جواب به سوالات و فعالیت درس هفدهم فارسی نهم ( پاسخ ها به صورت گام به گام )
پاسخگویی به سوالات درس هفدهم کتاب فارسی نهم شازده کوچولو صفحه ۱۳۲، ۱۳۳، ۱۳۷، ۱۳۸ با دانشچی همراه باشید.
جواب سوالات فارسی نهم درس هفدهم شازده کوچولو ( پاسخ گام به گام )
خودارزیابی درس هفدهم ص ۱۳۲
۱- خلبان چگونه با شازده کوچولو آشنا شد؟
📗 پاسخ: هواپیمایش در صحرای آفریقا از کار افتاد و او مجبور شد شب، روی شنها در فاصله هزار کیلومتری آبادیها بخوابد. هنگام طلوع خورشید با صدای نازک و عجیبی از خواب بیدار شد و شازده کوچولو را دید که با وقار تمام به او مینگریست.
۲- چرا شازده کوچولو، شمارش ستارگان را برای کارفرما، بیفایده میدانست؟
📗 پاسخ: چون هم کارفرما برای ستارگان مفید نبود و هم ستارگان برای کارفرما، فایدهای نداشتند.
۳- چرا روباه، دوست داشت اهلی شود؟
📗 پاسخ: میخواست با شازده کوچولو بازی کند. زندگیاش یکنواخت بود، دلش میخواست زندگیاش چون خورشید بدرخشد، با صدای پایی آشنا باشد که با صدای پای دیگران فرق کند، میخواست با صدای پای دیگران به لانه برود، ولی صدای پای دوستش همچون نغمه موسیقی او را از لانهاش بیرون بکشد. دلش میخواست کسی مسئول او باشد.
نوشتن ص ۱۳۳
۱- از میان گروه کلمههای زیر واژههای نادرست را بیابید و شکل درستشان را بنویسید.
تصویر مار بوآ، حضم غذا، حدث و گمان، با وقار تمام، ودا و خداحافظی، عظیمت به سیارۀ زمین، مالک ستارهگان، انسان علاقمند.
📗 پاسخ: حضم غذا ← هضم غذا
📗 پاسخ: حدث و گمان ← حدس و گمان
📗 پاسخ: ودا و خداحافظی ← وداع و خداحافظی
📗 پاسخ: عظیمت به سیّاره زمین← عزیمت به سیّاره زمین
📗 پاسخ: مالک ستارهگان ← مالک ستارگان
📗 پاسخ: انسان علاقمند ← انسان علاقهمند
۲- در بند اوّل درس، قیدها را مشخّص کنید.
📗 پاسخ: وقتی ـ روزی ـ در کتابی
۳- با توجّه به کلمههای داخل کمانک، زمان فعلهای هر جمله را تغییر دهید و جمله را بازنویسی کنید.
من شاهکار خود را به آدمهای بزرگ نشان دادم. (گذشته بعید)
📗 پاسخ: من شاهکار خود را به آدمهای بزرگ نشان داده بودم.
این هواپیما، با سرعت فوقالعاده پرواز میکند. (گذشته مستمر)
📗 پاسخ: این هواپیما، با سرعت فوقالعاده داشت پرواز میکرد.
راز دیگری از زندگی شاهزادۀ کوچک بر من فاش شد. حال (مضارع) التزامی
📗 پاسخ: شاید راز دیگری از زندگی شاهزاده کوچک بر من فاش بشود.
۴- جدول صفحۀ بعد را کامل کنید. (پاسخ ها با رنگ سبز)
۱- غزل، مثنوی، قصیده نوعی …………. شعری هستند. ← قالب
۲- یکی از اجزای جمله و به معنی بند است. ← قید
۳- دو مصراعی که با هم بیایند. ← بیت
۴- یکی از عناصر مهمّ داستان ← درون مایه
۵- به ادبیات دفاع مقدّس میگویند. ← ادبیات پایداری
۶- از آن طرف بخوانید نوعی جمله است. ← یرما
۷- صفت «ادب» و یکی از انواع نوشته ← ادبی
۸- اگر از آن طرف بخوانید مترادف هویدا است. ← ادیپ
۹- با فعل اسنادی میآید. ← مسند
۱۰- ریشۀ فعل ← بن
۱۱- نوعی فعل گذشته است. ← استمراری
۱۲- کتاب مشهور مولوی ← مثنوی
۱۳- «دوست» به زبان ترکی ← یولداش
۱۴- معمولاً همراه آموزش میآید. ← پرورش
۱۵- حرف ربط ← و
فرصتی برای اندیشیدن ص ۱۳۷
۱- یکی از نقّاشیها پرندگان را به اشتباه انداخت؛ آنها چگونه فریب خورده بودند؟
📗 پاسخ: نقاشی کاسهای انگور را نشان میداد و انگورها آنقدر طبیعی، رسیده و آبدار ترسیم شده بودند که تشخیص غیرواقعی بودن آنها مشکل بود، برای همین پرندگان فریب خوردند و برای خوردن انگور به سوی تابلو رفتند.
۲- نقّاشی دیگر، چشمهای انسانها را به اشتباه انداخت. معنای این جمله چیست؟ آیا چشمهای شما هم تا به حال اشتباه کرده است؟
📗 پاسخ: نقّاش دیگر، پرده آویخته را چنان طبیعی نقّاشی کرده بود که کسی گمان نمیکرد مشغول تماشای نقاشی است بلکه همه منتظر بودند تا نقاشی زیر پرده را ببینند و این خطای چشم است. بله چشمهای من هم گاهی اشتباه کرده است مثلاً وقتی با عجله متنی را میخوانم اشتباه نوشتاری را نمیبینم چون فکرم کلمه را درست میبیند و از آن میگذرد.
شعر نیایش «بیا تا برآریم دستی ز دل» ص ۱۳۸
دانشآموز عزیز برای خواندن معنی شعر «بیا تا برآریم دستی ز دل» در سایت دانشچی بر روی لینک زیر بزنید.
» معنی شعر بیا تا برآریم دستی ز دل
جواب درسهای بعدی فارسی نهم دانلود PDF کتاب فارسی نهم