خانه » پایه نهم » پاسخ سوالات درس بیست و سوم مطالعات نهم بهره‌وری چیست؟

پاسخ سوالات درس بیست و سوم مطالعات نهم بهره‌وری چیست؟

جواب به سوالات و فعالیت درس بیست و سوم مطالعات اجتماعی نهم ( پاسخ ها به صورت گام به گام )

پاسخ سوالات درس بیست و سوم مطالعات نهم بهره‌وری چیست؟

پاسخگویی به سوالات درس بیست و سوم کتاب مطالعات اجتماعی نهم بهره‌وری چیست؟ صفحات ۱۵۶، ۱۵۷، ۱۵۹ با دانشچی همراه باشید.

جواب سوالات مطالعات اجتماعی نهم درس بیست و سوم بهره‌وری چیست؟ ( پاسخ گام به گام )

فعّالیت‌های درس بیست و سوم

۱- گفت‌وگو و همفکری کنید.

الف) آیا شما یا اعضای خانواده‌تان با مثال‌های صفحه قبل یا موارد مشابه، روبه‌رو شده‌اید؟ موارد را بیان کنید تا هم‌کلاسی‌هایتان درباره آنها اظهارنظر کنند.

پاسخ این سؤال به عهده دانش‌آموز است.

ب) به طور گروهی، فکر کنید و روشی را پیشنهاد کنید که در یکی از کارها یا فعّالیت‌های مدرسه، بازدهی را افزایش دهد و باعث استفاده صحیح از امکانات شود. برای مثال، با چه راهکاری می‌توان از تلف شدن وقت کلاس برای حضور و غیاب و دیدن تکالیف جلوگیری کرد؟ پیشنهادهای خود را با ذکر دلیل بنویسید و از طریق معلّم به دست مسئولان مدرسه برسانید.

📗 پاسخ: برای حضور و غیاب سریع‌تر می‌توان جای هر شخص را در کلاس مشخص کرد. به این ترتیب معلم با ورود به کلاس و دیدن نیمکت‌ها به سرعت غایبین را شناسایی می‌کند. برای دیدن تکالیف نیز می‌توان از دانش‌آموزان کمک گرفت. می‌توان دو به دو از بچه‌ها خواست تا تکالیف دوستشان را ببیند و سپس معلم به صورت تصادفی چند تکلیف را نگاه کند. با این دو کار بسیار در زمان، صرفه‌جویی می‌شود و بهره‌وری کلاس بالاتر می‌رود.

۲- درباره این سخنان ارزشمند پیامبر اکرم (ص) و امام علی (ع) فکر کنید و معنی و مفهوم هر یک را با ذکر یک مثال توضیح دهید.

📗 پاسخ: پیامبر اکرم (ص) به مردم سفارش می‌کند که اگر کسی از شما کاری انجام می‌دهد، آن را محکم و بی‌عیب انجام دهد. به عنوان مثال مهندس معماری را در نظر بگیرید که برای کاهش هزینه‌ها و سریع‌تر انجام شدن کار، از مصالح نامرغوب و نقشه نامناسب استفاده می‌کند، چنین ساختمانی به زودی فرومی‌ریزد و علاوه بر خسارات زیادی که به صاحبان آنها وارد می‌کند، هزینه ساخت مجدد را چند برابر بالاتر می‌برد.

امام علی (ع) می‌فرمایند: فردی که به کاری بی‌اهمیت بپردازد، امور مهم‌تر را تباه ساخته است. به عنوان مثال امکان پرداخت قبوض از طریق اینترنت میسر است، اما هنوز افرادی هستند که ساعت‌ها در بانک به انتظار می‌نشینند تا قبوض خود را پرداخت کنند، با این کار هم زمان خود را تلف می‌کنند و فرصت انجام کارهای مفیدتر را از دست می‌دهند و هم سبب تلف شدن وقت کارمند بانک می‌شوند.

۳- معنی آیات قرآن کریم و سخنان امامان معصوم را بخوانید. عوامل مؤثر در بهره‌وری را از آنها استخراج و فهرست کنید؛ مثلاً: الف) اهمیت دادن به کار و تلاش و… .

📗 پاسخ:

– انجام کارها به صورت محکم و بی‌عیب و نقص

– انجام کارهای مهم و دوری از کارهای بی‌اهمیت

– استفاده از نعمت‌های خدا در حد اعتدال و دوری از اسراف

– مشورت کردن در انجام امور برای انتخاب صحیح‌ترین راه

– میانه‌روی در انجام کارها

– کار و تلاش برای تأمین مخارج خانواده

– منظم بودن در انجام امور که سبب صرفه‌جویی در زمان می‌شود.

– استفاده از فرصت‌های پیش رو

۴- گفت‌وگو کنید.

هریک از هنجارهای زیر در جامعه چگونه از بهره‌وری جلوگیری می‌کند و در تضاد با آن است؟ توضیح دهید.

– مهمانی‌ها، مجالس و جشن‌های مفصل و پرهزینه

📗 پاسخ: این مجالس هزینه زیادی دارد و اسراف زیادی در آن صورت می‌گیرد.

– مدگرایی و چشم و هم‌چشمی در خرید لباس به جای تمیز و ساده‌پوشی

📗 پاسخ: اسراف در خرید لباس سبب می‌شود کوهی از لباس‌های نو داشته باشیم که دیگر آنها را نمی‌پوشیم، به این ترتیب هم هزینه زیادی بابت خرید لباس‌های جدید باید بپردازیم و هم به دلیل کمبود جا، مجبور می‌شویم لباس‌های نو قبلی را بیرون بریزیم.

– نداشتن برنامه مناسب برای اوقات فراغت و تفریح ورزش نکردن و پرخوری.

📗 پاسخ: انجام این کارها سبب چاقی، اضافه وزن و انواع بیماری می‌شود، در حالی که اگر از اوقات فراغت به خوبی استفاده شود، هم می‌تواند به معلومات ما اضافه کند و هم سلامت ما را تضمین کند.

۵- یک زوج جوان می‌خواهند جشن عروسی ساده‌ای با حداقل هزینه برپا کنند. اگر قرار باشد از شما کمک فکری بگیرند، چه طرح و پیشنهادی به آنها می‌دهید؟ همفکری کنید و طرح خود را روی کاغذ بنویسید.

📗 پاسخ: من پیشنهاد می‌دهم که به جای تهیه یک جهیزیه پر از وسایل گران‌قیمت، تنها وسایل ضروری زندگی تهیه شود و از کالاهای ایرانی با قیمت مناسب استفاده کنند. برای مراسم هم می‌توان با اجاره کردن یک رستوران معمولی همه مهمان‌ها را به آنجا دعوت کرد و یک مهمانی کوچک برگزار کرد. آنها می‌توانند با میوه و شیرینی و یک شام ساده از مهمان‌ها پذیرایی کنند و زندگی خود را با کمترین هزینه آغاز کنند.

۶- متن صفحه بعد را که درباره یک کارآفرین است بخوانید.

الف) چه نکاتی در این متن برای شما قابل توجه است؟

📗 پاسخ:

موفقیت فقط با پشتکار و تلاش بسیار حاصل می‌شود.

برای موفق شدن باید با بزرگترها مشورت کنیم.

گاهی موفقیت تنهایی حاصل نمی‌شود و به کمک دیگران احتیاج داریم.

در مسیر موفقیت نباید از شکست‌ها ناامید نشویم.

پس از اینکه موفقیتی کسب کردیم، دیگران را فراموش نکنیم.

همواره به کسانی که در ابتدای راه هستند کمک کنیم.

ب) نظر شما درباره افرادی که می‌خواهند با کار نکردن یا کار کم به ثروت یا موفقیت‌های بزرگ دست یابند چیست؟

📗 پاسخ: هیچ موفقیتی بدون تلاش حاصل نمیشه و هیچ ثروتی بدون زحمت به دست نمی‌آید.

۷- دلیل بیاورید: الف) آیا سطح بهره‌وری دانش‌آموزی که کیف یا کمد لوازم تحریرش شلوغ و نامرتب است، پایین می‌رود؟ چرا؟

📗 پاسخ: بله. چون دانش‌آموز زمان زیادی را باید صرف پیدا کردن وسایل مورد نیازش کند. در صورتی که اگر همه وسایل مرتب و منظم در محل مشخصی باشند، همه چیز به سرعت در دسترس اوست و اتلاف وقت کمتری خواهد داشت.

۸- منظور از تنظیم بودجه ماهانه خانواده چیست؟ تنظیم این بودجه چه فایده‌ای دارد؟ توضیح دهید.

📗 پاسخ: بودجه خانواده جدولی است که در آن درآمدها و هزینه‌ها (دخل و خرج) ماهانه افراد یا خانواده نوشته می‌شود. تنظیم این بودجه سبب می‌شود تا به اندازه درآمد ماهانه خرج کنیم و مدیریت هزینه داشته باشیم. به این ترتیب در آخر ماه با مشکل کمبود بودجه مواجه نخواهیم شد و در صورتی که مدیریت سختگیرانه‌تر انجام شود، امکان پس‌انداز ماهانه نیز وجود دارد.

۹- کار برگه شماره (۱۷) (چند پیشنهاد برای بهره‌وری) را انجام دهید.

کاربرگه شماره ۱۷: چند پیشنهاد برای بهره‌وری

موقعیت‌های زیر را بخوانید و برای افزایش بهره‌وری در هر مورد، پیشنهادی با توضیح بنویسید.

قرار است نسرین با مادرش به دندان‌پزشکی برود. او می‌داند که کار ترمیم و پرکردن دندان مادرش یک ساعت و نیم تا دو ساعت طول می‌کشد و او باید این زمان را در اتاق انتظار مطب بنشیند…

📗 پاسخ: نسرین می‌تواند همراه خود یکی از کتاب‌های مورد علاقه‌اش را ببرد و در زمان انتظار آن را مطالعه کند.

خانم میرزایی در یک کاشانه (آپارتمان) ۴ واحدی زندگی می‌کند. همسایه‌ها روابط خوبی با هم دارند. آنها یک باغچه مشترک ۱۵ متری در حیاط دارند که فقط چند بوته گل در آن کاشته شده و بیشتر آن بدون استفاده مانده است…

📗 پاسخ: همسایه‌ها با همکاری یکدیگر می‌توانند در این باغچه سبزی بکارند و از سبزی‌های تازه باغچه خود استفاده کنند.

قرار است یک نمایشگاه عکاسی از طبیعت، در مدرسه برپا شود که مدیریت آن به عهده شماست. شما با مسائلی چون انتخاب چند نفر دانش‌آموز برای عکاسی، برنامه‌ریزی برای تعیین مکان‌های عکس‌برداری از طبیعت و چگونگی رفتن به آن مکان‌ها، مکان برگزاری نمایشگاه، چگونگی بازدید مدعوین و… روبه‌رو هستید. به عنوان مدیر گروه و نمایشگاه، طرحی بریزید که در هر یک از این مراحل و اقدامات بهره‌وری رعایت شود…

📗 پاسخ: در ابتدا از دانش‌آموزان می‌خواهیم تا چند نمونه کار عکاسی خود را برای من بیاورند تا از بین آنها بهترین عکاسان را برای عکاسی انتخاب کنم. سپس با همکاری عکاس‌های انتخاب شده مکان‌های مناسب عکس‌برداری و نمایشگاه را انتخاب می‌کنیم. پس از انجام کارها روزی را برای نمایشگاه انتخاب کرده و برنامه‌ریزی کاملی برای روز مراسم انجام می‌دهم.

 

۱۰- یکی از عادت‌های غلط بعضی از دانش‌آموزان مصرف نادرست و بی رویه کاغذ است. چند راهکار برای بهره‌وری در مصرف کاغذ پیشنهاد کنید و توافق کنید که آن راهکارها عملی شوند.

📗 پاسخ: بهتر است زمانی کاغذ را دور بیاندازیم که دیگر جای سفیدی برای نوشتن نداشته باشند. بنابراین ما می‌توانیم از دفترهای سال گذشته به عنوان چرک‌نویس استفاده کنیم و از کاغذهایی که یک روی آنها سفید است برای پرینت تکالیف و نکات درسی بهره ببریم. پس از مصرف کاغذها، آنها را در نایلونی جداگانه جمع‌آوری می‌کنیم تا برای بازیافت و استفاده مجدد به غرفه بازیافت تحویل دهیم.

۱۱- تفکیک زباله از مبدأ یعنی چه؟ چه راهکارهایی برای کمک به این امر می‌توانید برشمارید؟

📗 پاسخ: تفکیک زباله از مبدأ یعنی ما از منازل خود، زباله‌ها را جداسازی کنیم. پلاستیک، کاغذ، شیشه، زباله‌های خشک و زباله‌های تر اگر از منازل جداسازی شوند، در کارخانه‌های بازیافت به راحتی قابلیت تبدیل شدن به محصولات جدید را دارند. به این ترتیب شیرابه زباله‌های تر، زباله‌های خشک را خراب نمی‌کند و ما صرفه‌جویی بیشتری در مصرف مواد اولیه انجام داده‌ایم.

۱۲- به وسایل خودتان و همچنین مواد دورریختنی که در یک هفته در منزل شما تولید شده است، نگاهی دقیق بیندازید. چه چیزهایی را می‌توانید بیابید که امکان استفاده مجدد از آنها (اگرچه نیاز به تغییراتی در آنها باشد) برای شما یا خانواده‌تان یا دیگران وجود دارد؟

پاسخ این سؤال به عهده دانش‌آموز است.

جواب درس‌های بعدی مطالعات اجتماعی نهم دانلود PDF کتاب مطالعات اجتماعی نهم
ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *