خانه » دانش و فناوری » تحقیق در مورد فناوری اطلاعات و ارتباطات + کاربرد

تحقیق در مورد فناوری اطلاعات و ارتباطات + کاربرد

درباره کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات

تحقیق در مورد فناوری اطلاعات و ارتباطات + کاربرد

فناوری اطلاعات و ارتباطات یک اصطلاح فنی و پیچیده می‌باشد که هیچ تعریف واحد و جهانی از آن وجود ندارد زیرا تکنولوژی مرتبط با فناوری اطلاعات و ارتباطات پیوسته در حال تکامل می‌باشد. این دانش برای داشتن یک دنیای بدون دیوار و مرز به ما کمک می‌کند. همچنین ما برای بهبود توانایی‌های خود در زمینه‌های متعدد، از جمله تجارت، آموزش، پزشکی، و حتی فعالیت‌های اوقات فراغت مرتبط با ورزش، موسیقی و فیلم و امثال آن‌ها با این فناوری سر و کار داریم. همین الان که شما در حال خواندن این مطلب در وب سایت دانشچی هستید، به دلیل وجود یک نوع فناوری ارتباطات و اطلاعات است که به لطف اینترنت در اختیار شما قرار گرفته است.

مفهوم فناوری اطلاعات و ارتباطات چیست؟

فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات یا ICT که مخفف شده اصطلاح Communication Technology Information می‌باشد، دانشی است که تمامی برنامه‌های کاربردی، دستگاه‌ها، و سیستم‌هایی که برای ایجاد یک ارتباط در دنیای دیجیتال به کار گرفته می‌شوند، را شامل می‌شود. کامپیوتر، نرم‌افزار و سخت‌افزار‌های شبکه‌ای، رادیو، تلویزیون، تلفن ها‌ی سلولی، سیستم‌های ماهواره‌ای و نظایر آن شامل این دستگاه‌ها و سیستم‌های ارتباطی می‌شوند. مهم‌ترین دستاورد ICT را می‌توان در دسترس بودن اطلاعات برای همه افراد جهان دانست.

کاربرد‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات

همانطور که گفته شد فناوری اطلاعات و ارتباطات به مجموعه متنوعی از ابزار‌ها و منابع فناورانه گفته می‌شود که برای انتقال، ذخیره، ایجاد، اشتراک‌گذاری یا تبادل اطلاعات استفاده می‌شود. دامنه کاربرد‌های ICT در جهان آن چنان گسترده شده که توانسته است بر ابعاد مختلف زندگی بشر تأثیر بگذارد.

– مهمترین کاربرد ICT ارائه امکانات برای تولید و توزیع علم می‌باشد. آموزش الکترونیکی و مجازی و عدم نیاز به حضور در کلاس‌های درس، استفاده از رایانه‌ها و تبلت‌ها، وجود کتابخانه‌های الکترونیکی محیط آموزشی بهتری را برای دانش‌آموزان فراهم کرده است. مدرسان و معلمان با استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات این امکان را دارند که مطالب درسی خود را به هر دانش‌آموزی از سراسر این کره زمین، تدریس کنند.

– انواع سرگرمی‌ها را می‌توان با ICT تجربه کرد. امکان استفاده از فیلم‌ها یا موسیقی‌هایی که به راحتی می‌توان به آن‌ها دسترسی داشت. شما می‌توانید مستقیماً یک کنسرت موسیقی زنده را با اینترنت تماشا کنید و یا فیلم ببینید.

– توسعه و ترویج تجارت الکترونیکی، استفاده از کارت‌های بانکی برای خرید و پرداخت از طریق اینترنت شامل فناوری اطلاعات و ارتباطات می‌شود. در حال حاضر دور افتاده‌ترین روستا‌ها نیز با کمک بازاریابی دیجیتال می‌توانند خدمات و محصولات خود را بصورت ۲۴ ساعته و هفت روز هفته به مشتریان ارایه دهند. و از رقبا در بازار‌های داخلی خارجی جا نمانند.

– استفاده از ICT در لوازم الکترونیکی خانه، از جمله در سیستم نور، امنیت خانه، تهویه مطبوع و موارد دیگر به سرعت در حال گسترش است.

– فناوری اطلاعات همچنین با ارائه تکنیک‌های جدید در صنعت کشاورزی، به تولید، تنوع و توزیع بهتر محصولات کشاورزی کمک می‌کند.

– از فناوری اطلاعات و ارتباطات در بعد نظامی و صنعتی نیز استفاده می‌شود که نمونه آن‌ها رادار‌ها و هواپیما‌های بدون سرنشین است.

در حال حاضر هر شخصی با هر نوع سخن و استعدادی که دارا می‌باشد، می‌تواند صدا و هنر خود را به دور از جنسیت و مکان زندگی خود به گوش همگان برساند. به عنوان نمونه می‌توان گفت که با وجود نرم‌افزار‌های جهانی شما می‌توانید هر چیزی را بر روی صفحه شخصی خود با مخاطبان خود در سرتاسر جهان به اشتراک بگذارید.

نتیجه‌گیری

همانطور که گفته شد از فناوری اطلاعات و ارتباطات در بیشتر زمینه‌ها مانند تجارت، بانکداری، کشاورزی، آموزش، پزشکی، نظامی، حمل و نقل و غیره استفاده می‌شود. کاهش هزینه‌ها، به حداقل رساندن زمان انجام کار‌ها و کلی تغییرات مثبت و مؤثر در نحوه زندگی بشر، همه به دلیل وجود این فناوری هستند.

اما فناوری اطلاعات و ارتباطات نیز مانند هر فناوری دیگر معایبی نیز دارد. این علم روز به روز، در حال تغییر و تکامل است. به نحوی که گاهی برخی از جوامع بشری به دلیل این همه شگفتی فناوری و سرعت تغییر، قادر نیستند خود را با آن همگام و هماهنگ سازند. پر هزینه بودن زیرساخت‌های مناسب از جمله امکانات سخت‌افزاری، نرم‌افزاری و مخابراتی برای کشور‌ها، در دسترس نبودن نیروی کار کافی و آشنا با ICT، نبود قوانین مناسب و مشخص در این حوزه از جمله موارد مهمی است که در این زمینه وجود دارد. و شاید مهم‌ترین آن‌ها، لطمه‌هایی باشد که بر بدنه فرهنگ کشور‌ها وارد می‌شود که به دلیل نبود آمادگی فکری و فرهنگی مردم یک کشور می‌باشد.

زیست فناوری و کاربردش
ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *