جواب به سوالات و فعالیت درس هجدهم فارسی دوازدهم نظری ( پاسخ ها به صورت گام به گام )
پاسخگویی به سوالات درس هجدهم کتاب فارسی دوازدهم عشق جاودانی صفحات ۱۵۶، ۱۶۲، ۱۶۳ با دانشچی همراه باشید.
جواب سوالات فارسی دوازدهم درس هجدهم عشق جاودانی ( پاسخ گام به گام )
کارگاه متنپژوهی درس هجدهم ص ۱۵۶
قلمرو زبانی ص ۱۵۶
۱- واژه «صحیفه» را از نظر کارکرد معنایی بررسی کنید.
📗 پاسخ: این واژه در معانی «کتاب کوچک»، «ورق کتاب»، «نامه»، «روزنامه» کاربرد دارد. در اینجا در معنای «کتاب» به کار رفته است.
۲- متن درس را از نظر «حذف فعل» بررسی کنید و نوع حذفها را بنویسید.
📗 پاسخ:
چه حرف تازهای برای گفتن مانده است یا چه چیز تازهای برای نوشتن [مانده است] حذف به قرینه لفظی
که تو از آن منی، و من از آن تو[ام = هستم] حذف به قرینه لفظی
قلمرو ادبی ص ۱۵۶
۱- دو نمونه آرایه «تشخیص» در متن درس بیابید.
📗 پاسخ: جان صادق، ترسیم کند ـ عشق، معشوق را جوان میبیند ـ دست زمان
۲- در متن، نمونهای از پرسش (استفهام) انکاری مشخّص کنید.
📗 پاسخ: آیا چیزی در مخیّله آدمی میگنجد که قلم بتواند آن را بنگارد، امّا جان صادق من آن را برای تو ترسیم نکرده باشد؟
قلمرو فکری ص ۱۵۶
۱- شکسپیر برای عشق جاودانی، چه ویژگیهایی را برمیشمارد؟
📗 پاسخ: تمام تخیّل و اندیشه و نوشتههای عاشق را در برمیگیرد، دارای خصلتهای ارزشمند است، همواره معشوق را جوان میبیند، گرد و غبار و جراحات پیری و چین و شکنهای ناگزیر سالخوردگی برایش بیارزش است، قدیمی و بیپایان است.
۲- در سطرهای زیر بر چه نکتهای تأکید شده است؟
چه حرف تازهای برای گفتن مانده است یا چه چیز تازهای برای نوشتن
که بتواند عشق مرا یا سجایای ارزشمند تو را بازگو کند؟
📗 پاسخ: عشق آنقدر ارزشمند است که واژهها از بیان آن قاصر هستند. با اینکه قدیمی است اما تازه و غیرقابل توصیف است.
۳- مضمون بیت زیر از کدام بخش از سروده شکسپیر قابل دریافت است؟
یک قصّه بیش نیست غم عشق وین عجب / کز هر زبان که میشنوم نامکرّر است حافظ
📗 پاسخ: هر روز باید ذکری واحد را مکرّر بخوانم / و آنچه را قدیمی است، قدیمی ندانم: «که تو از آن منی، و من از آن تو»، / درست مانند نخستین باری که نام زیبای تو را تلاوت کردم.
درک و دریافت ص ۱۶۲
۱- این متن را با توجّه به زاویه دید و شخصیتپردازی بررسی کنید.
📗 پاسخ:
زاویه دید: اول شخص است.
شخصیت اول دانشآموزی است که بیشتر از حضور در کلاس درس، بودن در صحرا و طبیعت را میپسندد ولی بر خواسته خود غلبه میکند و به مدرسه میرود. شخصیت دوم معلمی است که به پایان روزهای تدریس رسیده و از فرصت باقیمانده برای آموزش آخرین درس استفاده میکند.
۲- با توجّه به اینکه زبان فارسی، رمز هویّت ملّی است، برای پاسداشت آن چه راهکارهایی را پیشنهاد میدهید؟
📗 پاسخ: آموختن و به کاربردن و تلفظ صحیح کلمات در سخن گفتن و نوشتن. آشنایی و فهم درست ادبیات کتابهای ارزشمند قدیمی و آموزش نکات دستوری و آرایههای ادبی به نسل جوان، فرهنگسازی از طریق فضای مجازی و رسانهها.
نیایش «لطف تو» ص ۱۶۳
دانشآموز عزیز برای خواندن معنی نیایش «لطف تو» در سایت دانشچی بر روی لینک زیر ضربه بزنید.
جواب درسهای بعدی فارسی دوازدهم دانلود PDF کتاب فارسی دوازدهم