خانه » دانستنی ها » برندسازی پزشکی چه تاثیری در جذب بیمار دارد؟

برندسازی پزشکی چه تاثیری در جذب بیمار دارد؟

جذب بیمار با برندسازی پزشکی

برندسازی پزشکی چه تاثیری در جذب بیمار دارد؟

امروزه با پیشرفت تکنولوژی و تغییر در اصول مارکتینگ بازاریابی در جامعه، شرایط و زمین بازی برای هر صنف تغییر کرده است. یکی از بخش های جامعه که نیاز به برندسازی و مارکتینگ دارند مراکز پزشکی و دندانپزشکی هستند. برندسازی و مارکتینگ تنها مخصوص مراکز بزرگ پزشکی نیست و هر مطب یا پزشک به تنهایی می تواند زیرساخت های یک برند موفق را پیاده سازی نماید تا جایی که حتی با برندهای بزرگ درمانی نیز رقابت تنگاتنگ داشته باشد.

برندسازی پزشکی تنها داشتن یک  لوگوی زیبا یا مطب با  دکوراسیون مجلل و گران قیمت نیست. برندسازی حاصل مجموعه فعالیت های مستقل، مرتبط و استراتژیک است که در طول مدت زمان با رصد و تغییر در استراتژی های  رقابتی هر سند گسترده تر می شود و جایگاه پزشک یا مرکز پزشکی را نسبت به دیگر رقبا متمایز می سازد.

برندسازی پزشکی راهی قدرتمند در جذب بیماران باالقوه

اصول اولیه برندسازی پزشکی:

در روند برندسازی پزشکی ۶ اصل را باید رعایت کنید:

۱-      تعریف مخاطب هدف:

شناخت  مخاطب هدف و تولید  محتوا در راستای تامین نیازهای آن ها جزء مهم ترین موارد است. به عنوان مثال مخاطبین هدف یک متخصص دندانپزشکی کودکان با مخاطبین هدف یک متخصص ایمپلنت و پروتزهای دندانی یا متخصص زنان و زایمان متفاوت است. با شناخت مخاطب هدف می توان تمرکز ویژه ای جهت محتواسازی و اثربخشی آن داشت.

۲-      ابعاد یک ارزش پیشنهادی و مزیت رقابتی :

هر برند پزشکی باید درون سیستم و سازمان خود بر اساس نوع خدمات و نیازهای روز جامعه یک ارزش پیشنهادی ارائه نماید تا نسبت به دیگر رقبا مزیت رقابتی داشته باشد و در ذهن مخاطب جزء انتخاب های برتر باشد. در ادامه به بعضی از این مزیت های رقابتی در تخصص های مختلف اشاره می کنیم .

  • استفاده از مرکز بیهوشی با امکانات ویژه در مطب دندانپزشکی کودکان برای ارائه خدمات به کودکان غیر همکار
  • استفاده از سیستم کاشت ایمپلنت به همراه سدیشن یا خواب عمیق زیر نظر متخصص بیهوشی در مطب
  • ارائه خدمات کاشت ایمپلنت فوری با استفاده از تکنولوژی دیجیتال ایمپلنت در یک مطب
  • ارائه خدمات ارتودنسی شفاف یا الاینرها برای جایگزینی استفاده از سیم و براکت درارتودنسی سنتی
  • استفاده از گایدهای جراحی بینی و مدل سازی و نمایش ظاهر بیمار بعد از عمل بینی در جهت اطمینان بیمار از نتیجه نهایی
  • استفاده از مدل سازی سه بعدی طراحی لبخند دیجیتال و نمایش درمان نهایی قبل ازهرگونه درمان زیبایی

شاید مثال های دیگری هم در ذهن شما باشد ولی در کل تمام موارد بالا مزیت های رقابتی هستند که شاید امروز به دلیل حجم کم ارائه این نوع خدمات، یک مزیت باشند ولی در سال های پیش رو قطعا یک الزام  خواهند  بود و بیماران در همه مراکز درمانی این نوع خدمات را حق خود می دانند و برای کمتر از این موارد هزینه نخواهد کرد.

۳-      ایجاد مزیت بصری قوی:

هر برند قدرتمند پزشکی باید به جهت نمایش ظاهری خدمات و شکل برند خود یک المان بصری قدرتمند، حرفه ای و اصیل را داشته باشد که به صورت ویژه طراحی شده باشد.

داشتن هویت بصری  ویژه، کار را برای طراحان گرافیک، طراحان سایت  و مدیران شبکه های اجتماعی در درک چگونگی استفاده از آن آسانتر خواهد کرد.

۴-      ایجاد محتوای ارزشمند:

محتوای ارزشمند کلید جذب و حفظ بیماران است. محتوا باید در راستای خدمات درمانی و نتایج درمانی باشد تا مخاطب با پیگیری مستمر شما، برند شما را جزء برندهای مطرح درمانی در ذهن خود داشته باشد.

۵-       فعالیت های مستمر در رسانه های اجتماعی:

حضور در رسانه های اجتماعی و آن هم حضور پرقدرت می تواند جایگاه سازی شما را در بین دیگر رقبا تنظیم نماید. منظور از رسانه های اجتماعی تنها اینستاگرام نیست. توجه به وبسایت و فعالیت های سوشال پزشکی و استفاده از راهکارهایی مثل Google Ads نیز از دیگر راه های فعالیت در فضای مجازی است.

۶-       نظارت و اندازه گیری نتایج:

هر فعالیتی نتایجی را در پی دارد این نتایج می تواند بر روند موفقیت شما تاثیرگذار باشد. با بررسی منظم کارکردها و نتایج حاصل از فعالیت های کاری و تبلیغی به این نتیجه می رسیم که فعالیت بیشتر در بعضی از مسیرها می تواند نتایج ارزنده تری را نسبت به دیگر لاین های تبلیغی و کاری در پی داشته باشد.

به این موارد KPI گفته می شود که بسیار مهم و اثرگذار است. در مجموع کلیه فرآیندهایی که در بالا ذکر شد حاصل تعامل و همکاری مرکز پزشکی، تیم پزشکی، شخص پزشک و تیم آژانس برندسازی و مارکتینگ است که به صورت مستمر و پیوسته کار رصد رقبا، تدوین استراتژی رقابتی، تولید محتوا و بررسی اثربخشی فعالیت در حوزه های مختلف در جهت جذب بیمار بیشتر برعهده دارد.

اصول اولیه برندسازی پزشکی

تعامل با آژانس دیجیتال مارکتینگ کاربلد

از آنجا که برندسازی پزشکی دارای شاخصه ها و زوایای تخصصی مختلفی است. اجرای زیرساخت ها و فعالیت در این حوزه باید در تعامل با یک آژانس کاربلد و تخصص محور در حوزه پزشکی باشد که بتواند با اشراف اطلاعاتی به مارکت پزشکی ،تخصص مربوطه وشناخت دقیق از رقبا برندی اصیل، منسجم و قدرتمند را ساخته و هدایت نماید. کوچینگ در رهبری یک برند پزشکی قطعا باید برعهده یک آژانس برندسازی قدرتمند باشد که با نگاه انتقادی و دلسوزانه هرروز فعالیت های برند مربوطه را رصد کرده و اصلاحات احتمالی و راهکارهای جدید را در اختیار آنها قرار دهد تا برند بتواند گام های محکمی را در جهت جذب بیمار بردارد. قطعا جایگاه سازی یک برند پزشکی در جامعه و در بین دیگر رقبا و جذب بیمار بیشتر، هدف هر فعالیت در حوزه برندسازی و مارکینگ پزشکی خواهد بود.

دیجیتال مارکینگ پزشکی و برندسازی پزشکی ویژه کدام یک از تخصص های پزشکی است؟

قطعا هر پزشک با هر تخصصی باید به رعایت اصول مارکینگ و برندسازی توجه لازم را داشته باشد. البته میزان توجه به این اصول براساس افق دید و چشم اندازهای پیشرفت هر  مجموعه متفاوت است. در حال حاضر این نوع رقابت در تخصص های دندانپزشکی، پوست و زیبایی، تخصص های لاغری و جراحی زیبایی بیشتر از دیگر تخصص ها می باشد. البته در حوزه خدمات روانشناسی خصوصا روانشناسی آنلاین نیز فعالیت های زیادی انجام گرفته است.

برندسازی پزشکی

نتایج حاصل از برندسازی مراکز پزشکی و دندانپزشکی:

  • افزایش شناخت وآگاهی از شما و خدمات درمانی مرکز شما
  • جذب بیمار بیشتر حتی از شهر ها و کشور های دیگر بر حسب نیاز
  • ایجاد وفاداری در بیماران
  • تقوبت اعتماد و اعتبار شما در بین دیگر پزشکلن و مراکز درمانی در جامعه
  • نمایش تخصصی خدمات درمانی
  • افزایش درآمد و گردش مالی و توسعه شعبات
  • ایجاد تمایز و مزیت رقابتی

جمع بندی:

لازمه یک برند قوی، اصیل بودن است. به این معنی که واقعی و معتبر باشید و برند خود را به گونه ای که واقعا هست نمایش دهید.

  • ثابت قدم باشید: برند موفق یک شبه خلق نمی شود. برند شدن حاصل تلاش مستمر در طول زمان است.
  • منسجم باشید: سعی کنید در تمام نقاط تماس با بیماران از فضای حضوری گرفته تا وب سایت و رسانه های اجتماعی، یکدست و یکپارچه عمل کنید.

اگر در برپایی و اجرای اصول برندسازی تجربه ندارید با متخصصان این حوزه کار کنید تا از خطا و اشتباه به دور باشید و سریع به نتیجه مناسب برسید.

منبع: لارن مارکتینگ

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *