خانه » دانستنی ها » ۴ راه دستیابی به موفقیت در دبیرستان

۴ راه دستیابی به موفقیت در دبیرستان

درباره را‌ه های دستیابی به موفقیت در دبیرستان

4 راه دستیابی به موفقیت در دبیرستان

راه‌های رسیدن به موفقیت در دبیرستان چگونه است؟ موفقیت در دبیرستان به دلیل وجود کنکور و مرحله ورود به دانشگاه در آخرین سال متوسطه، بسیار حائز اهمیت است. همچنین کسب موفقیت در پایه‌ دبیرستان مستلزم مواردی است که در این مقاله به ۴ مورد از مهم‌ترین آن‌ها پرداخته‌ایم.

چگونه به موفقیت در دبیرستان برسیم؟ این سوال بسیاری از دانش آموزانی است که در مقطع دبیرستان تحصیل می‌کنند یا به تازگی وارد مدرسه دبیرستان شده‌اند، مسلما موفقیت در دبیرستان در گرو تلاش و پشتکار شما در زمینه  مطالعه و علم آموزی است البته با این وجود، نکات و متغیرهای دیگری وجود دارد که در موفقیت در دبیرستان و رشد و پیشرفت دانش آموز تاثیر فراوانی دارد.

موفقیت در دبیرستان چه‌طور به دست می‌آید؟

برای جواب به سوال چگونه به موفقیت در دبیرستان برسیم، باید اذعان کرد که با ورود به مقطع دبیرستان، تغییراتی در بینش و هدف‌گذاری دانش آموزان به وجود می‌آید. دانش آموزانی که در دوره دبستان بیشتر انرژی و زمانشان را برای تفریح و فعالیت‌های سرگرم کننده صرف می‌کردند با ورود به دبیرستان مسئولیت بیشتری را در قبال آینده تحصیلی و شغلی خود احساس می‌کنند و درصدد سرمایه گذاری برای آینده خود هستند.

آمار مجتمع آموزشی گلدونه نشان داده است، که دانش آموزان مقطع دبیرستان مدت زمان بیشتری را نسبت به دبستان صرف مطالعه دروس می‌کنند. در دبیرستان دانش آموزان تمایل بسیار بیشتری برای به چالش کشیدن خود با دروس و آزمون‌ها دارند و برای رسیدن به نتایج بهتر و موفقیت در دبیرستان تلاش ویژه‌ای می‌کنند. هرچند دانش آموزان و اولیا باید به این موضوع دقت کنند که صرف وقت و انرژی در زمینه خودشناسی و روانشناسی در دوران دبیرستان کم اهمیت تر از درس خواندن نیست، توسعه‌ مهارت‌های فردی و آموزش مدیریت احساسی و عاطفی در دبیرستان، در آینده دانش آموزان و به‌همچنین در گذر از چالش‌های دوران بلوغ نقش مهمی ایفا می‌کند.

برنامه ریزی درسی

۱- برنامه ریزی درسی

برنامه ریزی درسی تاثیر بسیاری در موفقیت در دبیرستان دارد. با مطالعه طبق یک برنامه صحیح و هدفمند، دانش آموز در مسیر موفقیت و پیشرفت روز افزون قرار می‌گیرد. با مطالعه بی وقفه و بیش از اندازه، حجم بسیاری از اطلاعات به مغز سرازیر می‌شود غافل از این که، مغز نمی‌تواند تمام این اطلاعات را حفظ کند و بسیاری از این‌ دروس علی رغم این که مطالعه شده‌اند، به دست فراموشی سپرده می‌شوند و با وجود مطالعه بسیار بهره‌وری دانش آموز کاهش بسیاری پیدا می‌کند و این عدم موفقیت باعث دلزدگی از تحصیل و درس خواندن می‌شود.

البته که خلاف این موضوع نیز صادق است و نداشتن برنامه ریزی درسی ممکن است باعث کم کاری و اهمال کاری در مطالعه نیز شود. دانش آموز در اولویت بندی امورش دچار مشکل می‌شود و ساعات کافی را به درس خواندن اختصاص نمی‌دهد. برنامه ریزی درسی علاوه بر مشخص شدن ساعات، روش‌های مطالعه و یادگیری را نیز برای دانش آموز مشخص می‌کند، یادگیری روش صحیح مطالعه به تنهایی تاثیر بسیاری در موفقیت در دبیرستان دارد.

نقش مشاور تحصیلی در دستیابی به موفقیت

۲- کمک مشاور تحصیلی

مشاورین تحصیلی همچون راهنمایانی هستند که مسیر موفقیت در مدرسه، کنکور یا دانشگاه را برای دانش آموز روشن می‌کنند. مشاور تحصیلی در گذر از چالش‌های مربوط به تحصیل از دانش آموز پشتیبانی و حمایت می‌کنند و او را به موفقیت در دبیرستان هدایت می‌کنند. در برنامه ریزی درسی نیز از مشاور تحصیلی کمک بگیرید، مشاور بر اساس قابلیت‌ها و نقاط ضعف و قوت شما برنامه‌ریزی میکند و تمام متغیرهای مهم در موفقیت در دبیرستان را در برنامه ریزی درسی لحاظ می‌کند.

۳- مکان مناسبی را برای مطالعه در نظر بگیرید

برخی از دانش آموزان دبیرستانی مکان مناسبی را برای مطالعه در نظر نمی‌گیرند. مطالعه در فضایی که عوامل حواس پرتی وجود دارد بهره وری را کاهش می‌دهد. حتی اگر دانش آموز بتواند با وجود عوامل حواس پرتی در اطرافش درس بخواند اما باید انرژی زیادی را صرف مقابله با آن‌ها بکند، در نتیجه مطالعه در این محیط انرژی و زمان بیشتری را از او می‌گیرد. پانسیون مطالعاتی برای این هدف به‌وجود آماده است تا محیط آسوده و مناسبی را برای مطالعه به‌وجود آورد.

۴- مدرسه مناسب

کادر مدرسه اعم از مدیر و معلم‌ها تاثیر بسیاری در موفقیت تحصیلی دانش آموز دارد. برنامه و پلن آموزشی مدرسه می‌تواند دانش آموزان را به سمت مطالعه و تلاش هدایت کند یا حتی بلعکس. فضای کلاس یا مدرسه اگر دعوت به رقابت سالم و انگیزه بخشی داشته باشد، دانش آموزان به تحصیل و تلاش علاقه‌مند می‌شوند و معلمین دلسوز و مجرب نیز در این مسیر به آن‌ها کمک می‌کند.

این موارد و نکات اهمیت یک مدرسه خوب را روشن می‌کند، والدین و دانش آموزان عموما به این نکات واقف هستند اما یافتن چنین مدرسه‌ای شاید مشکل به ‌نظر برسد، پیشنهاد می‌کنیم برای ثبت نام در مدرسه‌ای که تمام موارد ذکر شده را در اختیار دانش آموز قرار دهد از طریق کلیک برای ثبت نام در دبیرستان اقدام کنید.

مکان مناسب برای مطالعه

سخن آخر

به طور کلی می‌توان دلیل اصلی اهمیت دبیرستان را در برگزاری کنکور در آخرین سال تحصیلی این مقطع تحصیلی دانست. آزمون سراسری دانشگاه‌ها مسیر تحصیلی و تا حدودی شغلی را برای دانش آموزان مشخص می‌کند. به همین دلیل دانش آموزان و والدین اهمیت بسیاری زیادی برای انتخاب بهترین دبیرستان و مسیر گذراندن این دوره تحصیلی قائل هستند، بنابراین یک محیط آموزشی مناسب و امکانات تحصیلی در کنار تلاش و کوشش دانش آموز از اهمیت بسیار زیادی در دستیابی موفقیت در دوران تحصیلی دبیرستان دارد.

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *