خانه » دانستنی ها » پروفیل ‌های مبلی ظریف چه کاربردی دارند؟

پروفیل ‌های مبلی ظریف چه کاربردی دارند؟

درباره کاربرد پروفیل ‌های مبلی ظریف

پروفیل ‌های مبلی ظریف چه کاربردی دارند؟

اختلاف دهم میلی‌متری ضخامت های مختلف پروفیل مبلی باعث شده تا در ظاهر تفاوت چندانی را با یکدیگر نداشته باشند و حتی تشخیص اختلاف ضخامت آنها با چشم کار دشواری باشد. اما درواقع این اختلاف دهم میلی‌متری می‌تواند تفاوت‌های اساسی‌ای را درخواص و ویژگی‌های پروفیل مبلی ایجاد کند.

ضخامت پروفیل‌های مبلی با توجه به ضخامت ورق روغنی مصرفی در تولید آن مشخص می‌‍شود. این ورق ها از نظر ضخامت تنوع بسیار بالایی داشته و در بازه ۰.۳ تا ۱.۵ میلی‌متر موجود می‌باشند. ضخامت های ۰.۳ و ۰.۴ میلی متر کمترین ضخامت های این مقاطع هستند. همانطور که می‌دانید با پایین آمدن ضخامت مقاومت مقطع هم کاهش پیدا می‌کند.

بدیهی است که از این ضخامت ها برای تولید محصولات مصرفی که فشار و نیروی زیادی به آن ها وارد نمی‌شود استفاده می‌شود و در صنایع سنگین کاربرد زیادی را نخواهند داشت. از جمله محصولاتی که با این مقاطع ساخته می‌شود می‌توان به دسته تی، چوب پرده، زیرپایی اداری و بند رخت اشاره کرد. در ادامه در مورد چگونگی تولید برخی از این محصولات و ویژگی های مطلوب این مقاطع برای تولید، توضیحات بیشتری را خواهیم داد.

ساخت زیرپایی اداری با لوله و پروفیل مبلی

کار کردن طولانی مدت در پشت میز می‌تواند آسیب‌های جدی‌ای را به کمر و در کل سلامتی انسان وارد کند. زیر پایی اداری برخلاف ظاهر ساده ای که دارد ابزاری مفید و اثرگذار است که می‌تواند این مشکل را حل کند. زیرپایی‌ها با زاویه‌ای که در مچ و زانوی پاها ایجاد می کند حالت قرار گیری بدن را اصلاح کرده و باعث برداشته شدن فشار از روی کمر می شوند. زیر پایی مانع از آویزان شدن پا از روی صندلی شده و به این شکل درد و ناراحتی کف پا، مچ و زانو را کاهش می دهد. به علاوه ی این که با بهبود گردش خون در پاها مانع از ایجاد واریس یا لختگی می‌شود.

این محصولات جذاب ساختار و طراحی بسیار ساده‌ای داشته و عموما از چوب، پلاستیک یا لوله و پروفیل های فولادی ساخته می شوند. صفحه و زاویه‌ی زیرپایی‌های چوبی معمولا ثابت بوده و قابل تغییر نمی‌باشند. اما نمونه های پلاستیکی و فولادی، کفی تنظیم شونده دارند و امکان تغییر زاویه و ارتفاع را فراهم می‌کنند. از لوله و پروفیل مبلی تنها برای ساخت پایه ها استفاده می‌کنند و صفحه تنظیم شونده و متحرک که زیر پا قرار می گیرد عموما پلاستیکی است. استفاده از لوله و پروفیل مبلی برای پایه‌های زیرپایی دلایل مختلفی دارد که در ادامه با برخی از آن‌ها آشنا می‌شویم:

ساخت زیرپایی اداری با لوله و پروفیل مبلی

مناسب بودن قیمت پروفیل مبلی

اولویت هر تولید کننده‌ای کاهش هزینه‌های تولید در عین حفظ کیفیت می‌باشد. به لطف لوله و پروفیل‌های مبلی هم هزینه‌های تولید کاهش چشم گیری پیدا می‌کند و هم با این کاهش قیمت، نه تنها کیفیت پایین نمی‌آید بلکه مقاومت محصول تولیدی افزایش می‌یابد.

قابلیت آبکاری مقاطع مبلی

دائما روی زمین قرار داشتن زیرپایی احتمال تماس پایه ها با آب و رطوبت را افزایش می دهد. به همین دلیل آبکاری یکی از فرآیندهای ضروری برای آن هاست. به همین دلیل این که فلز پایه قابلیت آبکاری شدن را هم داشته باشد نکته ی بسیار مهمی است. در واقع این کیفیت سطح فلز پایه است که تعیین می کند لوله و پروفیل برای آبکاری مناسب و کاربردی هست یا نه. در صورتی که کیفیت سطح مناسب نباشد لایه آبکاری یا زبر و بی کیفیت خواهد بود یا به شکل ورق از روی سطح جدا می شود.

بالا بودن دقت ابعادی مقاطع مبلی

بخش های مختلف پایه‌ها اغلب با بست به هم متصل می‌شوند. دریچه‌هایی که در این بست‌ها برای قرارگیری لوله تعبیه شده ابعاد و اندازه ی مشخصی دارد. در صورتی که اندازه‌های سطح مقطع لوله و پروفیلی که به عنوان پایه مورد استفاده قرار گرفته دقیق نباشد. این مقاطع به درستی درون بست‌ها قرار نخواهند گرفت.

فرآیندپذیر بودن لوله و پروفیل مبلی

در نمونه هایی که پایه ها از مقاطع فولادی ساخته شده برای آن که صفحه ی پلاستیکی زیرپایی امکان جا به جایی و تغییر زاویه داشته باشد، مقطع فولادی به صورت هلالی خم می‌شود. شیارهای حاشیه‌ی صفحه پلاستیکی درون این لوله‌های هلالی شکل قرار گرفته و به راحتی با فشار پا زاویه آن‌ها تغییر می کند. در صورتی که لوله و پروفیل مصرفی فرآیندپذیر نباشد امکان ایجاد این انحنا در طول وجود نخواهد داشت و فرآیند ساخت با مشکل مواجه می‌شود.

ساخت بند رخت با لوله و پرفیل مبلی

بندرخت‌ها از نظر طراحی و ماده اولیه‌ی مصرفی برای تولید، بسیار متنوع هستند. از انواع فلزات چون استیل، فولاد و آلومینیوم به عنوان ماده ی اولیه و انواع طراحی ها از تاشو، چتری و دیواری تا هتلی و خورشیدی برای تولید بندرخت‌ها استفاده می‌شود. در این طیف گسترده، نمونه های تاشو فولادی محبوب‌ترین و کاربردی‌ترین گزینه از میان گزینه‌ها می‌باشد. برای تولید بندرخت های فولادی اغلب از لوله و پروفیل های کم ضخامت استفاده می‌شود. این نمونه ها گزینه ی مناسب تری هستند چرا که:

پروفیل مبلی نازک، ارزان قیمت‌تر است

قیمت پروفیل آهن نسبت به پروفیل سبک در نهایت گران‌تر خواهد بود. گرچه ضخامت‌های کم پروفیل‌های سبک به واسطه حساسیت بالای فرآیند تولید و نگهداری‌شان مبلغی اختلاف قیمت با نام بالا-بود ورق های کم ضخامت با قیمت پایه دارند. اما حتی با این شرایط قیمت آن ها برای تولید مناسب است.

لوله و پروفیل سبک مقاومت بالایی دارد

نیرویی که به واسطه ی وزن لباس‌ها به بند رخت وارد می‌شود نیروی بسیار زیادی است به ویژه زمانی که لباس‌ها خیس هستند. پروفیل مبلی ۰.۴ میلی متر علی رغم ضخامت کم و ظاهر ظریفی که دارد بسیار مقاوم و مستحکم است و به راحتی توان تحمل وزن لباس‌ها را دارد.

مقاطع مبلی فرآیندپذیری بالایی دارند

برای ساخت چهارچوب این بندرخت ها خمکاری راهکاری ساده‌تر و کم هزینه تر از برش و جوشکاری است. در نتیجه فرآیندپذیری خاصیتی ضروری برای تولید بندرخت است. به ویژه که برای ساخت چهار چوب مستطیل یا مربع شکل آن‌ها لوله و پروفیل‌ها باید با زاویه‌ای نزدیک به ۹۰ درجه خم شوند. در صورتی که پروفیل مبلی انعطاف کافی نداشته باشد در نقطه‌ی خم پاره یا شکسته می‌شود.

ساخت بند رخت با لوله و پرفیل مبلی

جمع‌بندی

ضخامت‌های کم پروفیل‌های مبلی به دلیل ظرافتی که دارند کاربردهای متنوعی را ارائه می‌دهند. دو نمونه از محصولاتی که با این مقاطع فولادی تولید می‌شود زیرپایی اداری و بند رخت می‌باشد. در این محصولات به دلایل مختلف از لوله و پروفیل مبلی استفاده شده و به مرحله تولید می‌رسند. موضوعی که در هر دو محصول به چشم می‌خورد ارزان بودن و فرایندپذیر بودن پروفیل مبلی است که آن را در تولید این محصولات کاربردی کرده است.

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *