خانه » دانستنی ها » کدام مدارس به خلاقیت اهمیت می دهند؟

کدام مدارس به خلاقیت اهمیت می دهند؟

درباره مدارسی که به خلاقیت اهمیت می‌دهند بیشتر بدانید!

کدام مدارس به خلاقیت اهمیت می دهند؟

مقدمه: در این مقاله می خواهیم بدانیم کدام مدارس به خلاقیت اهمیت می دهند؟ یکی از مدارس دخترانه ای که به موضوع خلاقیت و پرورش استعداد دانش آموزان خود خیلی اهمیت می دهد را معرفی کنیم و می بینیم این مدرسه چه برنامه ای برای رشد خلاقیت دانش آموزان خود دارد و چه چیزی باعث معروف شدن این مدرسه شده است. از سوئی دیگر شبکه اجتماعی مدرسه کلوب را معرفی خواهیم کرد. دو بخش مهم این شبکه اجتماعی را نیز بررسی می کنیم: بخش مدرسه یاب و بخش لیست مدارس تهران و کشور.

با ما همراه باشید.

چرا خلاقیت مهم شده است؟

موضوع “خلاقیت” را باید یکی از موضوعات اساسی در جهان امروز به شمار آورد. بواسطه تکنولوژی دیجیتال و اینترنت، جهان و انسان عصر ما بیش از پیش به سمت “بصری” شدن پیش می رود. وجود موبایل های در دسترس که گرفتن عکس را بسیار آسان می کند و در معرض دید گذاشتن آنها، باعث شده است که پیروزی با آن باشد که خلاقیت بیشتری در کارهای خود اعمال کرده و امتیازی برای آثار خود کسب کند. البته موضوع “خلاقیت” منحصر به خلاقیت بصری نمی شود و خلاقیت در تمامی عرصه های زندگی مهم است. خلاقیت در آثار شنیداری، گفتاری، پوشاک، صنعت، هنر، معماری، طراحی ، صنعت و غیره نقش به سزایی در زندگی معاصر بازی می کند. ولی از آنجا که اکثریت مردم متخصص حوزه های مختلف نیستند و این افراد غیرمتخصص بیشترین تاثیر را از طریق “دیدن آثار بصری” دریافت می کنند خلاقیت در موضوعات بصری بسیار مهم است.

آموزش خلاقیت در مدرسه توانایی حل مسئله و تفکر انتقادی را به دانش آموز می دهد. خلاقیت و تفکر انتزاعی به پیش نیازی در کارنامه مهارت های مورد نیاز برای آینده دانش آموز تبدیل شده است.

کودک و خلاقیت

کودک و خلاقیت

بسیاری از کارشناسان معتقدند که داشتن یا نداشتن استعداد در یک موضوع تا حد زیادی وابسته به ژنتیک است ولی بی تردید کشف و پرورش استعداد یک امر اکتسابی است. استعداد کودک در محیط کشف می شود و در صورتی که محیط نامساعد باشد این استعداد سرکوب شده و تلف می شود؛ در حالیکه اگر محیط مساعد باشد این استعداد پرورش یافته و شکوفا خواهد شد. به همین دلیل موضوع محیطی که کودک در آن قرار گرفته است بسیار مهم است، همین نقش پررنگ مدرسه را برای ما روشن می سازد.

خلاقیت ابتدا در محیط خانه و سپس در مدرسه باید پرورش داده شود، هر دانش آموزش ممکن است خلاقیت را در حوزه ی استعداد ذاتی خود بروز دهد ولی این مهم مگر در یک محیط مستعد ممکن نیست، آنچه ما در ادامه بیشتر به آن می پردازیم اهمیت انتخاب مدرسه مناسب برای هر دانش آموز است.

کودک بیشترین تماس و وابستگی را به دو محیط دارد: خانه و مدرسه. اگرچه محیط خانه مکانی حمایتگر است ولی این حمایت بیشتر در عرصه عاطفی، اقتصادی و امنیت خود را نشان می دهد. واقعیت این است که اکثر والدین متخصص تعلیم و تربیت نیستند و چه بسا بسیاری از والدین خود نیازمند آموزش باشند. به همین دلیل نباید از آنها انتظار داشت که کودکان خود را در زمینه های تخصصی مورد آموزش قرار دهند. از سوئی دیگر “مدرسه” و نهاد “آموزش و پرورش” با در اختیار داشتن پرسنل آموزش دیده و تجهیزات تخصصی داعیه “آموزش همه جانبه” را دارد. این آموزش محدود به سوادآموزی نمی شود و باید عرصه های دیگری مانند: مهارت های نرم، سواد مالی، سواد عاطفی، آموزش فنآوری های روز، هنر، فرهنگ، اجتماع پذیری، استعداد یابی و خلاقیت را نیز در بر گیرد. شبکه اجتماعی مدرسه کلوب فهرست جامعی از آموزش های ضروری که کودک باید ببیند را در محتوای خود در دسترس قرار داده است.

خلاقیت و مدرسه

خلاقیت و مدرسه

بهترین راه برای آموزش کودک در مدرسه این است که مدرسه ای را برای او انتخاب کنیم که متناسب با روحیات او، استعداد هایی که تا بحال از خود بروز داده و همچنین متناسب با فرهنگ و مقدورات خانواده باشد. بهترین راه برای یافتن چنین مدرسه ای این است که قبل از ثبت نام از فعالیت ها و برنامه های مدرسه اطلاع پیدا کنیم. والدین باید در انتخاب مدرسه وسواس لازم را داشته باشند و برای یافتن آن ابتدا تعریف شخصی سازی شده خانواده خود را از بهترین مدرسه تعریف کرده و سپس با استفاده از منابع قابل اعتماد بدنبال آن بگردند.

سوالی که پیش می آید این است که چگونه بدانیم یک مدرسه برنامه هایی دارد که پوشش دهنده ی خواست ها ما و پرورش دهنده ی خلاقیت و دانش فرزندمان در حوزه ی استعدادهای ذاتی اوست؟ جواب دادن به این سوال ساده نیست، یکی از بهترین راه ها برای پاسخ به این سوال دسترسی به تجربیات افرادی است که از سرویس های آن مدرسه در حال استفاده هستند و یا استفاده کرده اند، سنجش دستاورد های مدرسه و اطلاع ا تقویم آموزشی و فوق برنامه مدرسه، اطلاع از امکانات فیزیکی و کادر آموزشی و اجرایی آن و دانستن فرهنگ و آتمسفر آن مدرسه از قدم های بعدیست، بدیهی است که دانستن این موضوعات بجز اتکا به منابع آنلاین و وب سایت های تخصصی در این حوزه ممکن نیست.

حال که از اهمیت آموزش خلاق در مدراس و اولویت دادن به آن در کنار آموزش رسمی مطلع شدید باید دید چگونه مدرسه ای که این آموزش های فوق برنامه را به عنوان اولویت خود اعلام کرده، انتخاب کنیم. شاید بهتر باشد که والدین چک لیستی را از قبل آماده کنند و نیازهای فرزند خود، وضعیت اقتصادی خود و هزینه های مدرسه، وضعیت فرهنگ خانواده و برنامه های مدرسه، مسافت و دسترسی قابل قبول بین مدرسه و خانه، نرخ قبولی مدرسه در آزمون های مهم و وضعیت کلاس های فوق برنامه و غیره را در آن چک لیست بگنجانند و سپس اقدام به تحقیق درباره مدارسی که از نظر مکانی در دسترس قرار دارند کرده و سایر فیلترهای نامبرده را روی هر مدرسه اعمال کنند. به یاد داشته باشید که موضوع داشتن یک برنامه ای مدون برای آموزش و رشد خلاقیت دانش آموز یکی از اولویت های اصلی است.

دبستان دخترانه غیردولتی رسا

دبستان دخترانه غیردولتی رسا

در اینجا می خواهیم نمونه یک مدرسه بسیار موفق در زمینه آموزش خلاقیت را به شما معرفی کنیم. “پیش دبستان و دبستان دخترانه غیردولتی رسا” در منطقه ۸ را می توان بهترین نمونه یک مدرسه موفق از خیلی جهات به شمار آورد. این مدرسه که در منطقه ۸ تهران، محله تهرانپارس قرار دارد سالهاست جزء بهترین دبستان های دخترانه منطقه ۸ بوده و بالاترین نرخ رضایت مندی والدین را به خود اختصاص داده است.

پیش دبستان و دبستان دخترانه غیردولتی رسا توانسته است با یک شهریه معقول و منطقی در محله ای که ساکنین آن از طبقه متوسط هستند خدمات و امکانات بسیار متنوعی را ارائه دهد. اگر به اطلس دبستان دخترانه رسا در شبکه اجتماعی مدرسه کلوب مراجعه کنید با تمامی امکانات، قابلیت ها، توانایی ها، برنامه ها و دستآوردهای این مدرسه آشنا خواهید شد. در اینجا ما صرفا به موضوع آموزش های خلاقیت و استعدادیابی این مدرسه می پردازیم.

دبستان دخترانه رسا بعد از ثبت نام در اولین گام خود اقدام به یک مصاحبه از دانش آموز زیر نظر تیم مشاوره می کند. در این مصاحبه تیم مشاوره از علاقمندی ها و توانایی های دانش آموز مطلع می شوند. تیم مشاوره ارتباط نزدیکی با معلم و والدین دانش آموز دارد. دبستان دخترانه رسا کلاس های متنوع زیادی درخصوص آموزش موسیقی، نمایشنامه، هنر، ورزش، صنایع دستی و غیره دارد که دانش آموز می تواند با کمک مشاور تعدادی از آنها را ا نتخاب کند.

برگزاری مناسبتها به شکل جشن ها یا رویدادهای ملی، مذهبی، اجتماعی، محیط زیستی و غیره یکی دیگر از راههای ارتقاء خلاقیت در دانش آموزان است. دانش آموزان در ظاهر به نام این مناسبت ها و در باطن با هدف آموزش خلاقیت، یادگیری کار تیمی، سخنوری، نظم وانضباط و غیره در این برنامه ها شرکت می کنند.

پیشنهاد می شود در شبکه اجتماعی مدرسه کلوب اطلس دبستان دخترانه رسا را مشاهده فرمایید تا با کلاس های فوق برنامه و دیگر برنامه های آموزش و رشد خلاقیت این مدرسه آشنا شوید. دیگر مدارس خوب منطقه ۸ را نیز می توانید در لیست دبستان های دخترانه غیردولتی منطقه ۸ یافته و آنها را با هم مقایسه کنید.

البته مدارس دیگری همچون مجتمع فرهنگی آموزشی علامه طباطبایی با ۱۲ واحد آموزشی در تهران و مجموعه آموزشی سلام با حدود ۶۰ مدرسه در سراسر ایران که هر دو از مدارس برند و مطرح ایران هستند را نیز می توان مدارسی کاملا پیشرو و دارای برنامه های مشخص در زمینه خلاقیت و استعداد یابی دانست البته حضور در این مدارس چندان آسان نیست که دو دلیل عمده دارد: آزمون های مصاحبه ای و کتبی دشوار آن و هزینه بالای شهریه.

شبکه اجتماعی مدرسه کلوب و خلاقیت

شبکه اجتماعی مدرسه کلوب به عنوان اولین شبکه اجتماعی تخصصی که به موضوع مدارس، دانش آموزان و حوزه آموزش و پرورش پرداخته است همچون یک بانک غنی از اطلاعات به شما در جهات مختلف کمک می کند. بخش مقالات مدرسه کلوب را می توان یک دانشنامه غنی از موضوعات مفید درباره آموزش و پرورش، مدرسه و دانش آموز دانست.

بخش مدرسه یاب در مدرسه کلوب که به منظور کمک و سهولت در یافتن مدرسه ها طراحی شده است به والدین امکان می دهد که لیستی از مدارس که از نظر استان و شهر، نوع مدیریت مدرسه، مقطع و جنسیت با نیاز هر یک از آنها تطابق دارد را یافته و سپس با استفاده از تالار مقایسه مدارس و نظرات اولیا که به آنها امکان می دهد اطلاعات کافی را که توسط مردم گردآمده، مطالعه کرده و  مدرسه مناسب خود را انتخاب کنند؛ مدرسه ای که از هر نظر مناسب فرزند و شرایط خانواده باشد.

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *