جواب به سوالات و فعالیت درس هفدهم مطالعات اجتماعی هفتم ( پاسخ ها به صورت گام به گام )
پاسخگویی به سوالات درس هفدهم کتاب مطالعات اجتماعی هفتم میراث فرهنگی و تاریخ صفحات ۱۰۴، ۱۰۶، ۱۰۷، ۱۰۸ با دانشچی همراه باشید.
جواب سوالات مطالعات اجتماعی هفتم درس هفدهم میراث فرهنگی و تاریخ ( پاسخ گام به گام )
فعّالیتهای درس هفدهم
۱- به تصاویر بالا دقت کنید. چه آثاری مشاهده میکنید؟ آیا این آثار با ارزش هستند؟ چرا؟ گفتوگو کنید.
📗 پاسخ: در تصاویر بالا فرش سنتی ایرانی، سکههای تاریخی، بناهای تاریخی و کتاب نفیس بوستان سعدی دیده میشود. تمام این موارد با ارزش هستند و بخشی از فرهنگ و تاریخ ایرانیان محسوب میشوند. به همین دلیل شناخت و حفظ این آثار اهمیت بالایی دارد.
۲- آیا میتوان تنها با استناد به شواهد و مدارک برجای مانده (یعنی یافتههای باستانشناسان)، به واقعیت و احوال
گذشتگان پی برد؟ به نظر شما چه راههای دیگری نیز وجود دارد؟ در این مورد، با معلّم خود گفتوگو کنید.
📗 پاسخ: یافتههای باستانشناسان اطلاعات خوبی را از واقعیت و احوال گذشتگان در اختیار ما قرار میدهد. اما مطالعه کتب قدیمی، بازدید از مکانهای تاریخی و صحبت با افراد سالخورده درباره گذشته نیز اطلاعات ما را تکمیل میکند.
۳- به چند گروه تقسیم شوید و همفکری کنید و یکی از موضوعات زیر را انتخاب و دربارۀ آن پرسشهای تاریخی طرح کنید. (نیازی نیست به پرسشها پاسخ دهید.) هر گروه پرسشهای بیشتری طرح کند، امتیاز بیشتری میگیرد.
📗 پاسخ:
هنر و صنعت ایرانیان باستان:
در ایران باستان چه هنر و صنعتی وجود داشت؟
از چه ابزارهایی برای ساخت وسایل زندگی بهره میبردند؟
هنرمندان باستانی، به چه روشی از هنر خود استفاده میکردند؟
چند نمونه از هنر و صنعت ایران باستان را نام ببرید.
به چه دلیل باید از آثار به جا مانده از گذشته محافظت کرد؟
هنر و صنعت ایران باستان چه تأثیری بر جامعه امروزی دارد؟
حمله اسکندر به ایران:
اسکندر در چه دورهای به ایران حمله کرد؟
نتیجه حمله اسکندر به ایران چگونه بود؟
علت حمله اسکندر به ایران چه بود؟
اسکندر کدام شهر ایران را به آتش کشید؟
چه کسانی در مقابل اسکندر ایستادگی کردند؟
چه مقدار از تاریخ فرهنگ و هنر ایران در حمله اسکندر از بین رفت؟
سقوط سلسله ساسانیان:
علت سقوط سلسله ساسانیان چه بود؟
چه کسانی پس از ساسانیان روی کار آمدند؟
ساسانیان چه مدت حکومت کردند؟
مذهب سلسله ساسانیان چه بود؟
مؤسس سلسله ساسانیان چه کسی بود؟
چند نفر از بزرگان دوره ساسانیان را نام ببرید.
پدر حسن یک انگشتر عقیق و یک تسبیح قدیمی دارد که آن را در صندوقچهای نگهداری میکند. وقتی حسن از پدرش پرسید که چرا او آن قدر به این انگشتر و تسبیح علاقه دارد، پدر پاسخ داد که آنها اولاً یک میراث خانوادگی و یادگاری از پدرِ پدربزرگش هستند و دیگر آنکه چون قدیمیاند خیلی ارزشمندند. به همین جهت، آنها را با دقّت حفظ میکند.
۴- در خانواده یا فامیل خود دربارۀ اشیا یا رسمهای قدیمی که میراث خانوادگی هستند، پرسوجو کنید. از افراد
بپرسید چرا آن چیزها را حفظ و نگهداری میکنند؟ سپس نتیجه را روی یک برگ کاغذ بنویسید و در کلاس بگویید.
📗 پاسخ: مادر من یک میز وسایل قدیمی در گوشه خانه گذاشته است. او روی آن یک کوزه قدیمی، یک سماور ذغالی، یک فانوس قدیمی و یک چراغ سه فتیلهای قرار داده است و مقداری ظروف مسی که از مادربزرگش به یادگار مانده است. این اشیاء بسیار قدیمی و جالب هستند و وقتی از او درباره آنها میپرسم، میگوید: «این وسایل یادگار مادربزرگش میباشد که برای او بسیار ارزشمند است، این اشیاء علاوه بر ارزش معنوی، به دلیل قدمت خود، ارزش مادی نیز دارند.»
۵- به طور گروهی یک یا چند میراث فرهنگی مهم در شهر، روستا یا استان محل زندگیتان را شناسایی کنید و در کلاس نام ببرید.
📗 پاسخ: باغ نگارستان، مجموعه تاریخی سعدآباد، بقعه سرقبر آقا، ارگ تاریخی تهران، آشیانه قدیمی فرودگاه قلعه مرغی، امامزاده سید نصرالدین، بازارچه قوام الدوله، باغ و عمارت عین الدوله، بنای حسینیه دزاشیب، تئاتر شهر، خانه انیس الدوله، خانه جلال آل احمد و سیمین دانشور، خانه دكتر علی شریعتی، خانه و موزه مقدم، عمارت تخت مرمر، كاخ صاحبقرانیه (نیاوران)، گورستان ارامنه، خانقاه صفی علیشاه و…
۶- در صورتی که به اینترنت دسترسی دارید، با راهنمایی معلم به پایگاه یک موزه بروید و اطلاعات و تصاویری دربارۀ آن موزه یا اشیای داخل آن به دست بیاورید.
پاسخ این سؤال به عهده دانشآموز است.
جواب درسهای بعدی مطالعات اجتماعی هفتم دانلود PDF کتاب مطالعات اجتماعی هفتم