خانه » پایه پنجم » پاسخ سوالات درس بیست و دوم مطالعات پنجم بازسازی ویرانه‌ها

پاسخ سوالات درس بیست و دوم مطالعات پنجم بازسازی ویرانه‌ها

جواب به سوالات و فعالیت درس بیست و دوم مطالعات اجتماعی پنجم ( پاسخ ها به صورت گام به گام )

پاسخ سوالات درس بیست و دوم مطالعات اجتماعی پنجم بازسازی ویرانه‌ها

پاسخگویی به سوالات درس بیست و دوم کتاب مطالعات اجتماعی پنجم بازسازی ویرانه‌ها صفحه ۱۱۱ با دانشچی همراه باشید.

جواب سوالات مطالعات اجتماعی پنجم درس بیست و دوم بازسازی ویرانه‌ها ( پاسخ گام به گام )

فعّالیت‌های درس بیست و دوم

۱- ایرانیان چه تأثیراتی بر جانشینان چنگیز و تیمور گذاشتند؟ توضیح دهید.

📗 پاسخ: جانشینان چنگیز و تیمور راه پدران خود را ادامه ندادند. آنها پس از آشنایی با مردم ایران، تحت‌تأثیر عقاید و آداب و رسوم ایرانیان قرار گرفتند. پس، به تدریج به دین اسلام روی آوردند و مسلمان شدند. آنها همچنین سعی کردند از خشونت و ویرانگری پدرانشان فاصله بگیرند و عمران و آبادی در ایران را تشویق کنند.

وزیران ایرانی نیز سعی می‌کردند مغولان را راهنمایی و هدایت کنند و راه و رسم کشورداری را به آنها بیاموزند.

۲- به تصویر سکّه‌های دوره‌ی ایلخانان در کتاب توجّه کنید. کلمه‌های «اللّه و محمّد» که روی این سکّه‌ها نقش بسته است، نشان‌دهنده‌ی چیست؟

📗 پاسخ: نشانه‌ی تأثیر ایرانیان بر مغول‌هاست که باعث شدند مغولان مسلمان شوند و به دین و مذهب توجه ویژه‌ای داشته باشند.

۳- با توجّه به آنچه امسال در کتاب فارسی درباره‌ی خواجه نصیرالدّین توسی خوانده‌اید، دلیل هوشمندی این مرد دانشمند و اقدامات مهمّ او را به اختصار بیان کنید.

📗 پاسخ: با ویرانی‌هایی که مغول‌ها به جا گذاشته بودند، خواجه نصیرالدّین توسی دانست که جامعه برای حفظ خود به سه چیز نیازمند است: شمشیر، قلم و دینار. شمشیر و دینار که در دست دشمن بود اما قلم در دست ما. پس دست به کار شد و به دربار نفوذ کرد و مشاور پادشاه شد. او با تأثیرات زیادی که بر هلاکو داشت توانست تمام امکانات حکومت را برای جذب دانشمندان و ساخت رصدخانه‌ی بزرگ مراغه به کار گیرد. او در کنار رصدخانه، کتابخانه‌های بزرگی هم بنا کرد که شمار کتاب‌های آنان تا چهارصد هزار جلد می‌رسید. خواجه نصیر به تربیت دانشمندان و نگهداری کتاب‌ها و آثار علمی توجه ویژه‌ای داشت و در آن هنگام که مغولان کتاب‌ها را آتش می‌زدند یا به آب می‌انداختند، او از آنها نسخه‌برداری کرد.

۴- کاربرگه‌ی شماره‌ی (۱۷) را انجام دهید.

کاربرگه‌ی شماره‌ی ۱۷: وزیران کاردان

با توجه به درس «نقش خردمندان» در کتاب فارسی و با استفاده از کلمه‌های زیر، در مورد این شخصیت‌ها یک متن کوتاه بنویسید.

مغولان، ستاره‌شناس، رصدخانه، کتابخانه، مراغه، هلاکوخان، ایلخانان، ریاضی‌دان

📗 پاسخ: خواجه نصیرالدین توسی که یک ریاضی‌دان، نویسنده و ستاره‌شناس بزرگ ایرانی بود با زیرکی توانست مشاور هلاکوخان، پادشاه مغولان شود. او با تلاش فراوان از تمام امکانات حکومت ایلخانان برای ساخت رصدخانه‌ای بزرگ در مراغه و کتابخانه‌های متعدد، بهره گرفت.

نظامیه، سلجوقیان، رصدخانه، وزیر، ری، سعدی، کاروان‌سرا، مدارس شبانه‌روزی

📗 پاسخ: خواجه نظام‌الملک توسی یکی از وزیران دوره‌ی سلجوقیان بود. از کارهای مهم او ساخت کاروان‌سرا و تأسیس مدارس شبانه‌روزی بود که به نام نظامیه شناخته می‌شدند. سعدی یکی از دانشمندانی است که در این مدارس تحصیل کرد. خواجه نظام الملک در شهر ری رصدخانه‌ای ساخت تا درآن دانشمندان به تحقیق بپردازند.

جواب درس‌های بعدی مطالعات اجتماعی پنجم دانلود PDF کتاب مطالعات اجتماعی پنجم
ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *