خانه » پایه نهم » پاسخ سوالات درس هجدهم مطالعات نهم هویت

پاسخ سوالات درس هجدهم مطالعات نهم هویت

جواب به سوالات و فعالیت درس هجدهم مطالعات اجتماعی نهم ( پاسخ ها به صورت گام به گام )

پاسخ سوالات درس هجدهم مطالعات نهم هویت

پاسخگویی به سوالات درس هجدهم کتاب مطالعات اجتماعی نهم هویت صفحات ۱۲۰، ۱۲۲، ۱۲۵ با دانشچی همراه باشید.

جواب سوالات مطالعات اجتماعی نهم درس هجدهم هویت ( پاسخ گام به گام )

فعّالیت‌های درس هجدهم

۱- داوطلبانه جلوی کلاس بایستید و خودتان را با صفات و ویژگی‌هایی که دارید معرفی کنید. شما می‌توانید مشخصات شناسنامه‌ای و خانوادگی، ویژگی‌های ظاهری، خصوصیات اخلاقی، سلیقه‌ها و علایق و مانند آنها را بیان کنید.

پاسخ این سؤال به عهده دانش‌آموز است.

۲- در درس های قبل، با موضوع مهاجرت آشنا شدید. به نظر شما مهاجرت از جامعه‌ای به جامعه دیگر، در تغییر هویت اجتماعی افراد چه تأثیری می‌تواند داشته باشد؟

📗 پاسخ: باورها و عقاید افراد به مرور تغییر می‌کند. آداب و رسوم و قوانینی که برای زندگی آموخته بودند تغییر می‌کند، ارزش‌های اجتماعی آنها تفاوت خواهد کرد و به طور کلی از فرهنگ و هویت کشور خود فاصله می‌گیرند و شخصیت آنها دچار تحول و دگرگونی خواهد شد.

گفت‌وگو کنید:

۳- چرا شناخت هویت خود و ویژگی‌های آن اهمیت دارد؟

📗 پاسخ: هویت هرکس در زندگی اجتماعی اهمیت زیادی دارد، افراد بر اساس ویژگی‌های هویتی و شخصیتی خود و دیگران، دوستانشان را انتخاب می‌کنند، وارد گروه‌های اجتماعی می‌شوند و شغل مورد علاقه خود را انتخاب می‌کنند؛ بنابراین هرکس باید هویت خود را به درستی بشناسد و ویژگی‌های آن را بداند تا انتخاب‌های صحیح‌تری داشته باشد. از طرفی شناخت هویت و شخصیت خود سبب می‌شود تا ما نواقص خود را بهتر بشناسیم و در جهت برطرف کردن آنها و پیشرفت در زندگی قدم‌های بهتری برداریم.

۴- به نظر شما ما چه مسئولیتی نسبت به ویژگی‌های هویتیِ قابل تغییر و انتخاب شدنی خود داریم؟ چگونه می‌توانیم به بهترین شکل از عهده این مسئولیت برآییم؟

📗 پاسخ: ویژگی‌های هویتی قابل تغییر به ما این امکان را می‌دهند که ما با تلاش و کوشش به بهترین فرد تبدیل شویم، پس با انتخاب ویژگی‌های هویتی خوب و درست، می‌توانیم هم فرد مفیدی برای جامعه باشیم و هم الگویی برای نسل خود. ما با راهنمایی گرفتن از بزرگترها و تحقیق و پژوهش می‌توانیم ویژگی‌های مثبت هویتی را در خود به حد کمال برسانیم.

۵- با نوشتن نامه به یک دوست فرضی خارجی یا طراحی یک پوستر، ویژگی‌های هویت ایرانی را به مردم کشورهای دیگر معرفی کنید.

📗 پاسخ:

سلام دوست من

امروز من برایت نامه‌ای می‌نویسم تا شخصیت و هویت یک ایرانی را به تو بشناسانم.

ما ایرانی‌ها باورها و اعتقادات قوی داریم که همه برای آنها احترام قائل هستند. همانطور که می‌دانی دین ما اسلام است و بسیاری از باورهای ما بر اساس قوانین اسلام شکل گرفته است. اما آداب و رسومی نیز داریم که از تاریخ کهن ایرانیان به جا مانده است. آدابی مثل نوروز که یک جشن باستانی محسوب می‌شود و شروع بهار را نوید می‌دهد. مردم من روزهای آغازین بهار را جشن می‌گیرند و به زنده شدن طبیعت احترام می‌گذارند.

ما جشن‌های زیادی داریم که یکی از آنها شب یلدا می‌باشد. اولین شب زمستان که بلندترین شب سال است را یلدا می‌نامیم و آن را در کنار خانواده و اقوام جشن می‌گیریم.

مردم کشور من بسیار با یکدیگر همدل و مهربان هستند. شاید گاهی در اخبار کشورت دیده باشی، زمانی که حادثه‌ای برای مردم یک منطقه از کشور من رخ می‌دهد، تمام ایران یکدل می‌شوند و هرچه در توان دارند برای کمک به این افراد می‌فرستند،‌آنها حتی گاهی هفته‌ها به این مناطق می‌روند و بدون گرفتن هیچ دستمزدی تلاش و کوشش می‌کنند تا زندگی افراد را به حالت عادی بازگردانند.

کشور من میراث کهنی نیز دارد، میراثی که آن را در دل کوه بیستون و تخت جمشید و عمارت عالی قاپو به راحتی می‌توانی ببینی. از این میراث در گوشه و کنار کشور من کم نیست و در هر شهر که پا می‌گذاری جلوه زیبایی از میراث کهن ایرانیان چشم تو را خیره می‌کند.

من هرچه بگویم نمی‌توانم به طور کامل ایران و ایرانی را توصیف کنم. باید به کشور من بیایی و اینهمه جلال و شکوه، عظمت و مهربانی را با چشم خود ببینی!

به زودی منتظر دیدار تو هستم.

۶- فکر می‌کنید که یک فرد باید دارای چه ویژگی‌هایی باشد تا هویتی انقلابی داشته باشد؟ می‌توانید به بیانات امام خمینی یا رهبر انقلاب مراجعه کنید و چند ویژگی را که ایشان برای «فرد انقلابی» بیان کرده‌اند، بیابید.

📗 پاسخ:

– پایبندی به دین اسلام و ارزش‌های اسلامی و انقلابی

– تلاش برای رشد و پیشرفت کشور و رسیدن به آرمان‌های انقلابی

– حساسیت نسبت به دشمن و عدم تبعیت از نقشه‌های او

– پایبندی به استقلال کشور چه از نظر سیاسی و چه از نظر اقتصادی، فرهنگی و امنیتی

– و…

جواب درس‌های بعدی مطالعات اجتماعی نهم دانلود PDF کتاب مطالعات اجتماعی نهم
ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *