خانه » دانش و فناوری » همه چیز در مورد برند موتورولا

همه چیز در مورد برند موتورولا

برند موتورولا ، اولین شرکت تولید کننده گوشی های موبایل

همه چیز در مورد برند موتورولا

نام برند موتورولا از کلمه‌ی «motor» که نشان دهنده‌ی موتور ماشین بوده و کلمه «ola» که از ویکتورلا برگرفته شده تشکیل شده است. این شرکت چند ملیتی آمریکایی در سال ۱۹۲۸ توسط فردی به نام Galvin Manufacturing در شامبورگ، ایلینوی شیکاگو تاسیس گردید.

در ابتدا موتورولا فعالیت خود را در زمینه طراحی و فروش تجهیزات بی‌سیم شبکه آغاز نمود و با تولید رادیوهای مخصوص ماشین به شهرت رسید. همچنین با اختراعات بسیاری که در زمینه فناوری رادیویی ارائه کرد توانست در صنعت کامپیوترها انقلابی به راه بیاندازد.

این شرکت در سال ۲۰۱۱ به دلیل برشکستگی به دو شرکت موتورولا سلوشنز با لوگوی آبی که در زمینه تولید سیستم‌های رایانه‌ای، قطعات و دستگاه‌های مخابراتی، سیستم‌های رادیویی و بی‌سیمی فعالیت می‌نماید و موتورولا موبیلیتی با لوگوی قرمز رنگ که شرکت تولیدکننده دستگاه‌های موبایلی است تقسیم گردید.

تاریخچه شرکت موتورولا 

تاریخ تأسیس شرکت موتورولا به سال ۱۹۲۸ بر می‌گردد که پاول گالوین در یک کارخانه در ایلینوی شیکاگو سرمایه‌گذاری کرد. اولین محصول این کارخانه حذف‌کننده باتری بود که به مصرف کنندگان اجازه استفاده از جریان برق خانگی را در رادیو می‌داد. این در حالی بود که در مدل‌های قدیمی تر فقط از باتری‌های خارجی (External) استفاده می‌شد.

در دهه ۱۹۳۰ شرکت به تولید رادیوهای ماشین با نام تجاری موتورولا پرداخت. بطور هم‌زمان بخش‌های رادیوی خانگی و پلیس نیز در شرکت ایجاد شد. در سال ۱۹۴۷ نام کارخانه به موتورولا تغییر یافت. در دهه ۱۹۴۰ شرکت شروع به کارهای دولتی کرد و یک آزمایشگاه تحقیقاتی برای بررسی الکترونیک حالت جامد نیز در شرکت تأسیس شد. در زمان فوت پاول گالوین در سال ۱۹۵۹ شرکت موتورولا در ارتش، فضا و ارتباطات تجاری پیشرو بود و اولین تأسیسات نیمه هادی توسط شرکت ساخته شد.

با ورود Robert W. Galvin پسر پاول گالوین توجه شرکت به الکترونیک مصرفی کاهش یافت و فعالیت شرکت به بازارهای جهانی نیز کشیده شد. در اواسط دهه ۱۹۲۰ فناوری تولید گیرنده‌های تلویزیون رنگی فروخته شد و به شرکت امکان تمرکز روی بازارهای High tech در زمینه بازرگانی، صنعتی و دولتی فراهم شد. در اواخر دهه ۱۹۸۰ موتورولا به نخستین تهیه‌کننده تلفن‌های سلولی تبدیل شد و در سال ۱۹۹۶ گوشی همراه جیبی StarTACTM را تولید کرد.

تولید اولین تلفن همراه برند موتورولا 

اولین نسخه‌ی آزمایشی تلفن موبایل موتورولا ۱.۱ کیلوگرم وزن داشت. این تلفن همراه به ۱۰ ساعت زمان برای شارژ کامل نیاز داشت و می‌توانست از یک مکالمه‌ی ۳۰ دقیقه‌ای پشتیبانی کند.  اولین تلفن قابل حمل موتورولا در سال ۱۹۸۳ با نام Motorola DynaTAC 8000X به بازار عرضه شد. این گوشی موبایل می‌توانست تا ۶ ساعت شارژ نگه دارد یک مکالمه‌ی ۳۰ دقیقه‌ای را برقرار نماید.

همچنین موتورولا کوچک‌ترین و سبک‌ترین گوشی را با نام MicroTAC در سال ۱۹۸۹ روانه بازار کرد. این گوشی تقریبا تاشو در حالت باز دارای ابعادی به طول ۲۳ سانتی‌متر  و وزنی ۳۴۹ گرمی بود.

رابطه گوگل با برند موتورولا

در تاریخ ۱۵ اگوست ۲۰۱۱ یا ۲۷ مرداد ماه سال ۱۳۹۰ شرکت گوگل اعلام کرد که با پرداخت مبلغ ۱۲٫۵ میلیارد دلار به موتورولا، مالکیت «موتورولا موبیلیتی» را در دست خود می‌گیرد.این خرید به حدی شوک داشت که در ۱۵ اگوست ۲۰۱۱ ارزش هر سهم موتورولا ۶۳٪ افزایش نسبت به ۱۲ اگوست، پیدا کرد و به ۳۹٫۲۰ $ برای هر سهم در بورس نیویورک افزایش یافت.شرکت گوگل تمام این سهم‌ها را خرید که در کل مبلغ ۱۲٫۵ میلیارد دلار ارزش نهایی پیدا کرد.

فروش برند موتورولا به لنوو

گوگل در ۲۹ ژانویه ۲۰۱۴ رسماً اعلام کرد کمپانی موتورولا را با قیمت ۲٫۹۱ میلیارد دلار به شرکت لنوو فروخت. طبق این معامله، تمامی تکنولوژی‌های موتورولا به لنوو واگذار شده‌است. لازم است ذکر شود که گوگل، مالکیت خود روی پتنت‌ها را حفظ کرده‌است و فقط مجوز استفاده شراکتی از بعضی از آن‌ها را به لنوو داده است. در ۳۰ اکتبر ۲۰۱۴، لنوو رسماً مالک موتورولا شد.

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *