خانه » مهارت نوشتاری » انشا با تضاد معنایی خواب و بیداری

انشا با تضاد معنایی خواب و بیداری

انشا درباره تضاد معنایی خواب و بیداری

انشا تضاد معنایی خواب و بیداری

انشا با موضوع تضاد معنایی خواب و بیداری به صورت ادبی و توصیفی برای دانش آموزان آماده شده تا با نحوه نگارش و مهارت نوشتاری آشنا شوند با دانشچی همراه باشید.

موضوع انشا تضاد معنایی خواب و بیداری

خواب و بیداری، شما با شنیدن این دو کلمه چه چیزی در ذهنتان تداعی می‌شود؟
مثلا با شنیدن کلمه خواب، یاد آرامش می‌افتید؟ یاد یک استراحت شیرین بعد از یک روز کاری و خسته کننده که پناه می‌برید به تختخواب خود و فارغ از تمام دنیا رها می‌شوید. و پلکهایتان سنگین می‌شود و به خوابی شیرین فرو می‌روید و گاهی قشنگ‌ترین رویاها را می‌بینید و گاهی کابوس‌های هولناکی شما را هراسان و ناگهان بیدار می‌کند.

عده‌ای اصطلاحا خوش خواب هستند راحت و سریع خوابشان می‌برد، حتی در اتوبوس، تاکسی، مترو، قطار، هواپیما احتمالا بارها شاهد آن بوده‌اید.

عده‌ای هم بسیار سخت به خواب می‌روند. باید شرایط خاصی برای خوابیدن داشته باشند. مثلا به سکوت مطلق، تاریکی، چشم بند، و… نیاز دارند. حتی بضی‌ها بدون قرص و دارو نمی‌توانند بخوابند.

در مقابل بیداری است، شما چه فکر می‌کنید؟ با شنیدن کلمه بیداری به چه می‌اندیشید؟ مثلا چشم گشودن از یک خواب شیرین و آغاز کردن روزی پر مشغله و هیاهو. آغاز تحرک و پویایی و تلاش و رویارویی با دنیای واقعیت، بدو بدو کردن برای فراهم کردن آنچه لازمه یک زندگی است. گاهی حتی برای بیدار شدن و کنده شدن از تختخواب هم باید مشکلاتی پشت سر گذاشت، برای آن عده از افرادی که سخت از خواب بیدار می‌شوند و همیشه خواب می‌مانند.

اما این دو کلمه با نگارش یکسانی که دارند تعابیر گسترده‌تری نیز دارند. مثل بیداری ذهن و اندیشه و عقیده، بالا رفتن علم و آگاهی و درک حقوق بیشتر انسان‌ها و جوامع به حقوق مدنی و اجتماعی و انسانی خود. بیداری برای پیش برد انسان به اهداف بزرگتر، تلاش برای ساخت جامعه‌ای با رفاه بیشتر.

خواب نیز باز هم در اینجا در مقابل بیداری قرار می‌گیرد. رخوتی که اذهان را فرا می‌گیرد، تعصبات، خرافات، ناآگاهی که در ذهن افراد رخنه می‌کند و عامل و انگیزه‌ای می‌شود برای بی‌تفاوتی، رکود، کنار کشیدن، غرق شدن در جهل و به اصطلاح از همه جا کنار کشیدن و فقط گذران کردن. تن پروری، که ریشه فساد یک جامعه است باعث عقب ماندگی یک جامعه و تباهی آیندگان آن جامعه می‌شود. خلاصه بستگی دارد نگرش شما چگونه باشد. در هر دو تعبیر مختلفی که از خواب و بیداری به آن پرداختیم به یک جمع بندی کلی رسیدیم.

امیدوارم همواره بکوشیم تا انسان‌هایی بیدار و هوشیار باشیم تا اینکه در خواب غفلت غرق شویم و گرفتار رخوت. استراحت کافی لازمه آماده سازی بدن و ذهن برای پویایی و فعالیت است و باعث می‌شود انرژی لازم برای فعالیت و پویایی در بیداری بدن و ذهن ایجاد شود. امیدوارم در عرصه زندگی همواره با شش دانگ حواس، بیدار باشیم و زمانی که به تختخواب می‌رویم با ذهنی آرام و آسوده بخوابیم.

بیشتر بخوانید: لیست انشاهای تضاد معنایی

انشا اختصاصی _ نویسنده: مهتا قیدی

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *