خانه » مهارت نوشتاری » انشا با تضاد معنایی بهشت و جهنم

انشا با تضاد معنایی بهشت و جهنم

انشا درباره تضاد معنایی بهشت و جهنم

انشا تضاد معنایی بهشت و جهنم

انشا با موضوع تضاد معنایی بهشت و جهنم به صورت ادبی و توصیفی برای دانش آموزان آماده شده تا با نحوه نگارش و مهارت نوشتاری آشنا شوند با دانشچی همراه باشید.

موضوع انشا تضاد معنایی بهشت و جهنم

ما چرا در این دنیا به کارهای خوب و خیر می‌پردازیم؟ چرا خود را از انجام کارهای بد، منع می‌کنیم؟ قبول دارم که با انجام کارهای خوب، حس خوبی در وجود ما شکل می‌گیرد و با انجام کارهای بد، حسی مانند عذاب وجدان گریبان ما را می‌گیرد؛ اما تنها دلیلش این نمی‌تواند باشد.

ما معتقدیم که کارهای انسان در این دنیا پایان نمی‌پذیرد و در سرای آخرت، تمام اعمالی که در فرصت زندگی روی زمین انجام داده‌ایم، محاسبه می‌شود و کارنامه اعمالمان را دریافت می‌کنیم. بخش کوچکی از اثرات کارهای خود را در این دنیا هم می‌توانیم مشاهده کنیم؛ اما حساب و کتاب اصلی اعمال ما، در سرای آخرت است.

از کودکی شنیده‌ایم که بهشت جایگاه نیکوکاران است. پدران و مادران ما جمله‌هایی که در قرآن خوانده بودند یا از بزرگ‌ترهای خود شنیده بودند، با زبان کودکانه برای ما نقل می‌کردند و از دنیایی می‌گفتند که می‌تواند خیلی زیبا و رؤیایی باشد،‌ یا خیلی زشت و دردناک. با حرف‌هایشان به ما می‌گفتند، اینکه در سرای آخرت چه جایگاهی داشته باشیم بستگی به انتخاب خودمان دارد.

برای ما بهشت و جهنم را توصیف می‌کردند. بهشت جایگاهی است که در آن افراد نیکوکار جای دارند، در آنجا دیگر هیچ خبری از سختی دنیا نیست، کسی دغدغه نان و آب ندارد، مشکلات در آن جایی ندارند و هرکس که در آنجا ساکن شود، سراسر خوشبختی و آسایش را تجربه می‌کند. سرای آخرت مانند دنیا زودگذر نیست، هرکس به آنجا وارد شود، ابدی و فناناپذیر خواهد شد.

اما جهنم چه بد جایگاهی است. کسانی که در این دنیا به دیگران ظلم و ستم کردند و به ندای درونی خود که آنها را به انجام کارهای خیر دعوت می‌کرده، گوش ندادند، ساکنین جهنم هستند. شاید در این دو روز دنیا چنین افرادی آسایش و آرامش داشتند و با رفاه زندگی می‌کردند،‌ اما در سرای آخرت بد جایگاهی انتظار آنان را می‌کشد. آنان تاوان کارهای بدشان را در جهنم با رنج و عذاب ابدی پس خواهند داد.

باید بدانیم که ذات همه انسان‌ها پاک آفریده شده است. اینکه ما خود را وارد چه راهی کنیم و به انجام چه کارهایی وادار کنیم، ذات ما را آلوده کرده و یا پاک نگه می‌دارد. عده اندکی در سرتاسر جهان وجود دارند که به سرای آخرت و بهشت و جهنم آن اعتقادی نداشته باشند. در همه ادیان دنیای پس از مرگ وجود دارد.

تمام تلاش انسان بر روی زمین هم این است که با دستِ پُر به دنیای دیگر برود، به جایی که مرگ و نابودی در آن وجود ندارد. بهشت پاداش کسانی می‌شود که در این دنیا به خشنودی خدا ارزش و اهمیت زیادی می‌دادند و جهنم سزای کسانی است که آسایش دنیا را به آرامش آخرت خود ترجیح داده‌اند.

با تمام این حقایق باید بدانیم که جلوه‌ای از بهشت و جهنم را می‌توان در این دنیا مشاهده کرد؛ آنجا که به کسی خیری می‌رسانی و او لبخندی به لب می‌آورد و از ته دل برایت دعا می‌کند،‌ چنان حس خوبی سرتاسر وجودت را فرامی‌گیرد که انگار در بهشت قدم می‌زنی…

بیشتر بخوانید: لیست انشاهای تضاد معنایی

_ دوستان عزیز در صورتی که انشایی با این موضوع نوشته اید می توانید از قسمت نظرات برای ما ارسال کنید.

انشا اختصاصی _ نویسنده: محیا بخشی فرد

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *