالعات اجتماعی هفتم درس بیست و دوم اوضاع اقتصادی در ایران باستان ( پاسخ گام به گام )

فعّالیت‌های درس بیست و دوم

۱- همفکری کنید و پنج شغل یا حرفه از دنیای امروز نام ببرید که در جهان باستان وجود نداشته است. بگویید چرا این حرفه‌ها نمی‌توانستند درجامعه آن زمان وجود داشته باشند؟

📗 پاسخ: کار در پالایشگاه‌های نفت و گاز، کارخانه‌های تولید لوازم دیجیتالی مانند لپ‌تاپ و تلفن همراه، کارخانه‌های تولید خودرو و موتور سیکلت، کارخانه‌های تولید لوازم خانگی برقی، فست فودها و رستوران‌های بزرگ زنجیره‌ای. این مشاغل در ایران باستان وجود نداشتند، چون چنین تکنولوژی‌هایی در گذشته نبود.

۲- پنج شغل یا حرفه از جهان باستان نام ببرید که در دنیای امروز هم وجود دارد. بگویید این حرفه‌ها چه تغییری نسبت به آن زمان داشته‌اند؟

کشاورزی، دامپروری، نجاری، آهنگری، شیشه‌گری

📗 پاسخ: در گذشته این مشاغل تنها به وسیله نیروی انسانی و با ابزارهایی محدود انجام می‌شد اما امروزه برخی از مشاغل را تماماً دستگاه‌های هوشمند و صنعتی انجام می‌دهند و در برخی مشاغل دیگر ابزارهای حرفه‌ای و دستگاه‌ها به کمک انسان‌ها آمده‌اند.

۳- گفت وگو کنید: الف) چرا ساسانیان مانع از ارتباط مستقیم تجاری میان چین و هند با روم (اروپا) می‌شدند و از این کار چه هدفی داشتند؟

📗 پاسخ: ساسانیان با این کار به اقتصاد حکومت خود کمک می‌کردند. به این ترتیب کالاهای صادراتی توسط بازرگانان ایرانی خریداری می‌شد و به کشورهای دیگر می‌رفت تا حق ترانزیت کالا نیز برای ایرانیان یک منبع درآمد شود. بنابراین هم اقتصاد ایران رشد می‌کرد و هم مانع بزرگ شدن تاجران خارجی می‌شد.

ب) به نظر شما، رفت‌وآمد بازرگانان از طریق جادۀ ابریشم علاوه بر تجارت و انتقال کالاها، چه پیامدهای دیگری برای مردم کشورهای آن زمان داشت؟

📗 پاسخ: به رشد اقتصادی کشور کمک می‌کرد، علاوه بر آن فرهنگ و آداب و رسوم هر ملت وارد ایران می‌شد و به تنوع فرهنگی کشور کمک می‌کرد.

جواب درس‌های بعدی مطالعات اجتماعی هفتم دانلود PDF کتاب مطالعات اجتماعی هفتم
ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *