خانه » پایه نهم » پاسخ سوالات درس سوم مطالعات نهم چهره زمین

پاسخ سوالات درس سوم مطالعات نهم چهره زمین

جواب به سوالات و فعالیت درس سوم مطالعات اجتماعی نهم ( پاسخ ها به صورت گام به گام )

پاسخ سوالات درس سوم مطالعات نهم چهره زمین

پاسخگویی به سوالات درس سوم کتاب مطالعات اجتماعی نهم چهره زمین صفحات ۱۶، ۱۸، ۲۰ با دانشچی همراه باشید.

جواب سوالات مطالعات اجتماعی نهم درس سوم چهره زمین ( پاسخ گام به گام )

فعّالیت‌های درس سوم

۱- زیست کره برای حیات، به هر یک از سه بخش سنگ‌کره، آب کره و هوا کره (جوّ) چه نیازی دارد؟ توضیح دهید.

📗 پاسخ: زیست کره برای حیات خود به خاک سنگ کره برای کشاورزی و زندگی جانداران، آب‌کره برای تعدیل دمای زمین و زندگی جانداران آبزی و هوا کره برای اکسیژن، تنفس و زندگی پرندگان نیاز دارد.

۲- آیات قرآن کریم را بخوانید و ارتباط آنها را با این درس توضیح دهید.

📗 پاسخ: این آیات نعمت‌های خدا برای انسان را بیان می‌کند که به همه انسان‌ها و دیگر جانداران امکان حیات داده است. … آن کسی که زمین را بستر شما قرار داد (سنگ کره) و آسمان را همچون سقفی بر بالای سر شما برافراشت (هوا کره) و از آسمان آبی فرو فرستاد (آب کره) و به وسیله آن میوه‌ها را پرورش داد تا روزی شما باشد.

۳- جدولی با دو ستون رسم کنید: الف) کوهستان‌ها و دامنه آنها، ب) جلگه‌ها و دشت‌ها. سپس، به طور گروهی موارد استفاده و بهره‌برداری انسان از هر یک را در همان ستون فهرست کنید.

کوهستان‌ها و دامنه آنها جلگه‌ها و دشت‌ها
۱- بهره‌برداری از معادن در کوهستان‌ها

۲- حفر تونل و ساخت راه در دل کوه‌ها

۳- تأمین آب شیرین از کوه‌ها

۴- کشاورزی و دامپروری در دامنه کوه‌ها

۵- نصب گیرنده‌های رادیویی در دامنه و قله کوه‌ها

۶- استفاده برای گردشگری

۱- بهره‌برداری از معادنی مانند نمک

۲- ساخت جاده و راه برای حمل و نقل

۳- کشاورزی در جلگه‌ها و دشت‌ها

۴- دامپروری و استفاده به عنوان چراگاه دام

۵- ساخت شهرها و محلی برای زندگی انسان‌ها

۶- محلی مناسب برای فعالیت‌های اقتصادی

۴- به تصاویر بالا دقت کنید و توضیح دهید که در هر یک، تأثیر فعّالیت انسان بر ناهمواری‌ها و محیط طبیعی چگونه است.

📗 پاسخ:

– انسان‌ها با برداشت بیش از حد مجاز از منابع آبی حوضه آبریز دریاچه ارومیه و توسعه بی‌رویه بخش کشاورزی در اطراف دریاچه، سبب خشک شدن بخش وسیعی از این دریاچه شده‌اند.

– انسان‌ها با تراشیدن کوه‌ها و یا دل زمین، از معادن بهره‌برداری می‌کنند و با این کار علاوه بر آلوده کردن محیط اطراف معدن، سبب زشت شدن چهره زمین می‌شوند.

– انسان‌ها جاده‌هایی برای حمل و نقل می‌سازند و سدسازی می‌کنند تا آب‌های مورد نیاز آشامیدنشان را جمع‌آوری کنند با این کار بسیاری از روستاها زیر آب می‌روند و چهره طبیعی زمین تغییر می‌کند.

– انسان‌ها برای کشاورزی در دامنه کوه‌ها، زمین‌های کشاورزی پلکانی ساخته‌اند.

– انسان‌ها با حفر تونل در دل کوه‌ها امکان ارتباط بین مسیرهای مختلف را فراهم کرده‌اند.

– انسان‌ها حتی از ویژگی‌های طبیعی نیز برای ساخت خانه و زندگی استفاده کرده‌اند، مانند خانه‌های سنگی روستای کندوان.

۵- گفت‌وگو کنید و دلیل و مثال بیاورید: به نظر شما، امروزه انسان بیشتر زندگی خود را با ناهمواری‌های زمین انطباق می‌دهد یا برعکس، ناهمواری‌ها را برای مقاصد خود تغییر می‌دهد یا هر دو؟ میزان دست‌کاری و دخالت انسان درمحیط‌های طبیعی نسبت به گذشته بیشتر شده است یا کمتر؟ چرا؟

📗 پاسخ:

انسان‌ها هم ناهمواری‌های زمین را مطابق خواسته خود تغییر داده‌اند و هم زندگی خود را با برخی ناهمواری‌ها تطبیق داده‌اند. در برخی مناطق مثل روستای کندوان انسان‌ها با طبیعت کنار آمده‌اند و در برخی مناطق مثل تونل‌ها و جاده‌ها، طبیعت را مطابق خواسته خود تغییر داده‌اند.

میزان دست‌کاری و دخالت انسان درمحیط‌های طبیعی نسبت به گذشته بیشتر شده است چون جمعیت انسان‌ها بیشتر شده و به راه‌ها، سدها، معادن و… بیشتری نیاز دارند. به همین دلیل جهت رفاه بیشتر خود تغییرات بیشتری در طبیعت اعمال کرده‌اند. جنگل‌های بیشتری از بین رفته است، دریاچه‌های بیشتری خشک شدند و دل کوه‌های بیشتری شکافته شده است.

البته اکنون انسان به این نتیجه رسیده است که این تغییرات تأثیرات ناگواری به همراه خواهد داشت. به همین دلیل در بسیاری از کشورها سعی شده است که توسعه با کمترین تغییر در طبیعت ایجاد شود. به عنوان مثال به جای قطع درختان جنگل برای جاده‌سازی، جاده را روی ستون‌هایی بالای درختان جنگل می‌سازند تا آسیب کمتری به طبیعت وارد شود.

جواب درس‌های بعدی مطالعات اجتماعی نهم دانلود PDF کتاب مطالعات اجتماعی نهم
ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *