خانه » پایه نهم » پاسخ سوالات درس هشتم مطالعات نهم بی‌عدالتی و نابرابری در جهان

پاسخ سوالات درس هشتم مطالعات نهم بی‌عدالتی و نابرابری در جهان

جواب به سوالات و فعالیت درس هشتم مطالعات اجتماعی نهم ( پاسخ ها به صورت گام به گام )

پاسخ سوالات درس هشتم مطالعات نهم بی‌عدالتی و نابرابری در جهان

پاسخگویی به سوالات درس هشتم کتاب مطالعات اجتماعی نهم بی‌عدالتی و نابرابری در جهان صفحات ۴۸، ۴۹، ۵۱، ۵۳ با دانشچی همراه باشید.

جواب سوالات مطالعات اجتماعی نهم درس هشتم بی‌عدالتی و نابرابری در جهان ( پاسخ گام به گام )

فعّالیت‌های درس هشتم

۱- درباره علل و عوامل نابرابری توسعه انسانی در جهان گفت‌وگو کنید. به نظر شما کدام عوامل مهم‌ترند؟ چرا؟

📗 پاسخ: عوامل داخلی مهم‌تر از عوامل خارجی هستند. وابستگی حکومت‌ها به بیگانگان، استبداد، وجود برخی فرهنگ‌ها و عادت‌های غلط مانند تنبلی یا کم اهمیت انگاشتن کار و تلاش، نبود مدیریت صحیح و غفلت از استعدادها و ظرفیت‌های داخلی هر کشور و نبودن وحدت و مشارکت بین مردم، از جمله دلایل داخلی به وجود آمدن نابرابری به حساب می‌آیند. بنابراین اگر مردم یک جامعه با اتحاد و همبستگی در راستای پیشرفت کشور خود تلاش کنند و دارای مدیران لایق و شایسته باشند تا این قطار پیشرفت را به درستی رهبری کند، کشور دست بیگانگان را از خاکش کوتاه می‌کند و هر روز به دستاوردهای علمی و صنعتی جدیدی برای استقلال و خودکفایی دست پیدا می‌کند.

۲- با توجه به آنچه درباره مستعمره شدن آفریقا می‌دانید، فکر می‌کنید چه ارتباطی بین پایین بودن شاخص‌های توسعه انسانی در بیشتر کشورهای آفریقایی و بالابودن آن در بیشتر کشورهای اروپایی و آمریکایی شمالی وجود دارد؟

📗 پاسخ: با توجه به نقشه، در آفریقا شاخص توسعه انسانی بسیار پایین است. پس سواد و آموزش، درآمد و رفاه مناسب و امید به زندگی در بین افراد وجود ندارد، همین عامل سبب فقر و عقب‌ماندگی این کشور شده است. در صورتی که در بیشتر کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی به دلیل پیشرفت صنعت و تکنولوژی شاخص توسعه انسانی بسیار بالاست و مردم در رفاه و آسایش بیشتری زندگی می‌کنند.

۳- نمودار الف و شکل ب را توضیح دهید.

📗 پاسخ: نمودار الف نشان‌دهنده رشد توسعه انسانی ایران در ۲۰ سال اخیر است. این شاخص در سال‌های ابتدایی رشد صعودی و خوبی داشته است اما این رشد صعودی تقریباً از سال ۲۰۱۰ روندی یکسان داشته و خیلی افزایش چشمگیری نداشته است.

شکل ب مقایسه شاخص توسعه انسانی در ایران و کشورهای همسایه است. ایران در ۲۰ سال گذشته تلاش‌های بسیاری کرده است تا شاخص توسعه انسانی خود را افزایش دهد، در نتیجه اکنون در جایگاه خوبی قرار دارد. ترکیه نیز به دلیل مجاورت با کشورهای اروپایی شاخص خوبی دارد. کشورهایی مانند عراق و ترکمنستان دارای شاخص متوسطی هستند اما کشورهایی مانند پاکستان و افغانستان به دلیل جنگ‌های داخلی و پی‌درپی شاخص توسعه انسانی بسیار پایینی دارند.

۴- گفت‌وگو کنید: به نظر شما کشورهایی که اقتصاد و درآمد آنها بر پایه فروش مواد اوّلیه و خام مانند نفت است، در حال و آینده با چه مشکلاتی روبه‌رو می‌شوند و چه تغییراتی باید در اقتصاد خود ایجاد کنند؟

📗 پاسخ: کشورهایی که اقتصاد آنها متکی به فروش مواد اولیه و خام مانند نفت است بسیار آسیب‌پذیر می‌باشند. این کشورها هم با اتمام منابع نفتی مواجه خواهند شد و هم چون صادرات خود را روی یک محصول متمرکز کرده‌اند، در صورتی که با تحریم کشورهای دیگر مواجه شوند، به شدت دچار آسیب خواهند شد. به همین دلیل بهتر است به جای فروش نفت خام، محصولاتی را از این مواد تولید کنند که هم کارخانه‌های خود را رونق دهند و هم محصولات متنوعی با ارزش افزوده صادر کنند. به این ترتیب اقتصاد آنها شاهد رشد خوبی خواهد بود و از آسیب‌پذیری آن کاسته خواهد شد.

۵- سواد و آموزش نقش مهمی در پیشرفت یک کشور دارد. به طور گروهی، فهرستی از مشکلاتی را که مردم یک کشور در اثر پایین بودن سطح سواد و محروم بودن از آموزش با آن مواجه می‌شوند، تهیه کنید و بخوانید.

📗 پاسخ:

– پایین آمدن سطح سلامت جامعه

– افزایش فقر و گرسنگی

– عقب‌افتادگی کشور و مردم جامعه

– وابستگی بیشتر به کشورهای پیشرفته

– پایین آمدن استانداردهای زندگی

– افزایش فساد و جرم در جامعه

– ضعف قانون در برابر کارهای خلاف

– کاهش امید به زندگی

– بروز جنگ‌های داخلی

– هجوم کشورهای خارجی برای غارت ثروت‌های کشور و…

جواب درس‌های بعدی مطالعات اجتماعی نهم دانلود PDF کتاب مطالعات اجتماعی نهم
ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *