درباره خواص، مضرات و طبع میوه موز

خواص ، مضرات و طبع میوه موز | Banana fruit properties

موزموز نام میوه و گیاهی با همین نام است که بومی مناطق حاره‌ای جنوب شرق آسیا، شبه جزایر مالزی، و استرالیا است. امروزه این گیاه در تمام مناطق گرمسیری که از رطوبت مطلوبی برخوردار باشند کاشت می‌شود.

گیاه موز در وهله اول برای میوه‌اش و ضمناً برای تولید فیبر و نیز زیبایی کاشته می‌شود. از آنجائی که گیاه موز نسبتاً بلند و مستقیم و محکم می‌باشد، اشتباهاً به آن درخت می‌گویند، در حالی که واقعیت آن است که آنها فقط شاخه‌هایی هستند که پس از دادن میوه خشک شده و از بین می‌روند. این شاخه‌ها می‌توانند به بلندی بین دو تا هشت متر برسند و برگ‌های آن نیز به حدود سه و نیم متر می‌تواند برسد. میوه موز به صورت خوشه در انتهای ساقه تشکیل می‌شود.

طبع موز

موز از نظر طب قدیم ایران معتدل و تر است و خون را غلیظ می کند.

ارزش غذایی موز

در یک موز به مقداری آهن و فسفر و کلسیم وجود دارد که در ۴۰ گرم آرد سفید گندمی که در ۶۰ گرم آب جوشیده خمیر شده باشد. بقیه املاح معدنی که در آرد سفید موجود است، نیز در موز یافت می‌شود؛ منتها به مقدار زیادتر، مثلاً کلر موجود در موز سه برابر کلر موجود در آرد است، و مس موجود در آن چهار برابر مس موجود در آرد سفید است؛ و منیزیوم موز پنج برابر آرد و پتاسیم و منگنز آن ده برابر، و همچنین چربی و هیدرات دو کربن آن تقریباً برابر با آرد است، و تنها مواد پروتید آرد کمی بیشتر است.

ویتامین‌ها و املاح معدنی موجود در موز خیلی بهتر از املاح موجود در آرد جذب بدن می‌شود. بخصوص املاح آهن که برای مبارزه با کم خونی به کار می‌رود، به کمک ویتامین C موجود قابل جذب در بدن می‌شود. موز مانند سایر میوه‌ها بر قلیائیت خون و در نتیجه صافی و پاکی و تعادل آن می‌افزاید.

تا می‌توانید از مصرف موزهای سبز و کال و یا کهنه و سیاه خودداری کنید. مقدار ۱۰ عدد موز و ۱/۵ لیتر شیر بدون کلسیم برای مدت ۲۴ ساعت غذای یک فرد را تأمین می‌نماید؛ که در حدود ۲۰۰۰ کالری انرژی ایجاد می‌کند. موز خشک شده با وجود اینکه ویتامین C خود را از دست داده‌است، ولی دارای ارزش غذائی مناسبی است. موز نیز به اندازه سیب و گلابی دارای ویتامینهای C و A و B1 و B2 است.

بهترین زمان مصرف موز

مصرف موز در صبح‌ها فواید بسیاری برای بدن دارد اما برای کاهش مضرات قند موجود در موز آن را با مواد غذایی خاصی باید مصرف کرد.  خوردن موز در وعده صبحانه همراه کره بادام زمینی و یا دارچین می‌تواند قندخون را کاهش دهد و احساس کسالت و خستگی را از بین ببرد.

خواص موز

۱– موز بدلیل داشتن پتاسیم زیاد ضد سرطان بوده و غذای خوبی برای ماهیچه ها می باشد.

۲- موز برای درمان اسهال و اسهال خونی تاثیر خوبی دارد.

۳- موز خونساز است بنابراین اشخاص لاغر و کم خون حتما باید موز بخورند.

۴- موز تقویت کننده معده است.

۵- موز درمان زخم معده و روده می باشد.

۶- گرد موز همچنین داروی خوبی برای پائین آوردن کلسترول است.

۷- شیره گل های موز درمان کننده اسهال خونی است.

۸- جوشانده موز اثر قطع خونریزی دارد.

۹- ضماد برگ درخت موز برای درمان و سوختگی مفید است.

۱۰- ریشه موز دفع کننده کرم معده است.

۱۱- موز نفاخ است و زیادخوردن آن خصوصا در سرد مزاجان تولید گاز معده می کند برای رفع این عارضه باید پس از موز کمی نمک خورد.

۱۲- موز تاثیر خوبی در تامین رشد و تعادل سیستم اعصاب دارد.

۱۳- برای درمان ضعف بدن موز را با عسل بخورید.

مضرات موز

موز میوه بی‌ضرری است، ولی فقط موزهای خام برای اشخاصی که دستگاه گوارشی حساسی دارند، ممکن است تولید امتلاء معده و نفخ و یبوست نماید، و به علاوه کسانی که نمی‌توانند مواد قندی را بخوبی هضم کنند، و همچنین عده‌ای از مبتلایان به ورم روده، به خصوص بیماران مبتلا به قند و اشخاص چاق، به دلیل زیادی قند موجود در موز نباید از آن بخورند.

هشدار

هرگز موز را بلافاصله پس از غذا مصرف نکنید زیرا دوباره هم میل به غذاخوردن را در شما به وجود می‌آورد هم احساس خستگی خواهید کرد. برای آنکه مصرف موز این عوارض را نداشته باشد بهتر است آن را به همراه یک چربی سالم یا چاشنی‌های غذایی مصرف کنید تا اسید موجود در موز خنثی شود و سرعت متابولیسم قند بدنتان کاهش پیدا کند.

اشتراک گذاری

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*