خانه » پایه نهم » پاسخ سوالات درس بیست و چهارم مطالعات نهم اقتصاد و بهره‌وری

پاسخ سوالات درس بیست و چهارم مطالعات نهم اقتصاد و بهره‌وری

جواب به سوالات و فعالیت درس بیست و چهارم مطالعات اجتماعی نهم ( پاسخ ها به صورت گام به گام )

پاسخ سوالات درس بیست و چهارم مطالعات نهم اقتصاد و بهره‌وری

پاسخگویی به سوالات درس بیست و چهارم کتاب مطالعات اجتماعی نهم اقتصاد و بهره‌وری صفحات ۱۶۲، ۱۶۴ با دانشچی همراه باشید.

جواب سوالات مطالعات اجتماعی نهم درس بیست و چهارم اقتصاد و بهره‌وری ( پاسخ گام به گام )

فعّالیت‌های درس بیست و چهارم

۱- به چند گروه تقسیم شوید. محصولی مانند نان را درنظر بگیرید. هرگروه یکی از مراحل را انتخاب کند: مرحله اوّل – تولید (کشت گندم، برداشت گندم، تولید آرد، پختن نان)، مرحله دوم – توزیع یا فروش نان و مرحله سوم – مصرف نان. هر گروه بگوید که چه راه‌هایی برای بالا بردن بهره‌وری در آن مرحله وجود دارد.

📗 پاسخ:

مرحله اول: برای کشت گندم بهتر است از روش‌های جدید آبیاری و برداشت استفاده شود که نیروی انسانی کمتر و منابع کمتری نیاز دارد. برای تولید آرد نیز شیوه‌های نوین کارایی بهتری دارند و برای پخت نان نیز بهتر است نانوایان آموزش‌های لازم را ببینند تا اسراف کمتری در مصرف آرد و آب انجام شود.

مرحله دوم: در مرحله توزیع بهتر است مقدار نیاز مصرف‌کنندگان منطقه سنجیده شود و به همان میزان نان پخته و توزیع شود تا از دورریز نان جلوگیری شود.

مرحله سوم: در مصرف نان بهتر است آموزش‌های لازم از طریق صدا و سیما به مردم داده شود تا هرکس به اندازه نیاز خود نان تهیه کرده و بیشتر از نیاز نان نخرد تا اسراف کمتری صورت گیرد.

۲- به نظر شما، اگر میزان هزینه‌های تولید را افزایش دهیم و به همان اندازه میزان تولید افزایش یابد، باز هم می‌توانیم ادعا کنیم بهره‌وری اتفاق افتاده است؟

📗 پاسخ: خیر، تولید به اندازه نیاز مصرف‌کننده مفید می‌باشد. تولیدی که بیش از نیاز مصرف‌کننده باشد، هدر دادن منابع است. علاوه بر آن با افزایش تولید ممکن است کیفیت کاهش یابد که در این صورت نیز منابع هدر رفته است و بهره‌وری رخ نداده است.

۳- آیا در محل زندگی شما مراکز خریدی وجود دارند که بتوان گفت موجب عرضه بهتر کالا یا خدمات شده‌اند و بهره‌وری در توزیع را بالا برده‌اند؟ درباره آنها توضیح دهید.

📗 پاسخ: به عنوان مثال فروشگاه‌های زنجیره‌ای و غرفه‌های تره‌بار سبب افزایش بهره‌وری در توزیع کالا شده‌اند. چون این مراکز تعداد زیادی کالا و محصول را در یک نقطه مشخص به فروش می‌رسانند که سبب صرفه‌جویی در زمان مصرف شده مشتریان دارد.

۴- چه کارهایی می‌توان انجام داد تا هزینه‌های آب، برق و گاز مدرسه شما (در عین تأمین نیازهای لازم دانش‌آموزان) کاهش یابد. در این باره همفکری کنید و پیشنهادهای برتر و قابل اجرای خودتان را به مدیر مدرسه تحویل دهید.

📗 پاسخ:

آب به اندازه نیاز مصرف شود و از شستشوی مداوم حیاط مدرسه، پرهیز شود.

– برق تنها در زمان نیاز استفاده شود، به عنوان مثال در طول روز نیازی به استفاده از برق نیست و با کنار زدن پرده‌ها، نور لازم در کلاس تأمین می‌شود. پس از پایان ساعت مدرسه، تمام برق‌ها خاموش شده و رایانه‌ها از برق کشیده شوند.

– گاز تنها در صورت نیاز استفاده شود و لوازم گرمایشی پس از پایان ساعت مدرسه خاموش شود و پنجره‌ها به درزگیر مجهز شوند تا از هدررفت گرما جلوگیری شود.

۵- مسعود و پسر عمویش با هم به مسافرت رفته و در مهمان‌سرایی اقامت داشتند. یک روز برای گردش در شهر از مهمان‌سرا بیرون رفتند. هنوز چند قدمی بیشتر از آنجا دور نشده بودند که مسعود گفت: «فراموش کردم لامپ‌ها و کولر(خنک‌کن) اتاق را خاموش کنم. باید برگردم و این کار را انجام دهم»، ولی پسر عمویش گفت: «لازم نیست. ما برای اقامتمان و چیزهایی که مصرف می‌کنیم به صاحب مهمان‌سرا پول می‌دهیم!» شما کدام نظر را درست می‌دانید؟ چرا؟

📗 پاسخ: نظر مسعود درست می‌باشد. چون اینکه هزینه این موارد را به صاحب مهمان‌سرا پرداخت می‌کنید، دلیل بر اسراف و هدر دادن منابع انرژی نمی‌باشد. منابع انرژی متعلق به همه مردم کشور است و در صورتی که شخصی بیش از حد مصرف کند، ممکن است در تأمین انرژی برای دیگر افراد مشکل ایجاد شود.

۶- کاربرگه شماره (۱۸) را با همفکری یکدیگر در کلاس انجام دهید.

کاربرگه شماره ۱۸: حل مسئله

سال گذشته، برگزاری جشنواره مقاله‌های برتر به مؤسسه‌ای واگذار شد. افراد مؤسسه می‌بایست ۲۰۰ مقاله را که پژوهشگرانی از سراسر کشور برایشان فرستاده بودند، به ۲۵ نفر از استادان رشته‌های مختلف می‌دادند تا آنها را بخوانند و بررسی کنند. سپس، روی فرم‌های مخصوص به آن مقاله‌ها امتیاز بدهند، ده مقاله برتر را انتخاب کنند و به آنها جایزه بدهند. هر مقاله را سه استاد (داور) بررسی و امتیازدهی می‌کردند. بعضی از استادان در شهر محل برگزاری جشنواره و بعضی دیگر در شهرهای اطراف ساکن بودند. مؤسسه مدت دو هفته هر روز از چند تن از استادان دعوت می‌کرد که در محل موردنظر حاضر شوند و مقاله‌ها را بررسی کنند. هزینه‌های این کار به شرح زیر بود:

ردیف موارد هزینه (تومان)
۱ اجاره محل بررسی مقالات ۱/۵۰۰/۰۰۰
۲ دستمزد یک نفر خدمه برای پذیرایی (چای و ناهار) ۶۰۰/۰۰۰
۳ هزینه آمد و رفت استادان به محل (تاکسی، آژانس، و…) ۱/۰۰۰/۰۰۰
۴ ناهار و پذیرایی ۶۵۰/۰۰۰
۵ دستمزد استادان بابت بررسی مقالات ۲۰/۰۰۰/۰۰۰
۶ هزینه تکثیر مقاله و پیک ۴۵۰/۰۰۰
جمع کل ۲۴/۲۰۰/۰۰۰

سؤال: اگر قرار باشد امسال دوباره همین جشنواره برگزار شود، به نظر شما این مؤسسه چگونه می‌تواند برخی هزینه‌ها را کاهش دهد یا حذف کند؟ (توجه کنید که تعداد استادان و دستمزد آنها (ردیف ۵) را نمی‌توان کاهش داد).

📗 پاسخ: متقاضیان شرکت در مسابقه، می‌توانند مقالات را به ایمیل معرفی شده از طرف مؤسسه ارسال کنند و به همین ترتیب مقالات به صورت دیجیتالی برای اساتید فرستاده شده به این ترتیب هزینه چاپ و تکثیر و رفت و آمد اساتید کاهش می‌یابد. اساتید مقالات را در محل کار خود بررسی می‌کنند و سپس برای جمع‌بندی نهایی تنها یک روز در جلسه‌ای حضور می‌یابند تا برنده‌ها مشخص شوند. بنابراین هزینه اجاره محل، دستمزد خدمات و ناهار و پذیرایی کاهش می‌یابد.

با راه حل پیشنهادی شما «هزینه کل» چقدر کاهش می‌یابد؟

📗 پاسخ: اجاره محل بررسی از دو هفته به یک روز کاهش می‌یابد، دستمزد خدمه و هزینه پذیرایی به اندازه یک روز محاسبه می‌شود و هزینه تکثیر مقالات و پیک حذف می‌شود.

۷- همفکری کنید و بگویید شما دانش‌آموزان از چه راه‌هایی می‌توانید به تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی در کشور کمک کنید. دست کم سه راه پیشنهاد کنید.

📗 پاسخ:

– صرفه‌جویی در منابع انرژی تا هزینه‌های تولید را کاهش دهیم.

– مشارکت بیشتر در تفکیک زباله از مبدأ تا در مصرف مواد اولیه صرفه‌جویی کنیم.

– از لوازم‌التحریر، کیف، لباس و… ایرانی و تولید داخل استفاده کنیم.

– از اسراف بپرهیزیم و فرهنگ صرفه‌جویی را بیاموزیم.

– سعی کنیم در درس‌های خود پیشرفت کنیم و به مدارج بالای علمی برسیم تا برای رشد و پیشرفت کشور قدمی برداریم.

جواب درس‌های بعدی مطالعات اجتماعی نهم دانلود PDF کتاب مطالعات اجتماعی نهم
ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *