خانه » پایه نهم » پاسخ سوالات درس نوزدهم مطالعات نهم ارزش‌ها و کارکردهای خانواده

پاسخ سوالات درس نوزدهم مطالعات نهم ارزش‌ها و کارکردهای خانواده

جواب به سوالات و فعالیت درس نوزدهم مطالعات اجتماعی نهم ( پاسخ ها به صورت گام به گام )

پاسخ سوالات درس نوزدهم مطالعات نهم ارزش‌ها و کارکردهای خانواده

پاسخگویی به سوالات درس نوزدهم کتاب مطالعات اجتماعی نهم ارزش‌ها و کارکردهای خانواده صفحات ۱۲۹، ۱۳۱ با دانشچی همراه باشید.

جواب سوالات مطالعات اجتماعی نهم درس نوزدهم ارزش‌ها و کارکردهای خانواده ( پاسخ گام به گام )

فعّالیت‌های درس نوزدهم

۱- در شهر یا روستای شما برای تولّد نوزاد، چه آداب و رسومی اجرا می‌شود؟ پرس وجو کنید و این آداب و رسوم را با ذکر ارزش‌ها و عقایدی که برای انجام هریک از آنها وجود دارد، توضیح دهید.

📗 پاسخ: در شهر من قبل از متولد شدن نوزاد برای او اسم انتخاب می‌کنند و مادر در طول دوران بارداری نوزاد را با نام خودش صدا می‌کند. پس از متولد شدن کودک یکی از بزرگترها در گوش او اذان و اقامه می‌گوید و همه اقوام و آشنایان به دیدن نوزاد تازه متولد شده می‌روند و برای او هدیه می‌برند. رسم معمول در این است که پدربزرگ و مادربزرگ نوزاد برای او یک پلاک و ان یکاد می‌برند و آن را به لباس کودک متصل می‌کنند تا از کودک تازه متولد شده در مقابل چشم زخم محافظت کند.

گفت‌وگو کنید:

۲- امروزه مؤسساتی چون مهدکودک‌ها و خانه‌های سالمندان، مراقبت از بعضی از اعضای خانواده را در دوره‌هایی از زندگی به عهده گرفته‌اند. به نظر شما مزایا و معایب مهدکودک‌ها و خانه‌های سالمندان چیست؟ چه دلایلی برای نظر خود دارید؟

📗 پاسخ: مهدکودک‌ها و خانه‌های سالمندان از اعضای خانواده بر اساس آموزش‌هایی که دیده‌اند مراقبت می‌کنند اما هرگز نمی‌توانند محبتی که در خانواده به افراد داده می‌شود را به آنها بدهند. هرکس از نظر روانی نیازمند محبت و توجه است که متأسفانه در این مراکز به اندازه خانواده این مسائل وجود ندارد. البته امروزه به دلیل اینکه تعداد زیادی از بانوان شاغل هستند، چاره‌ای جز این کار ندارند. این مسئله صحت دارد که تا جای ممکن بهتر است از این مؤسسات استفاده نشود، اما برای کسانی که شاغل هستند و امکان نگهداری برخی از اعضای خانواده را ندارند، ماندن در این مؤسسات بهتر از تنها ماندن در خانه است.

حضور کودک در مهدکودک:

– مزایا: داشتن قوانین مشخص، استفاده از آموزش‌های دوران کودکی، مستقل شدن کودک، یادگیری برخی مهارت‌ها توسط کودک، یادگیری نحوه برقراری ارتباط با دیگران در محیط‌های اجتماعی

– معایب: امکان بیمار شدن کودک، عدم توجه کافی به کودک، کمبود محبت از طرف خانواده

حضور سالمندان در خانه‌های سالمندان:

– مزایا: استفاده از خدمات پزشکی گسترده در این مراکز، وجود امنیت برای افراد مبتلا به آلزایمر، امکان برقراری ارتباط اجتماعی بین افراد سالخورده، آسایش خانواده سالمند

– معایب: عدم توجه کافی به هر سالمند، احساس تنهایی و دوری از خانواده

۳- طبق آیات ۱۷ تا ۱۹ سوره لقمان، لقمان حکیم برای تربیت فرزند خود، چه سفارش‌هایی به او می‌کند؟

📗 پاسخ:

– برپا داشتن نماز

– انجام کارهای پسندیده و دوری از کارهای ناپسند

– صبوری در حوادث

– داشتن عزم و اراده در انجام امور

– داشتن تواضع در برخورد با مردم

– دوری از غرور و خودپسندی

– داشتن اعتدال در راه رفتن

– صحبت کردن با صدای آهسته

۴- شما چند خواهر و برادر دارید؟ وظایف خواهر یا برادر بزرگ‌تر نسبت به بقیه اعضای خانواده چیست؟ خواهر و برادر کوچک‌تر چطور؟ راجع به آنها در کلاس گفت‌وگو کنید.

📗 پاسخ: خواهر و برادر بزرگ‌تر باید پشتیبان و حامی خواهران و برادران کوچک‌تر از خود باشند و آنها را در انجام امور یاری کنند. هرجا به راهنمایی نیاز داشتند به آنها کمک کنند و راه درست و غلط را به آنها نشان دهند. خواهر و برادر بزرگ‌تر نسبت به پدر و مادر خود نیز وظیفه دارند که در انجام امور خانه و تربیت فرزندان به آنها کمک کنند.

خواهر و برادر کوچک‌تر نیز وظیفه دارند در انجام امور خانه به پدر و مادر کمک کنند و به حرف‌ها و راهنمایی‌هایی بزرگترهای خود عمل کنند.

جواب درس‌های بعدی مطالعات اجتماعی نهم دانلود PDF کتاب مطالعات اجتماعی نهم
ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *