خانه » دانستنی ها » معنی لیزینگ چیست؟ مختصر در مورد آن

معنی لیزینگ چیست؟ مختصر در مورد آن

همه چیز در مورد معنی لیزینگ

معنی لیزینگ چیست؟ مختصر در مورد آن

لیزینگ از کلمه انگلیسی Lease به معنی کرایه کردن و اجاره دادن است. در ایران عمل لیزینگ در حدود سه دهه پیش آغاز شد و معروف‌ترین لیزینگی که در ایران انجام شده و تقریباً همه افراد با آن آشنایی دارند، لیزینگ خودرو می‌باشد.

معنی لیزینگ چیست؟

لیزینگ قراردادی است که بین مالک تجهیزات (موجر) و فردی که از تجهیزات استفاده می‌کند (مستأجر) نوشته می‌شود. این قرارداد مدت زمان معین و شرایط پرداخت مشخصی دارد. در طول زمان قرارداد و در مدت زمانی که مستاجر اقساط خود را پرداخت می‌کند، تجهیزات و یا وسیله در اختیار مستأجر خواهد بود و حق استفاده از آن را خواهد داشت. در واقع لیزینگ یک اجاره‌نامه به شرط تملیک محسوب می‌شود. به این معنی که مستأجر پس از پایان پرداخت اقساط، مالک وسیله خواهد شد.

لیزینگ سبب می‌شود تا کسانی که به کالا و یا تجهیزاتی نیاز دارند، با صرفه‌جویی در منابع مالی خود، در مدت زمان مشخصی صاحب آن شوند و از طرفی به دلیل انعطاف در قرارداد منعقد شده، شرایطی را انتخاب کنند که برای پرداخت اقساط به مشکل برنخورند. از طرفی عمل لیزینگ شرایط مناسب‌تری نسبت به سایر روش‌های استقراض دارد.

اکنون لیزینگ به یک صنعت جهانی تبدیل شده است زیرا خدمات گسترده مالی و طیف وسیعی از تجهیزات و وسایل را شامل می‌شود. باید متذکر شد که لیزینگ محدود به صنعت خاصی نیست و این قرارداد را می‌توان برای تجهیزات و لوازم مختلفی مانند هواپیما، کشتی، کامپیوتر، تجهیزات مورد نیاز برای کار و… منعقد کرد. البته ناگفته نماند که در کشور ما بیشتر شرکت‌های لیزینگ در زمینه مبادله خودرو فعالیت می‌کنند.

فواید لیزینگ

– لیزینگ به خریداران امکان می‌دهد تا با سرمایه‌ای کم تجهیزات و وسایل مورد نیاز خود را تهیه کنند.

– لیزینگ به تولیدکنندگان امکان فروش بیشتر می‌دهد.

– لیزینگ منابع مالی بیشتری در اختیار تولیدکنندگان قرار می‌دهد تا کالاهای بیشتر و با کیفیت‌تر تولید کنند.

– لیزینگ سبب رونق اقتصاد یک کشور، افزایش تولید، افزایش خرید و افزایش اشتغال خواهد شد.

مطالب دانستنی بیشتری بخوانید
ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *