خانه » شیمی و فیزیک » نئون Ne 10، عنصری از جدول تناوبی

نئون Ne 10، عنصری از جدول تناوبی

همه چیز درباره نئون (Ne)

گاز نئون Ne 10، عنصری از جدول تناوبی

نئون، (به انگلیسی : Neon) با علامت اختصاری Ne و عدد اتمی ۱۰، عنصری از جدول تناوبی در دسته گازهای نجیب است که در ادامه بیشتر با آن آشنا می شوید. با دانشچی همراه باشید.

نئون در طبیعت به صورت گاز بی‌رنگی موجود است. تخلیه الکتریکی در نئون رنگ قرمز مانندی منتشر می‌کند. همین ویژگی باعث شده که لامپ‌های نئون مصارف تبلیغاتی گسترده‌ای داشته باشند. ویژگی سرمازایی نئون ۴۰ برابر هلیم مایع و ۳ برابر هیدروژن مایع است و مصارفی در یخچال‌سازی دارد.

ریشه کلمه نئون یونانی و به معنی جدید است.

شناسنامه نئون

عدد اتمی:۱۰

جرم اتمی: ۲۰.۱۷۹۷

نقطه ذوب C°۲۴۸.۵۹-

نقطه جوش C°۲۴۶.۰۸-

شعاع اتمی pm: 38

ظرفیت

رنگ: بی رنگ

حالت استاندارد: گاز

نام گروه: ۱۸

انرژی یونیزاسیون Kj/mol 2080

شکل الکترونی: ۲s22p6He

دانسیته: ۰.۸۹۹۹

گرمای فروپاشی Kj/mol 0.3317

گرمای تبخیر Kj/mol 1.74

گرمای ویژه: J/g Ko 1.030

دوره تناوبی

تاریخچه

نئون که یونانی آن ، Neos به معنی جدید می‌باشد، توسط “William Ramsay” و “Morris Travers” در سال ۱۸۹۸ کشف شد.

نئون معمولا به شکل گاز با مولکولهایی که حاوی یک اتم نئون می‌باشند، یافت می‌شود. نئون که از گازهای نادر است، در قسمت اول اتمسفر زمین در ارتفاع ۶۵۰۰۰ متری یافت میؤ‌شود که با سرد کردن هوا و تقطیر آن ، می‌توان مایع برودتی نئون را بدست آورد.

کاربرد گاز نئون

گاز نئون هنگامی که در یک لامپ نئون با ولتاژ کم، لوله های تخلیه ولتاژ بالا و تابلوهای تبلیغاتی نئون استفاده می شود یک نور نارنجی مایل به قرمز می تاباند. خط نشر قرمز نئون همچنین منجر به ایجاد نور قرمز شناخته شده ای از لیزرهای هلیوم – نئون می شود. نئون همچنین در برخی لوله های پلاسما و کاربردهای برودتی استفاده می شود اما در کل مصارف تجاری دیگر کمتری دارد. گاز نئون به طور صنعتی از تقطیر جز به جز هوای مایع به دست می آید. از آنجا که هوا تنها منبع گاز نئون است. این گاز معمولا از گاز هلیوم هم گران تر است.

گاز نئون در تیوب های خلا، علائم ولتاژ بالا، آذرخش گیرها، تیوب های اندازه گیری موج، لامپ های تلویزیون و لیزرهای نئون-هلیم استفاده می شود.

نئون مایع به صورت تجاری به عنوان یک مبرد برودتی در کاربردهایی که نیاز به رنج دمایی خیلی پایین نیست استفاده می شود.

مهم ترین کاربرد گاز نئون اغلب در تابلوهای تبلیغاتی است و یک نور نارنجی مایل به قرمز روشن ایجاد می کند. اگرچه معمولا نور تیوب ها با دیگر رنگ ها هم نئون خوانده می شود اما آن ها اغلب از گازهای نجیب مختلف با نور فلوئورسنت مختلف در آن ها استفاده می کنند.

در صنعت تولید نماد و تابلوهای تبلیغاتی نوری، تابلوهای نئونی تابلوهای الکتریکی روشن شده با تیوبهای طویل تخلیه گاز هستند که محتوی مقدار رقیقی از گاز نئون و گاهی گازهای دیگر هستند. این کاربرد معمول ترین کاربرد نئون در روشنایی است که اولین بار در سال ۱۹۱۰به شکل مدرن نشان داده شد. علاوه بر این نور حاصل از گاز نئون توسط هنرمندان و معماران نیز زیاد استفاده می شود و همین طور به شکل اصلاح شده در پنل های نمایش پلاسما و تلویزیون ها استفاده می شود.

کاربرد دیگر گاز نئون در لامپ های نئونی است که لامپ های تخلیه گاز کوچک هستند. یک لامپ نئون به طور معمول شامل یک کپسول گاز کوچک است که محتوی مخلوطی از گاز نئون و دیگر گازها در یک فشار کم و دو الکترود (یک آند و یک کاتد) است. در هنگام اعمال ولتاژ و جریان کافی بین الکترودها، لامپ یک نور درخشان نارنجی تولید می کند. یکی از کاربردهای جالب این لامپ ها به دلیل مصرف برق کم و عمر طولانی به عنوان نشانگر روشن و خاموش در پاور برق تجهیزات الکتریکی استفاده می شود. همین طور در نشان دادن نمادهای حروف و اعداد نوری نیز از آن ها استفاده می شود.

گاز نئون در حالت مایع یا گاز نسبتا گران است. گران بودن گاز نئون به خاطر نایاب بودن آن است که بر خلاف گاز هلیوم تنها در هوا یافت می شود.

ویژگی های نئون

نئون دومین گاز نجیب سبک بوده که در لامپ های خلاء نور نارنجی مایل به قرمز از خود ساطع می کند. نئون در بیشتر موارد به عنوان خنک کننده ارزانتری در مقایسه با هلیوم در نظر گرفته می شود. نئون در میان گازهای کمیاب در ولتاژ معمولی بیشترین تخلیه را دارد.

ایزوتوپ های نئون

نئون سه ایزوتوپ پایدار دارد:

( Ne-20 (%90.48), Ne- 21(%0.27), Ne-22(%9.25 Ne- 21 و Ne- 22 نوکلئوژنیک (nucleogenic) بوده و اختلاف آن ها به خوبی مشخص می شود. اما Ne- 20 به صورت نوکلئوژنیک (nucleogenic ) شناخته نشده و تغییرات آن در زمین مورد بحث و بررسی می باشد.

اصلی ترین واکنش های شیمیایی که ایزوتوپ های نئون را به وجود می آورند عبارتند از:

واکنش های (انتشار بار الکتریکی خنثی و از بین رفتن آلفا) ارسال نوترون, فروپاشی آلفا در Mg-24 و Mg-25 که Ne- 21 و Ne- 22 را تولید می کنند. ذرات آلفا از اورانیوم حاصل می شوند در حالی که نوترون ها از طریق واکنش دوم ذرات آلفا تولید می شوند.

تجزیه ایزوتوپی سنگ های خاکی پیدایش اولیه Ne-21 را نشان می دهد. این ایزوتوپ توسط واکنش های هسته ای بر Mg, Na, Si و Al به وجود می آیند. با تجزیه سه ایزوتوپ ترکیبات اولیه از نئون ماگمائی و نئون هسته ای تعیین می شود.

این عمل به ما نشان می دهد که نئون یک ابزار مناسب جهت تعیین دوره زمین شناسی سنگی و شهاب سنگی می باشد.

نئون نیز همانند زنون از گازهای آتشفشانی بوده که با Ne-20 و Ne-21 غنی شده اند. حجم ایزوتوپی نئون با توجه به نمونه های به دست آمده به ما نشان می دهد که نئون منبعی غیر جوی دارد. ترکیبات غنی شده Ne-20 از عناصر اولیه گازهای نادر در زمین بوده که احتمالاً معرف نئون خورشیدی می باشند. Ne-20 غنی شده همچنین در الماس ها وجود دارد که دلیلی دیگر بر وجود نئون خورشیدی در زمین می باشد.

اثرات نئون بر سلامتی انسان

میزان پرتودهی: گاز نئون با تنفس جذب بدن میشود.

خطر تنفس: در هنگام آلودگی این مایع خیلی سریع تبخیر میکند و سبب میشود که حالت فوق اشباعی در هوا ایجاد شود و در نواحی که این گاز انتشار یافته باعث خفگی میشود.
تاثیر این عنصر بر روی سیستم تنفسی به گونه ای است که در فرد ایجاد خفگی میشود. در صورت تماس دست با این عنصر یخزدگی بافتهای بدن رخ میدهد. در صورت ریخته شدن مایع عنصر نیز یخ زدگی اتفاق می افتد.

این گاز جز گازهای بی اثر است. با تنفس مقدار قابل توجه این گاز علائمی همچون سرگیجه، تهوع، استفراغ، بیهوشی و مرگ مشاهده میشود. مرگ در صورتی رخ میدهد که فرد در حالت بیهوشی قرار بگیرد و نتواند از خود در برابر این گاز محافظت کند. زمانیکه میزان اکسیژن محیط پایین باشد، طی چند ثانیه مرگ اتفاق می افتد.

اثر گازهای اختناق آور این است که سبب کاهش فشار جزیی اکسیژن محیط میشوند. قبل از دیدن علائم خاصی، مقدار اکسیژن ممکن است تا ۷۵ درصد مقدار معمولی اش در هوا کاهش یابد. چنین شرایطی زمانی در محیط حاکم میشود که غلظت گاز نئون افزایش یافته و ۳۳ درصد از هوا را گاز نئون تشکیل دهد. زمانیکه این غلظت به ۵۰ درصد برسد، علائم خاص بروز میکنند. غلظت ۷۵ درصد گاز نئون طی چند دقیقه اثر کشنده خود را در محیط اعمال میکند.

علائم: اولین علائم خفگی با تنفسهای سریع و شدید و کمبود اکسیژن همراه است. هوشیاری فرد کاهش می یابد و عضلات فعالیت خود را از دست میدهند. به تدریج کلیه حواس پنجگانه از بین میروند. ناپایداری روحی اتفاق می افتد و فرد احساس خستگی شدید میکند. به تدریج که خفگی ادامه می یابد، تهوع و استفراغ در فرد رخ میدهد و با از دست دادن هوشیاری تشنج کرده و در کما فرو میرود و در نهایت به مرگ فرد منتهی میشود.

اثرات نئون بر محیط زیست

نئون جز گازهای اتمسفری نایاب است و از نظر شیمیایی غیر سمی و خنثی میباشد. نئون باعث آسیبهای اکولوژی نمی شود.

پیشنهادی: همه چیز درباره گاز آرگون

عنصر نئون _ دانشچی

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *