خانه » دانستنی ها » شکایت از کارفرما چگونه است؟ مراحل و مدارک لازم

شکایت از کارفرما چگونه است؟ مراحل و مدارک لازم

درباره شکایت از کارفرما بیشتر بدانید!

شکایت از کارفرما

گاهی اوقات در یک محل کار، بین کارگر و کارفرما مشکلاتی پیش می آید که خود اشخاص نمی توانند به آن رسیدگی کنند و مشکل را برطرف سازند. در چنین موقعیت هایی فرد شاکی که در این مقاله کارگر است، باید به مراجع مربوطه برود و شکایت تنظیم کند. شکایت از کارفرما موضوعی است که کمتر کسی از آن اطلاع دارد، اما باید بدانید چنین اقدامی شدنی است و شما می توانید به صورت قانونی حق و حقوقی که دارید را بگیرید. البته این کار به سادگی که فکر می کنید نیست و پیچیدگی های مخصوص به خود را دارد که در این مقاله بیشتر با آن ها آشنا خواهیم شد.

 

شکایت از کارفرما

کار کردن یکی از اصلی ترین وظایف آدم ها است و امروزه بسیاری از افراد زمان زیادی از روز را مشغول کار هستند و هدف از انجام کار کردن کسب درآمد است. از طرفی در گذشته بسیاری از افراد به صورت تک نفره یا در گروه های کوچک کار می کردند، اما امروزه شرایط فرق کرده و افراد در گروه های بزرگتر مشغول به فعالیت هستند. در چنین گروه هایی یک کارفرما و کارمندان متعددی مشغول به فعالیت هستند که نسبت به یکدیگر تعهداتی دارند.

حال گاهی اوقات شرایط در این گروه ها به گونه ای پیش می رود که کارفرما و کارگر نمی توانند با یکدیگر سازش کنند و به مشکل می خورند. برای مثال کارفرما در ابتدا وعده می دهد که کارمند و کارگر خود را بیمه کند، اما بعد از گذشت مدت زمانی این اتفاق نمی افتد و کارفرما سر حرف خود نمی ماند. در چنین موقعیتی تکلیف چیست؟ آیا کارگر یا کارمند می تواند نسبت به کارفرما خود تنظیم شکایت انجام دهد؟

بله؛ قانونگذار این اختیار را به کارگران و کارمندان داده است که در صورت وجود مشکل با کارفرما نسبت به شکایت اقدام کنند. اما برای شکایت از کارفرما وجود یک سری از شرایط لازم است و باید یک سری مدارک ارائه داده شوند که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد.

شرایط شکایت از کارفرما چگونه است؟

همانطورکه گفته شد، شکایت از کارفرما تحت وجود یکسری شرایط امکان پذیر است، یعنی اگر چنین شرایطی وجود نداشته باشد، شما نمی توانید نسبت به شکایت اقدام کنید. این شکایت می تواند دلایل مختلفی داشته باشد که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد:

  • عدم پرداخت حقوق
  • عدم پرداخت مزایا و پاداش های وعده داده شده
  • اخراج کارمند یا کارگر از کار بدون دلیل موجه و قانونی
  • عدم بیمه کردن کارگر یا کارمند

مدارک مورد نیاز برای شکایت از کارفرما

مراحل شکایت از کارفرما چگونه است؟

اگر بنا به هر یک از دلایلی که به آن ها اشاره شد، کارگر یا کارمند تصمیم به شکایت از کارفرما بگیرند، باید مراحلی را پشت سر بگذارند؛ اما این مراحل چگونه است و شامل چه مراحلی می شود؟

در گذشته شرایط شکایت از کارفرما فرق داشت و فرد شاکی باید فرم های مخصوصی که فرم دادخواست نامیده می شدند را پر می کرد. در این فرم اطلاعات فرد شاکی، اطلاعات کارفرما و علت شکایت ثبت می شد. در ادامه فرد این برگه و فرم را باید به مراجع اداره کار و واحد ثبت دادخواست ارائه می داد تا رسیدگی های لازم انجام می شد.

امروزه شرایط فرق کرده است و برای آنکه از حجم زیاد مراجعه کنندگان جلوگیری شود، ثبت دادخواست یا شکایت به صورت الکترونیکی انجام خواهد شد. برای ثبت این شکایت، فرد شاکی باید آدرس کارفرما و اسناد و مدارکی که دارد را به صورت اسکن شده بارگذاری کند و ثبت دادخواست را انجام دهد. البته باید گفت ثبت شکایت از کارفرما به صورت الکترونیکی نوپا است و شاید بسیاری از افراد اطلاعات دقیقی از این موضوع نداشته باشند.

نکته دیگری که باید به آن اشاره کرد، این است که گاهی اوقات شرایط پیچیده می شود و شکایت به اصطلاح بالا می گیرد. در چنین موقعیتی فرد نمی تواند شخصا رسیدگی های لازم را انجام دهد، زیرا علم و تخصص لازم را ندارد. توصیه ما برای چنین شرایطی، کمک گرفتن از یک حقوقدان و وکیل متخصص است. وکیل به طور تخصصی در رابطه با این موارد تحصیل کرده است و در طول دوران کاری خود پرونده های مشابه زیادی را به پایان رسانده و به همین دلیل توانایی بالایی در حل پرونده شکایت دارد.

بنابراین اگر فکر می کنید که توانایی لازم برای رسیدگی به پرونده شکایت از کارفرما را ندارید، حتما یک وکیل خبره را برای رسیدگی های لازم انتخاب کنید و پرونده را به او بسپارید تا همه چیز به بهترین شکل انجام شود و شما به حق و حقوقی که دارید برسید. اگر در انتخاب وکیل تبحر و تجربه لازم را ندارید، ما در سایت وکیل از ما شرایطی را برای شما فراهم کرده ایم که کارتان ساده تر شود. در این سایت بهترین وکلا بر اساس تخصص و شهر زندگی شما دسته بندی شده اند که می توانید پرونده را به یکی از آن ها بسپارید. البته از بین وکلایی که وجود دارد، باید بازهم بررسی و تحقیقات لازم را انجام دهید تا انتخابی مطمئن داشته باشید. برای آشنا شدن با بهترین وکلا روی لینک زیر کلیک کنید!

https://vakilazma.com/list-of-10-of-the-best-lawyers-in-shiraz/

شکایت از کارفرما چقدر طول می کشد؟

سوال دیگری که شاید برای بسیاری از افراد پیش آید، این است که اگر شکایت از کارفرما را انجام دهند، رسیدگی به شکایت و نتیجه آن کی مشخص می شود؟ در پاسخ به این سوال نمی توان زمان دقیق و مشخصی را اعلام کرد، زیرا زمان رسیدگی به شکایت و پرونده با توجه به نوع شکایت و مطالبات کارگر یا کارمند متفاوت خواهد بود. برای مثال یک کارگر به دلیل بیمه قصد شکایت از کارفرما را دارد وکارگر دیگر به دلیل اخراج غیرموجه! مسلما شرایط مربوط به هریک فرق دارد و مدت زمان رسیدگی نیز متفاوت خواهد بود.

شکایت از کارفرما چقدر طول می کشد؟

آیا برای شکایت از کارفرما به مدرک نیاز است؟

بله؛ اگر تصمیم خود را گرفته‌اید و می‌خواهید ثبت شکایت از کارفرما را انجام دهید، باید در نظر داشته باشید که این کار نیازمند یک سری مدارک است. از مهم ترین مدارک که هنگام ثبت شکایت نیاز است می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قرارداد کار
  • استشهاد
  • مدارکی که نشان دهند کارفرما کوتاهی کرده است
  • هر آنچه فکر می‌کنید به پرونده کمک می‌کند.

آیا بدون وجود قرارداد کاری می‌توان از کارفرما شکایت کرد؟

نبود قرارداد در چنین موقعیت هایی، معمولا برای هر دو طرف مشکل ساز می‌شود، زیرا در صورتی که قرارداد رسمی و مشخصی وجود نداشته باشد، امکان پیگیری از مراجع سخت خواهد شد. از همین رو توصیه می شود هنگام استخدام، بین کارگر و کارفرما قرارداد محکم و معتبری بسته شود و در آن تمام وظایف و تعهدات مشخص شود، تا اگر یکی از طرفین زیر وعده های خود زد، شرایط رسیدگی و پیگیری فراهم باشد.

البته درکل باید گفت بدون وجود قرارداد نیز امکان شکایت از کارفرما وجود دارد، اما از آنجایی که شاید کار سخت تر و پیچیده تر می شود و به مشکل بخورید، کمک از یک وکیل و تجربیاتش فکر خوبی خواهد بود. وکیل به دلیل تجربه و سابقه ای که دارد، راهکارهایی را به شما می گوید که می توانید با کمک آن ها حق و حقوق را بگیرید.

کلام آخر

شکایت از کارفرما، یک موضوع مهم حقوقی است که به عنوان کارمند یا کارگر باید از آن اطلاع داشته باشید. از همین رو ما در این مقاله بررسی کردیم که شکایت از کارفرما چگونه است و مراحل آن چیست. حال اگر درگیر چنین موضوعی شده اید و نمی دانید از کجا شروع کنید، با یک وکیل متخصص در این زمینه مشورت کنید تا همه چیز به بهترین شکل انجام و پیگیری شود.

منبع: وکیل از ما

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *