خانه » دانستنی ها » بهترین روش‌های یادگیری زبان ترکی استانبولی

بهترین روش‌های یادگیری زبان ترکی استانبولی

 آموزش و یادگیری زبان ترکی استانبولی

بهترین روش‌های یادگیری زبان ترکی استانبولی

یادگیری زبان ترکی استانبولی، امروزه هواخواهان و البته نیازمندان بسیاری در کشور ما دارد. دلایل متنوعی مانند مهاجرت، سرمایه‌گذاری، فعالیت شغلی، سفر تفریحی و غیره برای یادگیری زبان ترکی وجود دارد. در نظر داشته باشید که یادگیری زبان می‌تواند در ایجاد ارتباط قوی و پیشبرد اهداف شما نقش مهمی را داشته باشد.

بسیاری از مردم ادعایی دارند که نمی‌توانند زبان ترکی را یاد بگیرند و سن و سخت بودن و دیگر موارد را بهانه می‌کنند. در این مقاله می‌خواهیم این اطمینان را به شما بدهیم که در هر سن و شرایطی می‌توان زبان ترکی را یاد گرفت تا حتی گاهی اوقات از خود بومی‌ها نیز بهتر صحبت کنید. با ما و بررسی بهترین روش‌های یادگیری زبان ترکی همراه بمانید.

آیا یادگیری زبان ترکی استانبولی سخت است؟

مطمئن باشید که برای یک فرد انگلیسی که به زبان مادری خود صحبت می‌کند، یادگیری زبان ترکی سخت‌تر خواهد بود. زبان ترکی نزدیکی واژگانی و هم آوایی بیشتری با زبان پارسی دارد. پس این موضوع و سختی کار به انگیزه و تلاش شما بستگی دارد. بی‌شک فراگیری زبان جدید، سختی‌های خودش را دارد اما این موضوع نباید شما و اهدافتان را تحت تأثیر قرار دهد. به نکات زیر توجه کنید، این سه مورد از ویژگی‌های زبان ترکی است:

  • گرامر زبان ترکی بسیار منظم و آسان برای یادگیری است. تقریباً هیچ استثنا و فعل بی‌قاعده‌ای در این زبان وجود ندارد.
  • املای ترکی آوایی است. و هر حرف آن در بیان، آوای خود را دارد و خوانده می‌شود. و مانند زبان‌هایی مثل فرانسوی نیست!
  • زبان ترکی مانند آلمانی و فرانسوی دارای جنسیت نمی‌باشد.

فراموش نکنید این زبان و دیگر زبان‌های خارجی را نمی‌توان در عرض سه هفته یا در خواب یاد گرفت. بنابراین فریب این ترفند‌های تبلیغاتی را نخورید.

مزایا و کاربرد‌های یادگیری زبان ترکی

جنبه‌های متعددی می‌توانند شما را به یادگیری یک مهارت جدید ترغیب کنند. فراگیری یک مهارت جدید، ذهن را تحریک کرده و ابعاد تازه‌ای از شخصیت شما را نمایان می‌کند. یادگیری زبان ترکی نیز از این قاعده مستثنی نیست. موارد زیر از مزایا و البته بخشی از کاربرد‌های زبان ترکی است که شما را مایل به یادگیری آن می‌کند:

  • یادگیری زبان ترکی برای سفر
  • یادگیری زبان ترکی استانبولی برای ایجاد کسب و کار
  • یادگیری برای تمرین دادن ذهن
  • آشنا شدن با فرهنگ ترکی
  • مهاجرت و زندگی کردن در کشور ترکیه
  • زبان ترکی می‌تواند شما را در یادگیری زبان‌هایی که ریشه آلتایی دارند، کمک کند.

کاربرد‌های یادگیری زبان ترکی

بهترین روش‌های یادگیری زبان ترکی

سؤال چگونه زبان ترکی استانبولی یاد بگیرم؟ احتمالاً مهم‌ترین پرسش هم شما و هم کسانی است که قصد یادگیری این زبان را دارند. موارد زیر از جمله روش‌های یادگیری این زبان به حساب می‌آید:

  • کلاس‌های خصوصی زبان ترکی استانبولی

یکی از بهترین روش‌ها برای یادگیری سریع و کامل این زبان استفاده از تدریس خصوصی زبان ترکی استانبولی می‌باشد. پلتفرم های‌تاکی HiTalki.org یکی از بهترین پلتفرم ها جهت رزرو کلاس خصوصی زبان ترکی در ایران می باشد.

یک یا دو مرتبه کلاس حضوری یا غیر حضوری در هفته، روش محبوب و پرطرفدار یادگیری هر زبانی به حساب می‌آید. از مزیت‌های دیگر این کلاس‌ها، یادگیری زبان ترکی استانبولی به شکل مدون و حرفه‌ای است. یادگیری آنلاین زبان ترکی در این همه‌گیری کرونا نیز گزینه مناسب و مقرون به صرفه‌تری خواهد بود.

  • نرم‌افزار‌های آموزشی

یکی دیگر از روش‌های یادگیری زبان ترکی استانبولی در منزل، استفاده از انواع و اقسام نرم‌افزار‌های یادگیری است. مزیت این نرم‌افزار‌ها، ارائه مطالب آموزشی، هم به صورت رایگان و هم به صورت پولی می‌باشد. همچنین، استفاده از این نرم‌افزار‌ها می‌تواند این امکان را فراهم کنند که هر زمان خواستید از محتوای آموزشی استفاده کنید. تنوع و شکل دوره‌های آموزشی در این نرم‌افزار‌ها بالا بوده و بسیاری از آن‌ها فضای تعاملی و رقابتی را برای یادگیری بهتر در اختیار شما می‌گذارند. در بین روش‌های یادگیری زبان ترکی، این متد هواداران بسیاری دارد.

  • خودآموزی

هیچ کس و هیچ برنامه آموزشی نمی‌تواند به شکل جادویی و سریع این زبان را به شما آموزش دهد. کلید اصلی در یادگیری زبان ترکی استانبولی خود شما هستید. در کنار آموزش‌های سیستماتیک باید خود شما تلاش کنید و هر روز به تمرین بپردازید. هر روز مطالعه داشته باشید و یادداشت‌برداری کنید. ویدیو‌های کوتاه گرامر ترکی را ببینید و مدام تمرین داشته باشید. موارد زیر ترفند‌های یک خودآموزی مؤثر است:

  • اول مطمئن شوید که الفبای ترکی را یاد گرفته‌اید و بر تلفظ آن‌ها مسلط شده‌اید. با آن‌ها واژه بسازید و تکرار کنید.
  • ساختار‌های گرامری را هر روز تمرین کنید و به ساختن جملات اولیه و ساده بپردازید. هر روز تمرین!
  • با خود صحبت کنید! البته منظور با زبان ترکی است. همچنین، دائماً و منظم به پادکست گوش کنید زیرا پادکست‌ها می‌توانند به تقویت مهارت و سرعت پیشرفت شما در یادگیری هر زبانی، کمک کنند.

روش‌های یادگیری زبان ترکی

  • مدرس خصوصی و بومی

یکی دیگر از بهترین روش‌های یادگیری زبان ترکی، استفاده از مدرس خصوصی است. داشتن یک مدرس خصوصی دروس و سر فصل‌ها را برایتان سفارشی‌سازی می‌کند. در این روش یادگیری، مدرس تمرکز آموزش خود را فقط معطوف به شما می‌کند و همین موضوع در پیشرفت شما تأثیر زیادی خواهد داشت. مدرس خصوصی، گزارش پیشرفت یادگیری را دائماً به شما گزارش داده و این که چقدر تا اهداف مشخص شده فاصله دارید را اعلام می‌کند.

از دیگر مزیت‌های این روش یادگیری، داشتن یک پارتنر خوب برای مکالمه است. هر چقدر هم به شکل تئوری یادگیری زبان ترکی استانبولی را فرا بگیرید، نیازمند شخصی هستید که با او به زبان ترکی صحبت کنید. چنانچه این مدرس بومی باشد که چه بهتر! توجه داشته باشید که یادگیری زبان، مخلوطی از گرامر و مکالمه است. یادگیری زبان، بدون شناختن اصول مکالمه‌ی رایج، نمی‌تواند اهداف شما را برآورده کند. بدون شناخت ساختار مکالمه، صحبت کردن شما با زندگی واقعی تفاوت خواهد داشت.

  • غوطه وری زبان

در واقع باید این زبان را بخشی از زندگی خود کنید. سعی کنید در موقعیت‌های روزمره خود به این زبان صحبت کنید. اگر این امکان را دارید از یک شریک مکالمه برای یادگیری بهتر استفاده نمایید. موارد زیر از دیگر ترفند‌های مؤثر در یادگیری زبان ترکی استانبولی به این روش است:

  • فیلم‌ها را با زیرنویس ترکی تماشا کنید. برعکس می‌توانید فیلم‌های ترکی را با زیرنویس فارسی ببینید. شنیدن مکالمه‌ها در فیلم‌های ترکی و بدون زیرنویس، نیز می‌تواند تأثیر زیادی در شناخت این زبان داشته باشد.
  • به فرهنگ کشور ترکیه نزدیک شوید. برای این کار پخت غذا‌های خوشمزه و فوق‌العاده ترکی را تمرین کنید و با اصطلاحات رایج در این فرهنگ آشنا شوید. این روش، دایره کلمات و واژگان شما را بزرگ‌تر می‌کند.
  • زبان موبایل خود را به ترکی استانبولی تغییر دهید.

به این موارد غوطه وری زبان می‌گویند. البته این روش به تنهایی مؤثر نیست و در واقع در پروسه یادگیری شما نقش کمکی دارد. یادگیری یک زبان جدید در واقع شکل‌گیری یک عادت جدید است. غوطه وری زبان می‌تواند در شکل‌گیری این عادت جدید کمک‌کننده باشد.

  • تمرینات شنیداری

تقریباً در تمامی کلاس‌های تدریس زبان، تمرینات و دروس شنیداری نقش پررنگی را دارند. گوش دادن به یک زبان جدید، شما را با نوع گفتار و ادای کلمات، آشنا می‌کند. با روش‌های زیر، مهارت‌های شنیداری خود را در جهت یادگیری زبان ترکی استانبولی در منزل، ارتقا دهید:

  • برنامه‌های تلویزیونی ترکی را تماشا و به دقت گوش کنید. می‌توانید از طریق یوتیوب به این برنامه‌ها به صورت تخصصی دسترسی داشته باشید.
  • به داستان‌های ساده و کودکانه گوش فرا دهید. در کنار آن می‌تواند به خواندن کتاب‌های کودکانه نیز بپردازید.
  • در کلاس‌های آنلاین مکالمه ترکی شرکت کنید. سؤال بپرسید و جواب‌ها را به دقت گوش کنید. این کلاس‌ها هم مهارت شنیداری و هم مهارت گفتاری شما را ارتقا می‌دهند.
  • به متن‌های طولانی گوش کنید. گوش دادن به محتوای ترکی پادکست‌ها یا اخباری که قبلاً از محتوای آن خبر دارید، تأثیر فراوانی در یادگیری دارند.
  • گوش دادن به محتوای سرگرم‌کننده و مورد علاقه نیز میل شما را به یادگیری بیشتر خواهد کرد. بار‌ها گوش کنید و تلاش داشته باشید آن را بفهمید.
  • خواندن داستان‌های کوتاه

به خصوص اگر مطالعه را دوست دارید، خواندن داستان کوتاه به زبان ترکی، مؤثر خواهد بود. داستان‌های کوتاه و آسان خوان، شما را در یادگیری گرامر زبان ترکی کمک خواهد کرد. این روش به شما این امکان را می‌دهد که لغات جدیدی را یاد بگیرید. در ضمن در کنار یادگیری زبان ترکی استانبولی با این روش، از ادبیات ترکی نیز لذت خواهید برد. تأکید می‌کنیم که در ابتدای کار بر خواندن داستان‌های آسان خوان تمرکز داشته باشید تا روند یادگیری شما به درستی پیش برود.

بهترین روش‌های یادگیری ترکی

  • از اشتباه کردن نترسید!

بسیاری از افراد به دلیل ترس از اشتباه، از صحبت کردن فراری هستند. نترسید! با اشتباه کردن است که چیز‌های جدیدی را یاد می‌گیرید. در واقع اگر بیشتر صحبت کنید حتی اگر اشتباه داشته باشید، همین موضوع به شما در مکالمه بعدی کمک خواهد کرد. چون تلاشتان بیشتر خواهد شد تا دفعه بعد این اشتباه را اصلاح کنید. زمانی که کسی اشتباه شما را گوشزد می‌کند، برگ برنده‌ای است تا خود را اصلاح کرده و سرعت یادگیری خود را افزایش دهید.

بدون ترس مکالمه داشته باشید تا مهارت گفتاری خود را بهبود ببخشید. به نظر من باید از هر اشتباه در گفتار خوشحال بود، چون شما را یک قدم در یادگیری زبان ترکی استانبولی جلو می‌برد.

پیشنهاد پایانی

در پایان باید اشاره کرد که فراگیری این زبان مانند دیگر زبان‌ها، دارای قواعد و ساختار به خصوصی است. اما پیشنهاد پایانی این است که سعی داشته باشید در گرامر ترکی گیر نکنید. زبان‌شناسان، زبان ترکی را منطقی توصیف می‌کنند اما می‌گویند نباید زیاد در دستور زبان آن گیر افتاد. آشنایی با دستور زبان بسیار اهمیت دارد اما هدف اصلی یادگیری زبان ترکی استانبولی، مکالمه و ارتباط برقرار کردن در دنیای واقعی است. بنابراین به جای تمرکز فراوان بر جداول صرف پیچیده، بهتر است که دوره‌های آموزشی مکالمه زبان ترکی را فرا بگیرید.

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *