خانه » جغرافیا » تحقیق درباره کشور ترکیه

تحقیق درباره کشور ترکیه

در مورد کشور ترکیه بیشتر بدانید!

تحقیق درباره کشور ترکیه

ترکیه در شمال غربی ایران قرار دارد و یکی از مهم‌ترین کشور‌های هم مرز با ایران محسوب می‌شود. این کشور از دیرباز میزبان مهاجران ایرانی پرشماری بوده است. ترکیه، کشوری اوراسیایی است که بخش بزرگی از آن در قاره آسیا و بخش کوچکتر آن در قاره اروپا است و همین امر سبب شده، استانبول تنها شهری در جهان باشد که بین دو قاره آسیا و اروپا قرار گرفته است، و به اصطلاح فراقاره‌ای نامیده می‌شود. در این مطلب سعی داریم همراه شما سفری کوتاه داشته باشیم، به ترکیه که پیوندگاه دو قاره مهم آسیا و اروپا می‌باشد.

ویژگی‌های کشور ترکیه

قدمت ترکیه به اوایل دوران نوسنگی باز می‌گردد و یکی از قدیمی‌ترین مناطق مسکونی در دنیا است که مساحت آن در حدود ۷۸۳.۵۶۲ کیلومتر مربع می‌باشد. این کشور، سرزمینی است کوهستانی و به دلیل اینکه از سه جهت توسط دریا احاطه شده است دارای مناظر طبیعی و سواحل زیبایی می‌باشد که هر ساله جهانگردان بسیاری را به ویژه از اروپا و آمریکا به سوی خود جذب می‌کند. از دیگر جذابیت‌های توریستی این کشور می‌توان به بنا‌های تاریخی، آثار باستانی باقی‌مانده از دوران گذشته به ویژه بیزانسی‌ها، مساجد و موزه‌ها اشاره کرد.

این کشور که در حدود هشتاد و پنج میلیون نفر جمعیت دارد، زبان رسمی، خود را در قانون اساسی، ترکی استانبولی اعلام کرده است. البته بجز زبان ترکی، که زبان اکثریت مردم ترکیه می‌باشد، با زبان‌های کردی و عربی نیز در برخی شهر‌ها، صحبت می‌شود. پایتخت این کشور، شهر آنکاراست و دین حدود ۹۹٪ مردم اسلام است. واحد پولی کشور ترکیه لیر است که بطور معمول آن را با TL نشان می‌دهند.

ترکیه در صنعت کشاورزی جزء کشور‌هایی است که می‌تواند همه نیاز‌های غذایی خود را در داخل کشور تأمین کند. همچنین از لحاظ منابع معدنی نیز کشوری غنی است. کروم، مس، سنگ آهک، بوکسیت، براکس، منگنز و گوگرد از جمله کانی‌های مهمی هستند که از معادن این کشور استخراج می‌شوند.

مهم‌ترین صنعت ترکیه صنعت نساجی و پوشاک است. صنایع غذایی، خودروسازی، برق، پتروشیمی، ذوب فلز و تولید سیمان از دیگر صنایع مهم این کشور می‌باشند. و از مهم‌ترین صنایع دستی کشور ترکیه می‌توان به قالی بافی، گلیم بافی، زیلو بافی و جاجیم‌بافی اشاره کرد.

مختصر تاریخ کشور ترکیه

همانطور که اشاره شد، از دوران باستان، این منطقه به صورت مسکونی بوده است و مردم در آن دوران به صورت قبیله‌ای زندگی می‌کردند. با گذر زمان، برخی از قبیله‌ها با هم متحد شدند و از مغولستان تا دریای سیاه یک امپراتوری بزرگ را تشکیل دادند و خود را “توروک” به معنای نیرومند، نام نهادند. از گذشته تا به امروز کشور ترکیه، تحت حاکمیت سلاطین زیادی قرار گرفته است. بعد از لشکرکشی‌های اسکندر مقدونی، ترکیه به دست سلوکیان افتاد و پس از آن‌ها نیز، رومیان حکومت این منطقه را در دست گرفتند. بعد از مدتی امپراتوری روم ضعیف شد. و همین عامل سبب شد یکی از رهبران این قبایل به نام عثمان، حکومتی به نام خودش یعنی “عثمانی” را تشکیل دهد. عثمانی‌ها حدود ۷۰۰ سال بر ترکیه حکومت کردند. اما امپراتوری عثمانی در جنگ اول جهانی از هم پاشید و مورد تهاجم بریتانیا و متحدانش قرار گرفت.

در سال ۱۳۰۲ شمسی، شخصی به نام مصطفی کمال پاشا به دلیل سازماندهی مقاومت ملی علیه دولت‌های خارجی، قهرمان ملی ترکیه شد، و جمهوری ترکیه با رهبری این شخص تأسیس شد. بعد‌ها که داشتن نام خانوادگی در ترکیه اجباری شد، نام خانوادگی آتاتورک، برای مصطفی کمال انتخاب شد. و او به پدر معنوی ترکیه ملقب شد. شعار او این بود که ترکیه باید برای ترک‌ها باشد. از اینرو خط عربی (عثمانی) را به خط لاتین تغییر داد. و اقداماتی برای از میان برداشتن مفاهیم و حروف عربی از خط و زبان ترکی صورت گرفت.

آتاتورک کار‌های زیادی را در راستای صنعتی و مدرن شدن این سرزمین انجام داد. و دوره نوینی را در جمهوری ترکیه به وجود آورد که تا به امروز توسط صاحب منصبان دیگر ادامه دارد.

درباره جاده ابریشم
ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *