خانه » پایه دوازدهم » پاسخ سوالات درس چهارم نگارش دوازدهم نامه‌نگاری

پاسخ سوالات درس چهارم نگارش دوازدهم نامه‌نگاری

جواب به سوالات و فعالیت درس چهارم نگارش دوازدهم نظری ( پاسخ ها به صورت گام به گام )

پاسخ سوالات درس چهارم نگارش دوازدهم نامه‌نگاری

پاسخگویی به سوالات درس چهارم کتاب نگارش دوازدهم نامه‌نگاری صفحات ۶۱، ۶۶، ۶۷، ۷۰، ۷۱، ۷۲، ۷۳، ۷۴، ۷۵، ۷۶،‌۷۷ با دانشچی همراه باشید.

جواب سوالات نگارش دوازدهم درس چهارم نامه‌نگاری ( پاسخ گام به گام )

فعالیت صفحه ۶۱ درس چهارم

با توجّه به پیشرفت‌ها و دگرگونی‌های ناگزیرِ فکری و فنّاوری دنیای آینده، آیا می‌توانید تصویری از چگونگی نامه و نامه‌نگاری در چند سال بعد مجسّم کنید و آن را روی کاغذ بیاورید.

📗 پاسخ: با این سرعتی که در پیشرفت تکنولوژی وجود دارد، انتظار می‌رود که نامه‌نگاری در آینده نیاز به ابزار خاصی نداشته باشد. کافیست در ذهن خود به نوشتن نامه فکر کنیم. صفحه‌ای در مقابل دیدگان ما ظاهر می‌شود که با لمس چند دکمه تمام آنچه در مغز ما وجود دارد را پیش چشمان ما می‌نویسد. پس از پایان نامه، با فکر کردن به نام شخص، به صورت خودکار نامه برایش ارسال می‌شود.

 فعالیت صفحه ۶۶

با توجّه به آنچه خواندید، در گروه‌های کلاسی، درخواستی رسمی برای ارسال مجلّات رشد به مدرسه بنویسید. سپس هر گروه، شکل و محتوای درخواست گروه یا گروه‌های دیگر را نقد و بررسی کند.

📗 پاسخ:

بسمه تعالی

۱۲/۸/۱۴۰۱

موضوع: تقاضای ارسال مجلات رشد

مدیر مسئول محترم مجله رشد

احتراماً به استحضار می‌رساند، با توجه به علاقه دانش‌آموزان دبیرستان علم و دانش نسبت به مطالعه مجلات رشد؛ خواهشمند است نسبت به ارسال مجموعه مجلات به این مدرسه اقدام فرمایید.

پیشاپیش از همکاری شما سپاسگزارم.

مهدی بابایی

مدیریت دبیرستان علم و دانش

فعالیت صفحه ۶۷

دعوت نامه‌ای به دوستان هم‌کلاسی برای جشن تولدتان بنویسید.

📗 پاسخ:

دوست عزیزم

در سالروز تولدم، دورهمی کوچکی ترتیب داده‌ایم به وقت پنجشنبه ۱۰ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۵ عصر. امید داریم که با حضورتان جشن ما را گلباران کنید.

از طرف دوست و ارادتمند شما: مهسا

 فعالیت صفحه ۷۰

نامه‌ای خطاب به یکی از افراد خانواده بنویسید.

📗 پاسخ:

تکیه‌گاه امن من!

از وقتی چشم باز کردم، خود را در آغوش تو یافتم. راه رفتن،‌ سخن گفتن، راه و رسم زندگی کردن و تمام کارهای کوچک و بزرگ زندگی‌ام را از تو آموختم. آنقدر برایم عزیزی که هیچ‌کس نمی‌تواند جایت را در قلبم بگیرد. حتی خدا هم جایگاه تو را به کس دیگری نداده است. مقام و منزلت تو در نزد خدا آنقدر بالاست که بهشت برینش را زیر پایت جا داده است.

مادرم! زندگی به دور از تو برایم مانند جهنمی است که آرزوی خارج شدن از آن را دارم. همیشه با خنده‌هایم خندیدی و با گریه‌هایم گریه کردی. وقتی ناراحت هستم، تنها آغوش تو مأمن امن اشک‌های من است، تنها دستان نوازشگر تو آرام‌بخش قلب زخم‌خورده من است.

مادرم! تحمل رنج‌ها بدون تو ممکن نیست، شاد بودن بدون تو معنی ندارد. همه زندگی من در وجود تو خلاصه می‌شود. تویی که از جوانی و خوش‌های خودت گذشتی تا مرا به جوانی برسانی. امروز که به چهره ماه نشانت نگاه می‌کنم، خطوطی را می‌بینم که از پس رنج‌هایی که برای به ثمر رساندن میوه زندگیت به جان خریدی، روی صورتت نقش بسته است.

ای کاش آنقدر قدرت داشتم که دنیا را باب میل تو می‌چرخاندم تا همیشه لبخند را به صورتت پیوند بزنم. از خدا می‌خواهم که هیچ‌گاه وجود پر مهر تو را از من نگیرد.

مادرم! مرا ببخش که گاهی گستاخانه نافرمانی‌ات کردم و مهر مادری تو را نادیده گرفتم. از من بگذر و چون همیشه مرا در آغوش گرمت پناه بده.

دوستدار همیشگی تو، تا ابد. دختر کوچکت

فعالیت صفحه ۷۱

نامۀ سرگشادۀ مقام معظّم رهبری به جوانان اروپا را که در پیوست آمده است بخوانید و بنویسید چه اطّلاعاتی از آن به دست آورده‌اید.

📗 پاسخ: رهبر انقلاب خطاب به جوانان اروپایی بخشی از گذشته پر عبرت کشورشان را یادآور می‌شود و از آنها درخواست می‌کند که به سخنان سیاست‌مداران و افراد فرصت‌طلب در مورد اسلام و مسلمانان گوش ندهند و خود به دنبال تحقیق و جستجو درباره دین اسلام باشند. رهبر انقلاب یادآور می‌شود که ساختار قدرت در اروپا به شکلی است که افکار جوانان را در جهت نیل به خواسته‌های خود هدایت می‌کند. به همین دلیل آنها را به تفکر و جستجوگری دعوت کرده است.

 کارگاه نوشتن درس چهارم 

تمرین (۱) ساختار نامۀ اداری زیر را در گروه بررسی کنید.

به نام خدا

مدیر محترم کتابخانۀ عمومی شهر…

سلامٌ علیکم

با احترام، این جانب … ، متقاضی عضویت در کتابخانه و استفاده از تالار مطالعۀ آن هستم؛ خواهشمند است دستور فرمایید نسبت به عضویت این جانب اقدام شود.

مدارک زیر به پیوست تقدیم می‌شود:

۱- دو قطعه عکس

۲- گواهی اشتغال به تحصیل

۳- رونوشت شناسنامه و کارت ملی

۴- برگۀ واریزی مبلغ عضویت

با سپاس

نام و نام خانوادگی

امضا

📗 پاسخ: همانطور که در متن درس مطالعه کردیم، ساختار یک نامه اداری شامل ۵ بخش می‌باشد:

۱- سربرگ، ۲- عنوان گیرنده، فرستنده و موضوع، ۳- متن، ۴- امضا، ۵- گیرندگان رونوشت

در این نامه ۴ مورد اول به خوبی رعایت شده است و در مورد پنجم نیز، نیازی به نوشتن آن نبوده است. بنابراین این یک نامه اداری کامل و بی‌نقص است.

تمرین (۲) از بین دو مورد زیر یکی را به دلخواه برگزینید و نامه‌ای بنویسید.

نامه‌ای به معلمّ درس نگارش خود بنویسید و دیدگاه‌هایتان را درمورد این درس و روش تدریس با ایشان درمیان بگذارید.

نامه‌ای به وزیر علوم بنویسید و نظرتان را دربارۀ آزمون کنکور مطرح کنید.

نامه‌ای به معلم نگارش

📗 پاسخ: به نام خدا

موضوع: دیدگاه‌های دانش‌آموزان در مورد روش تدریس نگارش

با سلام و احترام

معلم عزیز جناب آقای سلیمانی

پیرو بحثی که در کلاس بابت روش تدریس نگارش صورت گرفت، با دانش‌آموزان کلاس، جلسه‌ای ترتیب دادیم تا نظرات خود را در این باب به استحضار شما برسانیم. نتایج این جلسه به شرح زیر است:

روش پرسش و پاسخ شما در کلاس بسیار مورد پسند و استقبال دانش‌آموزان قرار گرفته است، به طوری که قبل از کلاس،‌ بچه‌ها در مورد موضوع درس بحث می‌کنند و خود را برای کلاس آماده نگه می‌دارند.

موضوعاتی که برای انشاء توسط شما به دانش‌آموزان داده می‌شود، مسائل روز و دغدغه جوانان امروز است، به همین علت ما با علاقه بیشتری به دنبال گردآوری مطالب برای نوشتن یک متن خوب می‌رویم.

پیشنهادی که جمع دانش‌آموزان درباره بهتر شدن شیوه تدریس داشتند، این بود که اگر ممکن است بعضی دروس توسط برخی از دانش‌آموزان تدریس شود تا شوق و علاقه به درس نگارش افزایش یابد.

گاهی در کلاس موضوع آزاد داده شود، تا هرکس با توجه به دغدغه فکری خود انشایی بنویسد و دانش‌آموزان دیگر در مورد آن بحث کنند.

در انتها از تلاش‌های بی‌وقفه شما در کلاس تشکر می‌کنیم و امید داریم که بتوانیم دانش‌آموزان خوبی برای شما باشیم.

مراتب سپاس و قدردانی ما را پذیرا باشید.

دانش‌آموزان کلاس نصر، دبیرستان علم و دانش

شعرگردانی

شعر زیر را بخوانید و دریافت خود را از آن بنویسید.

ای صبا، نکهتی از خاک ره یار بیار                       ببر اندوه دل و مژده دلدار بیار

نکته‌ای روح‌فزا از دهن یار بگو                  نامه‌ای خوش خبر از عالم اسرار بیار

تا معطّر کنم از لطف نسیم تو مشام                         شمّه‌ای از نفحات نفس یار بیار

📗 پاسخ: وقتی کسی از ته دل عاشق می‌شود، همه چیز را در وجود معشوقش می‌بیند. هر نسیمی یادآور بوی او می‌شود، هر لبخندی، لبخند او را به یاد می‌آورد و هرچیز دیگری چهره معشوق را در نظر عاشق ترسیم می‌کند. عاشق شدن ساده است،‌ اما عاشق ماندن کار دشواری است. دلتنگی و دوری دردی جانکاه است که برای عاشق تمامی ندارد. دلتنگی کاری با عاشق می‌کند که در هر مکان و زمانی به دنبال نشانی از معشوق می‌گردد.

ای باد صبا عطر یارم را از خاک سرزمینش برایم بیاور و با آوردن این نشان از او، غم دل من را کم کن و مژده وصل برایم بیاور.

از عالم غیب برایم خبر خوش وصل را بیاور و به من بگو که یار هم دلتنگ دیدن من است و مانند من برای لحظه دیدار، ثانیه‌شماری می‌کند.

به حال این عاشق دل‌خسته نظری کن و مقداری از بوی خوش عطر یار را همراه خودت بیاور تا من نفسی تازه کنم و دوباره به شوق دیدار معشوق جانی تازه بگیرم.

جواب درس‌های بعدی نگارش دوازدهم دانلود PDF کتاب نگارش دوازدهم
ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *