جواب به سوالات و فعالیت درس اول فارسی نهم ( پاسخ ها به صورت گام به گام )
پاسخگویی به سوالات درس اول کتاب فارسی نهم آفرینش همه تنبیه خداوندِ دل است صفحه ۱۰، ۱۳، ۱۴، ۱۵، ۱۶ با دانشچی همراه باشید.
جواب سوالات فارسی نهم درس اول آفرینش همه تنبیه خداوندِ دل است ( پاسخ گام به گام )
شعر «به نام خداوند جان و خرد» ص ۱۰
دانشآموز عزیز برای خواندن معنی شعر «به نام خداوند جان و خرد» در سایت دانشچی بر روی لینک زیر بزنید.
معنی شعر به نام خداوند جان و خرد
شعر «آفرینش همه تنبیه خداوندِ دل است» ص ۱۳
دانشآموز عزیز برای خواندن معنی شعر «آفرینش همه تنبیه خداوندِ دل است» در سایت دانشچی بر روی لینک زیر بزنید.
معنی شعر آفرینش همه تنبیه خداوندِ دل است
خودارزیابی درس اول ص ۱۴
۱- چند نمونه از جلوههای زیبایی آفرینش و نعمتهای خدا را در درس، بیابید و بیان کنید.
📗 پاسخ: که تواند که دهد میوه اَلوان از چوب؟ / یا که داند که برآرد گُلِ صد برگ از خار
📗 پاسخ: عقل، حیران شود از خوشه زرّین عِنَب / فهم، عاجز شود از حُقّه یاقوتِ انار
📗 پاسخ: پاک و بیعیب خدایی که به تقدیرِ عزیز / ماه و خورشید مُسَحَّر کند و لیل و نهار
📗 پاسخ: در این ابیات، به این نعمتهای زیبای خداوند اشاره شده است: آفرینش میوههای رنگارنگ از چوب (درختان)، گلهای صد برگ از خار، خوشههای طلایی انگور، دانههای همچون یاقوت انار و مطیع بودن ماه و خورشید و شب و روز
۲- مفهوم آیه ۴۴ سوره اِسراء «آسمانهای هفتگانه و زمین و هر موجودی که در آنهاست، او را می ستایند» با کدام بیت درس، تناسب دارد؟
📗 پاسخ: کوه و دریا و درختان، همه در تسبیحاند / نه همه مستمعی، فهم کنند این اَسرار
» یعنی همه آفرینش در حال تسبیح خداوند یکتا هستند، ولی هر شنوندهای نمیتواند آن را بفهمد.
۳- پیام بیت پایانی شعر را توضیح دهید.
📗 پاسخ: میگوید ای سعدی! کسانی که راه راست و درست را پیمودند به سعادت و خوشبختی و مقصد و هدف آفرینش انسان رسیدند تو هم راه راست را در پیش گیر که بیراهه رفتن و رفتار نامناسب انسان را به هدف و مقصد نمیرساند.
نوشتن ص ۱۵
۱- مترادف واژههای زیر را از متن درس بیابید و بنویسید. (پاسخ ها با رنگ سبز)
شگفت ← عجب
آگاهی← تنبیه
ستایش خداوند ← تسبیح
شنونده ← مستمع
نادانی ← جهالت
انگور ← عِنب
رام ← مسخّر
روز ← نهار
مقصد ← منزل
خوشبختی ← سعادت
۲- در بیتهای زیر از کدام عناصر زیبایی سخن، استفاده شده است؟
– خبرت هست که مرغان سحر میگویند: آخر ای خفته، سر از خواب جهالت بردار؟
📗 پاسخ: مراعات نظیر ← سخن گفتن مرغ سحر
– تا کی آخر چو بنفشه سر غفلت در پیش؟ حیف باشد که تو در خوابی و نرگس، بیدار
📗 پاسخ: تشبیه ← انسان یا مخاطب غایب (مشبه) ـ بنفشه (مشبه به) ـ چو (ادات تشبیه) ـ سر غفلت در پیش داشتن (وجه شبه)
📗 پاسخ: تضاد ← خواب و بیدار
۳- بیت دوم درس را در یک بند، توضیح دهید.
📗 پاسخ: کسی که با دیده بینا و با بصیرت به آفرینش نگاه کند، درسهای زیادی از زیباییهای طبیعت و نظم و هماهنگی بین موجودات میگیرد، و به وجود هستیبخش بیهمتا اعتراف میکند، همه خلقت نشانه وجود اوست و کسی که به وجود خالق اعتراف نمیکند، اصلاً دل و دیده بینا ندارد که آگاه شود.
حکایت «سفر» ص ۱۶
دانشآموز عزیز برای خواندن معنی حکایت «سفر» در سایت دانشچی بر روی لینک زیر بزنید.
جواب درسهای بعدی فارسی نهم دانلود PDF کتاب فارسی نهم