خانه » پایه دوازدهم » پاسخ سوالات درس سوم دین و زندگی دوازدهم توحید و سبک زندگی

پاسخ سوالات درس سوم دین و زندگی دوازدهم توحید و سبک زندگی

جواب به سوالات و فعالیت درس سوم دین و زندگی دوازدهم ( پاسخ ها به صورت گام به گام )

پاسخ سوالات درس سوم دین و زندگی دوازدهم توحید و سبک زندگی

پاسخگویی به سوالات درس سوم کتاب دین و زندگی دوازدهم توحید و سبک زندگی صفحات ۳۲، ۳۳، ۳۴، ۳۷، ۳۸ با دانشچی همراه باشید.

جواب سوالات دین و زندگی دوازدهم درس سوم توحید و سبک زندگی ( پاسخ گام به گام )

تدبر در قرآن (۱) درس سوم صفحه ۳۲

با تدبر در آیه زیر به سؤالات پاسخ دهید:

إِنَّ اللَّهَ رَبِّي وَرَبُّكُمْ فَاعْبُدُوهُ هَذَا صِرَاطٌ مُسْتَقِيمٌ

همانا خداوند پروردگار من و پروردگار شماست، پس او را بندگی کنید [که]  این راه راست [و درست] است.

۱- چرا تنها خداوند را باید عبادت کرد؟

📗 پاسخ: چون فقط خداوند، پروردگار و ربّ پدیده‌هاست و عبادت او تنها راه راست و درست است.

۲- چرا خداوند بندگی خود را، راه راست و درست زندگی بیان کرده است؟

📗 پاسخ: چون کسی که به توحید در همه مراتب آن معتقد باشد، آن را در همه مراحل زندگی خود نشان می‌دهد و این همان بندگی است که انسان را به سرمنزل مقصود می‌رساند.

خودارزیابی صفحه ۳۳

با تفکر در رفتارهای خود، بررسی کنید که تا چه  اندازه ویژگی‌های توحید فردی در شما وجود دارد؟

📗 پاسخ: سعی می‌کنم مسئولیت‌پذیر باشم، به حق‌الناس توجه دارم، هنگام استفاده از اموال عمومی سعی می‌کنم به آنها آسیب نرسانم، به حیوانات آزار نمی‌رسانم، در تصمیم‌گیری‌ها خداوند را در نظر می‌گیرم و از خداوند می‌خواهم که مرا در این راه یاری دهد.

تدبر در قرآن (۲) صفحه ۳۴

با توجه به آیه زیر به سؤالات پاسخ دهید:

وَمِنَ النَّاسِ مَنْ يَعْبُدُ اللَّهَ عَلَى حَرْفٍ فَإِنْ أَصَابَهُ خَيرٌ اطْمَأَنَّ بِهِ وَإِنْ أَصَابَتْهُ فِتْنَةٌ انْقَلَبَ عَلَى وَجْهِهِ خَسِرَ الدُّنْيا وَالْآخِرَةَ ذَلِكَ هُوَ الْخُسْرَانُ الْمُبِينُ

از مردم کسی هست که خدا را بر یک جانب و کناره‌ای [تنها به زبان و هنگام وسعت و آسودگی] عبادت و بندگی می‌کند، پس اگر خیری به او رسد، دلش به آن آرام می‌گیرد و اگر بلایی به او رسد، از خدا روی‌گردان می‌شود. او در دنیا و آخرت، [هر دو]، زیان می‌بیند. این همان زیان آشکار است.

۱- پرستشی که از روی ایمان باشد با پرستشی که از روی تردید باشد چه تفاوتی دارد؟

📗 پاسخ:

پرستشی که از روی ایمان باشد، شخصیتی ثابت و پایدار و برخوردار از آرامش روحی به انسان می‌دهد چون این شخص هر حادثه‌ای را دارای حکمتی می‌داند هرچند او حکمتش را نداند، لذا در برابر مشکلات و گناهان، صبور و استوار است و می‌داند مشکلات بستری برای رشد و شکوفایی اوست

پرستشی که از روی تردید باشد، شخصیتی ناآرام و ناپایدار به انسان می‌دهد، چون این انسان پیرو امیال نفسانی و طاغوت می‌شود و هوای نفس و طاغوت‌ها هر روز خواسته جدیدی دارند که اجازه استواری در شخصیت و اعتقادات را به انسان نمی‌دهند. چنین شخصی در برابر مشکلات و گناهان، استقامت ندارد و گرفتار وسوسه‌ها می‌شود.

۲- چرا برخی انسان‌ها در برابر هر خیر و شری که به آنها می‌رسد دو روش متفاوت پیش می‌گیرند؟

📗 پاسخ:

روش انسان‌ها در برخورد با خیر و شر به ایمان آنها بستگی دارد.

انسان مؤمن، خداوند را مدبر امور می‌داند و در برابر هر خیر و شری استوار است، با خوشی‌ها از خود‌بی‌خود نمی‌شود و با ناخوشی‌ها ناپایدار نیست، چون هر حادثه‌ای را دارای حکمتی می‌داند که خداوند از آن اطلاع دارد، پس در هر حال به عبادت و بندگی خدا می‌پردازد.

اما انسانی که ایمان ندارد یا در ایمانش ضعف وجود دارد، در برابر خوشی‌ها، آرام است و خداوند را عبادت و بندگی می‌کند. اما اگر ناخوشی برایش پیش بیاید، از خدا روی‌گردان شده و از مسیر بندگی خدا خارج می‌شود.

تحلیل و بررسی صفحه ۳۷

درباره این سؤال‌ها فکر کنید و در صورت نیاز با دبیر خود مشورت کرده و پاسخی برای هریک تهیه نمایید؛ سپس نتیجه تحلیل و بررسی خود را در کلاس ارائه کنید.

– آیا به‌طور کلی انسان امروزی بیش از گذشته به یاد خداست؟

📗 پاسخ: خیر، انسان‌ها چنان به امور دنیوی سرگرم شده‌اند که خدا را فراموش کرده‌اند، زینت دنیا و لذات و شهوات در دلشان فزونی یافته و جایی برای خلوت انس با خدا باقی نگذاشته است، هرچند در میان انسان‌های امروزی نیز افرادی هرچند با تعداد کم پیدا می‌شوند که همواره به یاد خدا هستند.

– آیا مردم در انتخاب نوع پوشش، غذا، تفریح، مشاهده فیلم، مطالعه کتاب، ورود به سایت‌های اینترنتی و شبکه‌های اجتماعی حلال و حرام الهی را مراعات می‌کنند؟

📗 پاسخ: انسان‌های مؤمن رعایت می‌کنند اما انسان‌هایی که ایمانشان ضعیف است در برابر وسوسه‌ها مقاومتی از خود نشان نمی‌دهند و دچار اشتباه می‌شوند.

– آیا بشر امروز، اصولاً به دنبال یادگیری تکالیف الهی خود است؟

📗 پاسخ: گروهی دنبال یادگیری تکالیف الهی هستند و گروهی دیگر شیفته دنیا و زیبایی‌هایش شده و از تهاجم فرهنگی نیز تأثیر پذیرفته‌اند و از تکالیف الهی و یادگیری آنها فاصله دارند.

– الگوهای بشر امروزی چگونه‌اند؟ آیا الگوهایی هستند که سبک زندگی آنها مورد پسند و رضایت خداوند باشد؟

📗 پاسخ: با توجه به اینکه در بشر امروزی نیز انسان‌های با ایمان قوی و انسان‌های با ایمان ضعیف یافت می‌شود، الگوها نیز متفاوت هستند. گروهی الگوها و سبک زندگی مورد پسند و رضایت خداوند را  انتخاب می‌کنند و از آنها پیروی می‌کنند و گروهی دیگر الگوها و سبک زندگی که از هوای نفس سرچشمه می‌گیرد را انتخاب می‌کنند.

– به نظر شما چگونه می‌توان مظاهر شرک را از جامعه دور کرد و مظاهر توحید را تقویت نمود؟

📗 پاسخ:

با اصلاح فرهنگ فردی و اجتماعی.

در ابتدا باید هرکس خود را از مظاهر شرک پاک کند و سبک زندگی خداپسندانه را در پیش گیرد.

در مرحله بعد جامعه با دیدن چنین فردی و تأثیرپذیری از کمالات و ویژگی‌های خدایی او، به تدریج به سوی توحید و جامعه توحیدی هدایت می‌شود.

و در مرحله آخر اصلاح اجتماع و پاک کردن مظاهر شرک از جامعه.

اندیشه و تحقیق صفحه ۳۸

آیا می‌توان تنها به جنبه فردی توحید عملی معتقد بود ولی جنبه اجتماعی آن را قبول نداشت؟

📗 پاسخ:

خیر زیرا جنبه فردی و اجتماعی توحید با یکدیگر مرتبط هستند.

برای انسان مؤمن زندگی در جامعه غیرتوحیدی دشوار است، چون بعضی احکام و دستورات خداوند مربوط به اجتماع است و در غیر جامعه توحیدی قابل پیاده‌شدن نیست.

در جامعه توحیدی نیز بدون مردم با ایمان و معتقد به جنبه فردی توحید، اجرای احکام و دستورات خداوند امکان‌پذیر نیست.

از طرفی هرچقدر مردم یک جامعه بیشتر جنبه‌های فردی توحید عملی را رعایت کنند، جامعه‌ بیشتر به سمت توحید و قوانین الهی کشیده می‌شود و هرچقدر جامعه‌ای در اجرای قوانین توحید اجتماعی کوشا باشد، مردمش زمینه‌های بیشتری برای رشد و حرکت به سوی پروردگار پیدا می‌کنند.

جواب درس‌های بعدی دین و زندگی دوازدهم دانلود PDF کتاب دین و زندگی دوازدهم
ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *