خانه » مهارت نوشتاری » انشا درباره خدا (خالق مهربان)

انشا درباره خدا (خالق مهربان)

انشا دانش آموزی در مورد خدا 

انشا درباره خدا
انشا با موضوع خدا به صورت ادبی و توصیفی برای دانش آموزان آماده شده تا با نحوه نگارش و مهارت نوشتاری آشنا شوند با دانشچی همراه باشید.

انشا درباره خدا

بچه که بودم خیلی دوست داشتم خدا را ببینم. دائماً به آسمان نگاه می‌کردم و خدا را لابه‌لای ابرها جستجو می‌کردم. وقتی شکل‌های مختلف ابرها را می‌دیدم، تصور می‌کردم ابرها حتماً تصویری از خدا را به ما نشان می‌دهند. هر وقت دلم می‌گرفت و از موضوعی ناراحت بودم، سرم را به سمت آسمان می‌کردم و با خدا حرف می‌زدم. تصورم بر این بود که خدا فقط در آسمان است.

بزرگتر که شدم فهمیدم آسمان خانه خدا نیست. خدا آفریدگاری است که در همه جا حضور دارد و حتی از رگ گردن به ما نزدیک‌تر است. دیگر برای صحبت با خدا به آسمان نگاه نمی‌کردم، چشمانم را می‌بستم و از ته دل با او سخن می‌گفتم. دیگر به دنبال چهره‌ای برای خدا نبودم و در هر ذره‌ای که می‌دیدم نشانه‌های قدرت او را جستجو می‌کردم.

کمی که گذشت انگار با خدا صمیمی‌تر شدم، دیگر جزئیات تمام اتفاقات زندگی را برایش تعریف نمی‌کردم. به این باور رسیدم که خدا به همه امور آگاه است و نیازی نیست برای او چیزی تعریف کنیم. وقتی مسأله‌ای رخ می‌داد، بی‌آنکه مقدمه‌چینی کنم، از او می‌پرسیدم: «حالا باید چه کنم؟»

زمانی که فکر و ذهنم از کار می‌افتاد چند صلوات می‌فرستادم تا کمی قلبم آرام بگیرد، بعد با خدا مانند یک دوست قدیمی درد و دل می‌کردم. گاهی قرآن باز می‌کردم و آیه‌هایش چراغ راهم می‌شدند.

حالا می‌فهمم که چقدر از عظمت و قدرت خدا غافل بودم. من با چشم خودم معجزات زندگی خود و دیگران را دیدم و حضور خدا را در تک تک لحظه‌هایم احساس کردم. من با خدا خندیدم، برایش صحبت کردم، پاسخ‌هایش را شنیدم بی‌آنکه تصویری از او ببینم. من او را در تمام موجودات خلقت دیدم و در هر ذره‌ای از طبیعت نشانه‌ای از وجود او یافتم.

گاهی فکر می‌کردم بین اینهمه مخلوقات خدا، از گیاهان، جانوران و انسان‌ها گرفته تا تمام ذرات هستی، خدا چگونه صدای من را می‌شنود و به من پاسخ می‌گوید، وقتی تصور می‌کردم پرنده‌ها و مورچه‌ها هم عبادت می‌کنند، درختان هم خدا را صدا می‌زنند، پرنده‌ها هم هر پروازشان را با توکل بر خدا آغاز می‌کنند، فهمیدم که چقدر صدا در این کره خاکی وجود دارد که من توانایی شنیدن آنها را ندارم.

اما قدرت خدا فراتر از اینهاست، او برای شنیدن همه این صداها به گوش‌هایی شبیه گوش انسان نیاز ندارد. او همه امور مربوط به مخلوقاتش را درک می‌کند، بی‌آنکه مانند انسان‌ها اشتباه و یا خطایی انجام دهد و بی‌آنکه از خلقت و مدیریت زمین و انسان‌ها خسته شود.

همه مخلوقات در برابر عظمت و قدرت خدا سر خم کرده‌اند و هستی با چه نظم خاصی رو به جلو حرکت می‌کند، زبانم بند آمد از اینهمه جلال و شکوه. تنها می‌توانم از خدا بخواهم که به ما کمک کند بنده خوبی برایش باشیم و مسیر زندگی خود را از راهی انتخاب کنیم که مورد رضایت اوست.

موضوع انشا توصیف خالق مهربان

خداوند خالق تمام موجودات است. یکی از صفات خدا، “رزاق” است یعنی “بسیار روزی دهنده”. خداوند روزیِ تمام مخلوقاتش را میدهد، چه مخلوق خطاکار باشد چه درستکار، و این از رحمانیت و فضل او سرچشمه می گیرد.

خداوند جهان را آفرید و انسان را هم همینطور. به انسان فرصت زندگی کردن داد تا در این جهان عظیم، با تلاش و تکاپوی خود، زیبا زندگی کند و برای جهان دیگرش که جاودان و همیشگی است، توشه هایی از معنویت و اخلاص جمع کند.

خدا تنها کسی است که بی هیچ منتی می بخشد و بی هیچ چشم داشتی، مهربانی می کند. او بی نیاز و یگانه است و برای کسانی که با عشق او را عبادت می کنند، جایگاهی والا در دنیا و آخرت قرار داده است.

خداوند بهترین دوست ما انسان هاست و همیشه خیر و صلاحمان را می خواهد. ما آفریده های خداوند، از آنجا که مخلوق او هستیم و او با عشق خویش ما را خلق کرده، عبادتش می کنیم و تنها از او یاری می خواهیم.

خداوند اگر ببیند بنده اش یک قدم به سوی او بر می دارد، خودش ده قدم را سمت او بر خواهد داشت. ما در کارهایمان به خدا توکل می کنیم و علاوه بر تلاشی که در کارهایمان میکنیم، نتیجه کار را به خدا می سپاریم چراکه می دانیم خداست که بهترین ها را رقم می زند و نتایج امور را به خیر و نیکی پیش می برد.

خداوند ” ارحم الراحمین” است یعنی مهربان ترین مهربان ها؛ حتی مهربانی او فراتر از مهربانی و محبت پدر و مادر است. انسان باید افتخار کند که خدایی دارد که همیشه پشتیبان اوست و هیچگاه دستش را رها نمی کند.
ما نباید به فرمان شیطان گوش کنیم و از فرمان خدا غافل شویم چراکه خداوند انسان را آفرید و دستور داد شیطان بر او سجده کند اما شیطان به خاطر غرورش این کار را نکرد و از درگاه خداوند رانده و از آن روز به بعد دشمن انسانها شد تا آن ها را غافل کند.

از خدا می خواهیم که عشق خود را در دل ما بنهد و از غفلت دورمان سازد.

موضوعات پیشنهادی انشاهای دانش آموزی

انشا توصیف خدا _ دانشچی

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

3 دیدگاه

  1. شیدا پورمحمّّّدی ثانی

    عالیست…

  2. بسیار خوب است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *