خانه » ادبیات » معنی شعر خاموشی دریا (رابیندرانات تاگور)

معنی شعر خاموشی دریا (رابیندرانات تاگور)

معنی و مفهوم شعر خاموشی دریا فارسی پایه یازدهم از رابیندرانات تاگور 🌊

معنی شعر خاموشی دریا

در این پست، معنی و مفهوم شعر خاموشی دریا از رابیندرانات تاگور از  کتاب فارسی یازدهم  را برای شما دوستان عزیز آماده کرده ایم. با دانشچی همراه باشید.

معنی شعر خاموشی دریا

از شعله
به خاطر روشنایی اش
سپاسگزاری کن،
اما چراغدان را هم
که همیشه صبورانه در سایه می ایستد،
ازیاد مبر.

معنی: برای تمام نعمت هایی که در اطرافت هستند و به تو سود می رسانند، قدردان باش؛ اما از یاد نبر چه کسی این نعمت ها را در اختیار تو قرار داده؛ از صاحب اصلی آن (خدا) که صبورانه و بی هیچ توقعی به تو لطف کرده هم تشکر کن.

مفهوم: به نظر میرسد منظور از شعله، تمام امکاناتی است که انسان در این دنیا از آنها استفاده می کند و نیازهایش برطرف می شود( چه از جانب انسانی دیگر نیازهایمان رفع شود و چه به کمک اشیاء)
منظور از چراغدان هم خداست که درست است او بصورت مستقیم چراغ ( یا همان نعمت) را به دستمان نمی دهد اما چون همه چیز را او آفریده، باید ابتدا از او تشکر کنیم.

اینطور نباشد که اگر در شب تاریکی کسی چراغی دستمان داد فقط از او تشکر کنیم درحالیکه او را خدا برای تو فرستاده است پس از خدا هم باید تشکر کنی زیرا بقیه وسیله های خدا هستند برای کمک به تو.

 

گریه کنی اگر
که آفتاب را ندیده ای
ستاره ها را هم
نمی بینی.

معنی: اگر توقعت را زیاد کنی و به خاطر چیزهای بزرگی که نداری، ناشکری کنی، همین نعمت هایی که در اطرافت هستند و به چشم تو کوچک اند نیز از دست خواهی داد.

 

ماهی در آب خاموش است و
چارپا روی خاک هیاهو می کند و
پرنده در آسمان آواز می خواند
آدمی،
اما
خاموشی دریا و
هیاهوی خاک و
موسیقی آسمان را در خود دارد.

معنی: ماهی ها در آب سکوت می کنند و چارپایان روی خشکی سرو و صدا دارند. پرنده ها در آسمان رها اند و مشغول پرواز اما انسان موجودی است که همه اینهارا با هم دارد و میتواند از تک تکشان استفاده کند؛ او گاهی سکوت می کند و گاهی سخن می گوید و گاهی هم روحش را از هرچه تعلقات است آزاد می کند تا در آسمان خدایش پرواز کند.

مفهوم: یعنی انسان از تمام موجودات برتر است چرا که هم اختیارات فراوانی در بعد جسمانی اش دارد و هم میتواند بعد روحانی اش را رشد دهد و به ملکوت برسد.

 

هنگامی که
در فروتنی،
بزرگ باشیم،
بیش ازهمه به آن بزرگ نزدیک شده ایم.

بزرگ اولی: باارزش
آن برگ: خدا

معنی: اگر با فروتنی ارزش خود را زیاد کنیم (نه آنکه سعی کنیم با تکبر و خودبزرگ بینی، خود را بزرگ کنیم!) آنگاه بیشتر از بقیه افراد به خدا نزدیک میشویم؛ به خدایی که خودش بزرگ ترین و باارزش ترین است.

 

ممکن
از ناممکن می پرسد:
«خانه ات کجاست؟»
پاسخ می آید:
« در رؤیای یک ناتوان»

معنی و مفهوم: یعنی هیچ کاری برای انسان غیرممکن نیست اگر او تلاش کند. بنابراین جای “غیرممکن ها ” فقط در افکار انسان های ناتوان است که هیچ تلاشی از خود نشان نمی دهند به خیال اینکه انجام دادن آن کار، غیرممکن است.

بیشتر بخوانید: زندگی رابیندرانات تاگور

اختصاصی-دانشچی

 

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *