خانه » مهارت نوشتاری » انشا با تضاد معنایی تلخ و شیرین

انشا با تضاد معنایی تلخ و شیرین

انشا درباره تضاد معنایی تلخ و شیرین

انشا تضاد معنایی تلخ و شیرین

انشا با موضوع تضاد معنایی تلخ و شیرین به صورت ادبی و توصیفی برای دانش آموزان آماده شده تا با نحوه نگارش و مهارت نوشتاری آشنا شوند با دانشچی همراه باشید.

انشا با موضوع تضاد معنایی تلخ و شیرین

تلخ و شیرین، دو طعم، دو مزه که هر کدام طرفداران خاص خود را دارند. البته در زمانی که از آنها در خوراکی و غذا به عنوان مزه یاد کنیم. در جاهایی که درست سر جایشان باشند. مثل شکلات تلخ، قهوه تلخ، حتی گاهی یک چای تلخ که چقدر خوشمزه و مطبوع هستند. تمام خستگی‌ها را می‌شویند و می‌برند. سرحالمان می‌کنند. با ولع، طعم تلخشان را مزه مزه می‌کنیم و لذت می‌بریم.

در مقابلش شیرین را داریم. از قدیم گفتند کامتان را شیرین کنید. یک شیرینی یا شکلات یا نقل یا قندی که در کنار یک فنجان چای، قهوه و شیر، در دهان می‌گذاریم و خوشایندترین لحظات را تجربه می‌کنیم.

اما هر دو سر جای خودشان خوبند. کاملا متفاوت هستند ولی خاطره سازند. اما اگر این تلخی طعم نابجایی در یک میوه یا غذا باشد، دهانمان را جمع می‌کنیم و صورتمان را در هم می‌کشیم و حتی حاضر به قورت دادن آنچه در دهان گذاشتیم نیستیم. مثلا لیمویی که باید طعمش شیرین باشد وای اگر تلخ باشد! اما تلخ و شیرین فقط در مزه‌ها نیستند. اوقات زندگی ما را هم در بر می‌گیرند. لحظات شیرین چون سلامتی یک بیمار، نجات انسانی از حادثه، پیدا کردن دوستی جدید، تولد یک نوزاد، ازدواج، خرید حتی یک چیز کوچک، هدیه گرفتن، حتی هدیه دادن، پیدا کردن شغل مطلوب، قبولی در رشته تحصیلی مورد علاقه، رفتن به یک سفر خاطره انگیز، لحظه کمک کردن به یک انسان دردمند، در آغوش کشیدن یک کودک دور مانده از محبت، به فرزند خواندگی گرفتن یک کودک بی سرپرست، سر زدن به سالمندی تنها، محافظت کردن از یک حیوان رنجور، توجه کردن به محیط زیست، کاشتن یک درخت، بوییدن یک گل و هزاران شیرینی بی وصف دیگر.

تلخ مثل از دست دادن یک عزیز، جنگ، وحشی گری، طمع، حرص، آز، زیر پا گذاشتن ضعیفان، منفعت طلبی، تباهی، فساد، کشتار، بیماری، آسیب زدن به محیط زیست و حیوانات و گیاهان، بد رفتاری وخشونت علیه کودکان، بانوان، سالمندان، دزدی، قتل، جنایت، فقر، تنگدستی، بیکاری، جدایی و هزاران چیز دیگر.

حتی واژه‌هایی که بر زبان می‌آوریم می‌توانند چنان تلخ باشند، گویی که جام زهری را به زور به کسی خورانده باشیم و وجودش را مسموم کرده باشیم و گاهی جادوی کلمات شیرین، جانی تازه به انسانی ناامید و وامانده می‌بخشد، که خود را تا بالاترین سطح زندگی پیش می‌برد.

خلاصه تلخ و شیرین دو وجه زندگی، دو مزه و طعم، دو یار مقابل هم، دو فاز متفاوت که گاهی بر خلاف معنای کلامیشان دلپذیر و خوشایند و گاهی به معنای واقعی خود دل آزار هستند.
کام دلتان همواره شیرین و دور از تلخی‌ها.

بیشتر بخوانید: لیست انشاهای تضاد معنایی

انشا اختصاصی _ نویسنده: مهتا قیدی

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *