خانه » زندگینامه » تحقیق در مورد زندگی ابوعلی سینا | فیلسوف مشرق زمین

تحقیق در مورد زندگی ابوعلی سینا | فیلسوف مشرق زمین

در مورد زندگی نامه ابوعلی سینا بیشتر بدانیم!

زندگی ابوعلی سینا

ابوعلی سینا مشهور به شیخ‌الرئیس در سال ۳۵۹ هجری شمسی مصادف با قرن چهارم در بخارا متولد شد. او به نام‌های دیگری چون ابن سینا و پورسینا نیز شناخته می‌شود اما نام کامل این دانشمند ابوعلی حسین بن عبدالله بن حسن بن علی بن سینا است. این دانشمند بزرگ در زمینه علم فیزیک، شیمی، روان‌شناسی، جغرافیا، پزشکی، ریاضی، نجوم، زمین‌شناسی، شعر و ادب، منطق و فلسفه مهارت داشته و اصطلاحاً دانشمندی همه‌چیزدان خوانده می‌شود. بوعلی سینا در ۲ تیر ۴۱۶ در شهر همدان وفات نمود.

مختصر زندگی نامه ابوعلی سینا

نویسنده کتاب تاریخ علم، جرج سارتن، ابوعلی سینا را یکی از بزرگترین اندیشمندان و دانشمندان حوزه پزشکی می‌داند. او معتقد است که شیخ الرئیس معروف‌ترین دانشمند دیار ایران در همه زمان‌ها، مکان‌ها و نژادها است. ابوعلی سینا ۴۵۰ جلد کتاب در حوزه‌های مختلف نگاشته است که بیشترین تعداد آنها در زمینه پزشکی و فلسفه می‌باشد. ابن سینا در دانشنامه فلسفه دانشگاه تنسی، تأثیرگذارترین فیلسوف جهان پیش از دوران مدرن معرفی شده است. کتاب قانون این دانشمند بزرگ که در حوزه پزشکی نگاشته شده در سال ۱۹۷۳ در نیویورک ایالات متحده آمریکا به تجدید چاپ رسید.

بوعلی سینا از اوایل دوران کودکی استعداد عجیبی در یادگیری علوم مختلف داشت. پدر او تلاش بی‌وقفه‌ای در تعلیم و تربیت فرزند خود داشت و از آنجایی که خانه او محلی برای ملاقات دانشمندان از شهرهای مختلف بود، پسرش تا ۱۰ سالگی صرف و نحو و تمام قرآن را فرا گرفت و سپس به یادگیری منطق و ریاضیات پرداخت. ابن سینا تا ۱۶ سالگی همه علوم زمان خود را آموخته و به درجه استادی رسیده بود. اما در زمینه علوم ما بعدالطبیعه هنوز به علم و آگاهی کافی نرسیده بود. این دانشمند تلاش بسیاری کرد تا متافیزیک ارسطو را فرا بگیرد، او حتی ۴۰ مرتبه تمام کتاب را مطالعه کرد اما متوجه آن نشد تا اینکه شرح فارابی بر کتاب ارسطو را مطالعه کرد و توانست مسائل دشوار این کتاب را حل کند.

بوعلی سینا در سن ۱۸ سالگی به تمام علوم مسلط شده بود و پس از آن در تلاش برای افزایش فهم و درک خود در مطالب آموخته شده داشت. او در اواخر عمرش به یکی از شاگردانش گفته بود که در تمام مدت عمر، چیزی بیش از آنچه که در هجده سالگی می دانسته، نیاموخته است.

زندگی ابوعلی سینا

شخصیت علمی ابوعلی سینا

شیخ الرئیس با وجود عمر کوتاهی که داشت، کتب زیادی در علوم مختلف نگاشت و شاگردان بی‌نظیری چون بهمنیار و جوزانی تربیت کرد. وی از قدرت تمرکز فکری بالایی برخوردار بود به نحوی که گاهی سوار بر اسب زمانی که در رکاب پادشاه عازم جنگ بود، برخی از آثار خود را به صورت شفاهی می‌خواند تا نویسنده‌ای که در خدمتش بود آنها را بنویسد.

بوعلی سینا با مهارت فوق‌العاده‌ای که داشت اساس مکتب مشاء در سنت فکری اسلامی و اساس فلسفه قرون وسطی را در زمینه فلسفه دگرگون کرد. همچنین در شاخه پزشکی با ترکیب میراث بقراط و جالینوس، چنان تأثیری در علم و ادب اسلامی گذاشت که پس از او دیگر چنین تأثیری دیده نشد. هنوز هم بسیاری از پیشرفت‌ها در شرق و غرب جهان مدیون علوم و نظرات این دانشمند بزرگ است.

آثار ابوعلی سینا

همانطور که در گذشته نیز ذکر شد، تألیفات ابن سینا در علوم مختلف در حدود ۴۵۰ جلد کتاب می‌باشد که متأسفانه تعدادی از آنها در حمله‌ای که به اصفهان شد، از بین رفت. بیشتر این کتب به زبان عربی نگاشته شده، با این حال تعداد کمی از آنها نیز وجود دارند که به زبان فارسی نوشته شده‌اند. از جمله کتاب «دانشنامه علائی» که نخستین کتاب فلسفی نوشته شده به زبان فارسی است.

مهم‌ترین آثار ابن سینا

۱) کتاب شفا

کتاب شفا در زمینه حکمت و فلسفه نوشته شده و جزء مهمترین آثار ابن سینا محسوب می‌شود. این کتاب مشتمل بر چهار بخش ریاضیات، منطق، طبیعیات و الهیات است. این کتاب دارای ۱۸ جزء است که هرکدام مشتمل بر ۱۰ مقاله در زمینه علوم زیر است:

جوهر و عرض، وحدت و کثرت، قدم و حدوث، اقسام موجودات، ماده و صورت، نوع، جنس، فصل، اقسام علل یا کیفیت صدور اشیاء، تقدم و تأخر، مبدأ و معاد، لزوم اطاعت از پیامبر و امام، سیاست و تدبیر منزل و اخلاق.

۲) نجات

این کتاب، خلاصه‌ای از کتاب «شفا» می‌باشد.

۳) اشارات و تنبیهات

آخرین اثر بوعلی سینا در زمان حیاتش می‌باشد.

۴) قانون (در طب)

مؤثرترین کتاب در زمینه علوم طب می‌باشد که تا کنون به چندین زبان مختلف ترجمه شده و تا قرن ۱۷ جزء کتب درسی دانشگاه‌های اروپا و تا هم اکنون کتب درسی دانشگاه‌های مشرق زمین می‌باشد.

۵) الحکمة المشرقیه

۶) قصائد و رسائل مختلف در حکمت و اخلاق و منطق و علم النفس

زندگی ابوعلی سینا

خلاصه مشخصات ابوعلی سینا

زاد روز: بخارا ۳۷۰ قمری (۱ شهریور ۳۵۹)

درگذشت: جمعه ۱ رمضان ۴۲۸ قمری (۲ تیر ۴۱۶)

آرامگاه: همدان

محل زندگی: فرارود، خراسان، گرگان، ری و همدان

نام‌های دیگر: ابوعلی سینا، پور سینا

پیشه: فیلسوف و دانشمند

سال‌های فعالیت: اواخر سدهٔ چهارم و اوایل سدهٔ پنجم قمری

القاب: شیخ‌الرئیس، حجت الحق، سلطان طب، شرف الملک

دوره: اواخر سامانیان و اوایل غزنویان

مذهب: اسلام، شیعهٔ دوازده امامی

مکتب: فلسفه مشایی

آثار: شفا، قانون، دانشنامهٔ علایی و رساله‌های بسیاری به عربی و فارسی

بیشتر بخوان: زندگی زکریای رازی
ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *