خانه » زندگینامه » تحقیق در مورد زندگی حضرت محمد (ص)

تحقیق در مورد زندگی حضرت محمد (ص)

تحقیق دانش آموزی درباره زندگی نامه حضرت محمد (ص)

تحقیق در مورد زندگی حضرت محمد (ص)

حضرت محمد (ص)، آخرین پیامبر الهی، از پیامبران اولوالعزم، پایه‌گذار دین اسلام و تبلیغ‌کننده آن و نخستین معصوم بین مسلمانان است. اصلی‌ترین معجزه‌اش کتاب آسمانی قرآن است. در این تحقیق به موضوعات تولد حضرت محمد(ص)، نام، کنیه و القاب، زندگینامه، ازدواج، فرزندان و بعثت پیامبر(ص) می‌پردازیم.

تولد حضرت محمد (ص)

آخرین پیام‌آور توحید بنابر روایات شیعیان، در ۱۷ ربیع‌الاول سال عام الفیل و بنابر روایات اهل سنت، در ۱۲ ربیع‌الاول همان سال به دنیا آمد. فاصله بین دو روایت در ایران «هفته وحدت» نام گرفته است.

مادرش آمنه دختر وهب بود و پدرش عبدالله پسر عبدالمطلب و هر دو از قبیله قریش بودند. عبدالله قبل از به دنیا آمدن فرزندش در بازگشت از سفر تجاری شام، درگذشت.

نام، کنیه و القاب

نام دیگر محمد(ص)، احمد است که در تورات نیز به آن اشاره شده است.

کنیه‌هایش، ابو القاسم و ابو ابراهیم است.

القاب ایشان عبارتند از: امین، نبی‌الله، رسول‌الله، صفی‌الله، حبیب‌‌الله، سید المرسلین، نعمة الله، خاتم النبیین، خیرة خلق الله، رحمة للعالمین، مصطفی، نبی امّی، محمود، خاتم، مذکّر، مدّثر، مزّمل، نذیر، منذر، بشیر، مبشّر، یس، طه، مبین، نور، کریم، شاهد و…

زندگینامه حضرت محمد (ص)

پیامبر گرامی اسلام (ص) کودک بود که مادرش درگذشت و سرپرستی او را عبدالمطلب جدش عهده‌دار شد. چند سال بعد، با درگذشت عبدالمطلب سرپرستی او را عمویش ابوطالب بر عهده گرفت.

ابوطالب در سفر تجاری خود به شام برادرزاده را هم همراه خود برد و در توقفی که در بین راه داشتند با راهبی به نام «بحیرا» ملاقات کردند و او که نشانه‌های پیامبری را در این کودک یافت، موضوع را با سرپرستش ابوطالب در میان گذاشت و در مورد خطراتی که از طرف یهود او را تهدید می‌کرد، آگاهش ساخت.

امانت‌داری صفت بارز حضرت محمد(ص) در دوران نوجوانی و جوانی بود به‌طوری‌که به لقب «محمد  امین» معروف شد. حل اختلاف سران قریش در مورد نصب حجرالاسود، شرکت در پیمان «حلف الفضول» با هدف حمایت از مظلومان و هدایت کاروان تجاری حضرت خدیجه(س) و کسب موفقیت و سود فراوان از کارهای بارز ایشان در دوران جوانی بود.

ازدواج

حضرت محمد(ص) در سن ۲۵ سالگی با خدیجه ازدواج کرد و این زن بزرگوار که نامش در ردیف بانوان بهشتی قرار دارد، با قراردادن ثروت خود در اختیار پیامبر و اسلام، خدمات ویژه‌ای در جهت به ثمر رسیدن اهداف رسالت انجام داد. پیامبر تا سال دهم بعثت که ایشان زنده بود، با زن دیگری ازدواج نکرد ولی بعد از ایشان، همسران دیگری اختیار فرمود.

فرزندان

خداوند به پیامبر(ص) از حضرت خدیجه(س) ۶ فرزند و از ماریه همسر دیگرش یک فرزند عنایت کرد که همگی به جز حضرت فاطمه(س) در زمان حیات پیامبر از دنیا رفتند و نسل ایشان از طریق فاطمه(س) ادامه یافت.

بعثت

حضرت محمد(ص) با اینکه در جامعه‌ای مشرک به دنیا آمده بود ولی همواره خداپرست بود و قبل از پیامبری هر سال به مدت یک ماه به غار حرا می‌رفت و به عبادت خداوند می‌پرداخت.

در سن چهل سالگی در ۲۷ رجب همچنان که مشغول عبادت در غار حرا بود از طریق فرشته وحی از طرف خداوند به پیامبری مبعوث شد.

پیامبر(ص) هدف از رسالتش را کامل کردن فضایل اخلاقی بیان کرد و ۱۳ سال با دعوت پنهانی و آشکار در مکه کوشید تا مردم را با حقایق دین اسلام آشنا کند و در تمام این مدت مشرکان، او و یارانش را مورد آزار و شکنجه قرار دادند.

محاصره اقتصادی و اجتماعی، ارائه وعده‌های وسوسه‌انگیز برای ترک دعوت، تمسخر و کارشکنی، توهین و شکنجه، ممانعت از هجرت مسلمانان و… قسمتی از آزارهای مشرکان نسبت به ایشان و پیروانشان بود.

سرانجام تصمیم به قتل حضرت گرفتند که علی بن ابی‌طالب در بستر ایشان خوابید و پیامبر(ص) شبانه مکه را به قصد یثرب (مدینه) ترک کرد و این هجرت، مبدأ تاریخ قمری قرار گرفت.

یهودیان و منافقان مدینه و مشرکان مکه همچنان به کارشکنی و توطئه بر علیه اسلام ادامه دادند و در طی سال‌های حضور پیامبر در مدینه جنگ‌های زیادی بین آنها درگرفت از جمله جنگ بدر، جنگ احد، درگیری‌های مختلف با قبایل بنی‌قینقاع، بنی‌نضیر، بنی‌قریظه، بنی‌مصطلق، جنگ احزاب، جنگ خیبر و…

از اتفاقات بعد از هجرت (در سال دوم هجری) تغییر قبله مسلمانان از مسجدالاقصی به طرف کعبه بود.

صلح حدیبیه یکی از دستاوردهای پیامبر شش سال بعد از هجرت بود که به موجب آن امنیتی برای مسلمانان به وجود آمد و پیامبر(ص) از فرصت استفاده کرد و سران کشورهای دیگر را به یکتاپرستی و پذیرش دین اسلام دعوت کرد.

دو سال بعد در جریان نقض پیمان حدیبیه از طرف مشرکان، پیامبر با لشکری انبوه وارد مکه شد و مکه بدون جنگ و خونریزی فتح شد و عده زیادی به اسلام ایمان آوردند.

در سال دهم هجرت پیامبر(ص) از مدینه برای مراسم حج عازم  مکه شد و پس از حج در راه بازگشت به مکه در غدیر خم فرمان تعیین وصی بعد از خود را دریافت کرد و با خواندن خطبه غدیر علی بن ابی‌طالب(ع) را به عنوان جانشین بعد از خود به همگان معرفی کرد و حاضرین با ایشان بیعت کردند.

سرانجام حضرت محمد(ص) در سال ۱۱ هجری در سن ۶۳ سالگی بر اثر خوردن غذای مسموم یک زن یهودی رحلت کرد و مرقدش در مسجدالنبی در مدینه منوره قرار دارد.

سخن پایانی

حضرت محمد(ص) در سال‌های عمر پربرکتش تلاش زیادی در جهت هدایت انسان‌ها به خداپرستی کرد به‌طوری‌که تقریباً تمام عربستان در زمان حیاتش به اسلام گرویدند. بعد از آن نیز انتشار اسلام به سراسر جهان ادامه یافت و به‌تدریج اسلام به دینی جهانی تبدیل شد.

روش زندگی ایشان در تمام این مدت براساس اخلاق و عدالت بود.

نیک‌نامی، صداقت، امانت‌داری، کم سخن‌گفتن، ساده‌زیستی، دوری از تکبر و صفات رذیله، تواضع، بزرگواری، بخشش، صبوری، نظم، آراستگی، خوشرویی، پاکیزگی، شجاعت، دلیری، قدرت روحی بالا و… او را به فردی تبدیل کرده بود که هرکس ایشان را نمی‌شناخت در اولین دیدار مجذوب شخصیت منحصر به فردش می‌شد.

پیامبر اسلام(ص) در انجام رسالتش از هیچ تلاشی فروگذار نکرد و همواره مسلمانان را به پناه‌بردن به قرآن و عترت دعوت می‌فرمود تا از پراکندگی و اختلاف دور شوند و در شرایط مختلف از جمله در حضور خویشاوندان خویش و همچنین در واقعه غدیر خم، علی بن ابی‌طالب(ع) را به‌عنوان جانشین خود معرفی فرمود.

زندگی نامه حضرت موسی ع
ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *