خانه » پایه هفتم » پاسخ سوالات درس دوازدهم مطالعات هفتم حفاظت از زیستگاه‌های ایران

پاسخ سوالات درس دوازدهم مطالعات هفتم حفاظت از زیستگاه‌های ایران

جواب به سوالات و فعالیت درس دوازدهم مطالعات اجتماعی هفتم ( پاسخ ها به صورت گام به گام )

پاسخ سوالات درس دوازدهم مطالعات هفتم حفاظت از زیستگاه‌های ایران

پاسخگویی به سوالات درس دوازدهم کتاب مطالعات اجتماعی هفتم حفاظت از زیستگاه‌های ایران صفحات ۶۵، ۶۸، ۷۱ با دانشچی همراه باشید.

جواب سوالات مطالعات اجتماعی هفتم درس دوازدهم حفاظت از زیستگاه‌های ایران ( پاسخ گام به گام )

فعّالیت‌های درس دوازدهم

۱- گفت وگو کنید: با توجّه به اطلاعاتی که از تخریب زیستگاه‌ها به دست آوردید اولاً مهم‌ترین عامل نابودی حیات‌وحش چیست؟ ثانیاً اگر قرار باشد شما مسئول برنامه‌ریزی و حفاظت بعضی گونه‌های جانوری بشوید، کدام گونه را انتخاب می‌کنید؟ چرا؟

📗 پاسخ: مهم‌ترین عامل نابودی حیات وحش فعّالیت‌های نادرست انسان‌هاست. شکار بیش از حد، تولید زباله و رها کردن آن در طبیعت و تولید بیش از حد گازهای گلخانه‌ای سبب نابودی طبیعت شده است. اگر من مسئول برنامه‌ریزی و حفاظت از گونه‌های جانوری بودم، اول یوزپلنگ، گور ایرانی و سمندر لرستان را حفاظت می‌کردم، چون این گونه‌ها تنها در ایران وجود دارند و نابودی آنها مساوی با انقراض همیشگی آنهاست.

۲- آیا می‌دانید روز هوای پاک چه روزی است؟ اعلام این روز، چه وظایفی را به ما یادآوری می‌کند؟

📗 پاسخ: ۲۹ دی روز هوای پاک است. در این روز مردم برای احترام به طبیعت بیشتر از وسایل حمل و نقل پاک مثل دوچرخه استفاده می‌کنند، سعی می‌کنند تلاش بیشتری برای حفظ طبیعت انجام دهند و از آلوده کردن آن خودداری می‌کنند.

۳- کاریکاتور این درس در صفحۀ ۶۵ چه پیامی دارد؟ توضیح دهید.

📗 پاسخ: وقتی انسان‌ها زباله‌های خود را در طبیعت رها می‌کنند، محیط زندگی جانداران را آلوده کرده و زندگی در آنجا را برای جانوران سخت می‌کنند. اگر انسان‌ها تصور می‌کردند که جانوران نیز همین کار را می‌کردند و محیط زندگی انسان‌ها را با ریختن زباله آلوده می‌کردند، هرگز چنین کاری انجام نمی‌دادند.

۴- به چند گروه تقسیم شوید.

هر گروه با راهنمایی معلم به قرآن کریم مراجعه کنید و این آیات را پیدا کنید و معنی آنها را در کلاس بخوانید و با هم دربارۀ پیام آیه گفت‌وگو کنید.

سورۀ انعام (آیۀ ۹۹)

📗 پاسخ: وَهُوَ الَّذِي أَنْزَلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَأَخْرَجْنَا بِهِ نَبَاتَ كُلِّ شَيْءٍ فَأَخْرَجْنَا مِنْهُ خَضِرًا نُخْرِجُ مِنْهُ حَبًّا مُتَرَاكِبًا وَمِنَ النَّخْلِ مِنْ طَلْعِهَا قِنْوَانٌ دَانِيَةٌ وَجَنَّاتٍ مِنْ أَعْنَابٍ وَالزَّيْتُونَ وَالرُّمَّانَ مُشْتَبِهًا وَغَيْرَ مُتَشَابِهٍ ۗ انْظُرُوا إِلَى ثَمَرِهِ إِذَا أَثْمَرَ وَيَنْعِهِ إِنَّ فِي ذَلِكُمْ لَآيَاتٍ لِقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ

و هم اوست خدایی که از آسمان آبی فرو بارید پس هر نبات را بدان رویاندیم و سبزه‌ها را از زمین برون آوردیم و از آن سبزه‌ها دانه‌هایی که بر روی هم چیده شده بیرون آریم و از شکوفه نخل خوشه‌هایی است به هم پیوسته، و باغهای انگور و زیتون و انار که برخی شبیه و برخی نامشابه به هم است (خلق کنیم)، شما در آن باغ‌ها هنگامی که میوه آن پدید آید و برسد (با چشم تعقل) بنگرید، که در آن آیات و نشانه‌هایی (از قدرت خدا) برای اهل ایمان هویداست.

سورۀ یس (آیات ۳۵ – ۳۲)

📗 پاسخ: وَإِنْ كُلٌّ لَمَّا جَمِيعٌ لَدَيْنَا مُحْضَرُونَ ؛ وَآيَةٌ لَهُمُ الْأَرْضُ الْمَيْتَةُ أَحْيَيْنَاهَا وَأَخْرَجْنَا مِنْهَا حَبًّا فَمِنْهُ يَأْكُلُونَ ؛ وَجَعَلْنَا فِيهَا جَنَّاتٍ مِنْ نَخِيلٍ وَأَعْنَابٍ وَفَجَّرْنَا فِيهَا مِنَ الْعُيُونِ ؛ لِيَأْكُلُوا مِنْ ثَمَرِهِ وَمَا عَمِلَتْهُ أَيْدِيهِمْ أَفَلَا يَشْكُرُونَ

و هیچ‌کس (از گذشته و آینده در عالم) نیست جز آنکه همه نزد ما حاضر آورده می‌شوند؛ و یک برهان برای آنان (بر این که ما مردگان را زنده می‌کنیم) آن است که زمین مرده را (به باران رحمت) زنده کرده و از آن دانه‌ای که قوت و روزی خلق شود می‌رویانیم ؛ و در زمین باغ‌ها از نخل خرما و انگور قرار دادیم و در آن چشمه‌های آب جاری کردیم ؛ تا مردم از میوه آن باغ‌ها تناول کنند و از انواع غذاهایی که (از این میوه‌ها و نباتات) به دست خود عمل می‌آورند نیز تغذیه نمایند. آیا نباید شکر آن نعمت‌ها به جای آرند.

سورۀ هود (آیۀ ۶۰)

📗 پاسخ: وَأُتْبِعُوا فِي هَذِهِ الدُّنْيَا لَعْنَةً وَيَوْمَ الْقِيَامَةِ أَلَا إِنَّ عَادًا كَفَرُوا رَبَّهُمْ أَلَا بُعْدًا لِعَادٍ قَوْمِ هُودٍ

آنها به لعن خدا هم در حیات دنیا و هم در قیامت گرفتار گردیدند، آگاه باشید که قوم عاد به خدای خود کافر شدند، بدانید که قوم عاد، امت هود از رحمت خدا دورند.

سورۀ الرحمن (آیات ۱۲ – ۱۰)

📗 پاسخ: وَالْأَرْضَ وَضَعَهَا لِلْأَنَامِ ؛ فِيهَا فَاكِهَةٌ وَالنَّخْلُ ذَاتُ الْأَكْمَامِ ؛ وَالْحَبُّ ذُو الْعَصْفِ وَالرَّيْحَانُ

و زمین را (با هزاران نعمت) برای (زندگانی) خلق مقرّر فرمود ؛ که در آن میوه‌های گوناگون و نخل خرمای با پوشش برگ و شکوفه و غلاف است ؛ و هم حبوبات متنوع که دارای برگ و گل است و نیز ریاحین است.

فهرست سوره‌های قرآن را بررسی کنید و تعدادی از سوره‌هایی را که به نام یک گیاه یا جانور است، بیابید.

📗 پاسخ: بقره (گاو ماده)، نحل (زنبور عسل)، نمل (مورچه) عنکبوت، فیل، تین (انجیر)

۵- فهرستی از اشیایی که از چوب درختان تهیّه شده است و در منزل شما وجود دارد تهیّه کنید و به کلاس بیاورید.

پاسخ این سؤال به عهده دانش‌آموز است.

۶- با توجه به آنچه در درس ششم خواندید، محیط‌بانان با چه خطراتی روبه رو می‌شوند که باید خود را در مقابل آنها بیمه کنند؟

📗 پاسخ: خطراتی که محیط‌بانان را تهدید می‌کند: زخمی شدن در اثر درگیری با شکارچیان، حمله حیوانات وحشی، گزش حشرات، سقوط از ارتفاع، غرق شدن در آب، گرفتار شدن در تله شکارچیان غیرمجاز و…

محیط‌بانان می‌توانند با بهره‌مندی از بیمه مسئولیت شکارچیان و محیط‌بانان خسارات ناشی از این آسیب‌ها را کاهش دهند.

۷- کاربرگۀ شمارۀ (۱۰) (چه اتفاقاتی می‌افتد اگر……؟) را در کلاس انجام دهید.

کاربرگه شماره ۱۰: چه اتفاقاتی می‌افتاد اگر…؟

۱- درباره هریک از موقعیت‌های زیر گفت‌وگو کنید و پیامدهای هر موقعیت را در کلاس بگویید.

الف) اگر فردی زباله‌ها را در آب رودخانه‌ای که از کنار روستا می‌گذرد، بریزد…

📗 پاسخ:

– آب رودخانه آلوده می‌شود، ماهی‌ها و حیواناتی که از آب رودخانه می‌نوشند، بیمار می‌شوند و حتی ممکن است سبب مرگ آنان شود.

– زمین‌های کشاورزی که با آب رودخانه آبیاری می‌شوند، آلوده شده و حاصلخیزی خود را از دست می‌دهد.

– وقتی این آب آلوده به دریا می‌ریزد، دریا را نیز آلوده می‌کند.

– اگر ساکنین روستا از این آب مصرف آشامیدنی داشته باشند، آنان نیز بیمار خواهند شد.

ب) اگر گروهی در هنگام مسافرت در یک فضای سبز کنار جاده توقف کنند و آنجا ناهار بخورند، سپس پلاستیک غذاها و بطری‌ها و زباله‌ها را در آنجا رها کنند و بروند…

📗 پاسخ:

محیط زیست و طبیعت را آلوده می‌کند و سالیان دراز تجزیه این زباله‌های پلاستیکی طول می‌کشد.

– حیواناتی که در آنجا زندگی می‌کنند بیمار شده و ممکن است با خوردن این زباله‌ها دچار مشکلات جدی شوند.

– سبب به هم ریختن اکوسیستم شده و جانوران موذی را زیاد می‌کند.

ج) اگر گروهی از دانش‌آموزان به یک اردوی تفریحی در ناحیه جنگلی بروند، چای درست کنند و بخورند اما در هنگام ترک آنجا، آتش را با دقت خاموش نکنند…

📗 پاسخ:

– سبب آتش‌سوزی در جنگل می‌شود.

– دمای خاک را بیش از حد بالا می‌برد که سبب از بین رفتن موجودات مفید خاک می‌شود.

– زندگی حیوانات منطقه را به خطر می‌اندازد.

د) اگر پسری تفنگ بادی پدرش را به پارک کوچک نزدیک خانه‌شان ببرد و به پرندگان شلیک کند…

📗 پاسخ:

– سبب کشته شدن پرندگان می‌شود.

– برای دیگر افراد حاضر در پارک خطرناک است.

– برای خودش نیز خطرناک بوده و امکان آسیب دیدن وجود دارد.

۲- آیا به نظر شما، با کسانی که زیستگاه‌ها را تخریب می‌کنند چگونه باید برخورد کنیم؟

📗 پاسخ: در مرحله اول باید به آنها تذکر دهیم و سپس به آنها آموزش‌های لازم برای حفاظت از زیستگاه‌ها را بدهیم. در مرحله بعد اگر باز هم چنین خطایی مرتکب شدند، مطابق با آن باید مجازات شوند و خسارت‌های وارده را جبران کنند.

۸- از اصل پنجاهم قانون اساسی جمهوری اسلامی چه می‌فهمید؟ کدام جمله در این درس همین مطلب را می‌گوید؟

📗 پاسخ: حفاظت از محیط زیست به اندازه‌ای مهم است که در قانون اساسی برای آن یک اصل تعریف شده است و اگر کسی برای حفاظت از آن تلاش نکند و یا در جهت تخریب محیط زیست فعالیتی انجام دهد، تخلف کرده و مطابق قانون با او برخورد خواهد شد.

این جمله درس همین مطلب را می‌گوید: «دانش‌آموزان عزیز، حفاظت از محیط زیست فقط مخصوص سازمان حفاظت از محیط زیست نیست، بلکه وظیفۀ همه ما است.»

۹- به چند گروه تقسیم شوید. با راهنمایی معلم، هر گروه مجموعه تصاویری از مناظر زیبای طبیعی ایران گردآوری یا پوستری دربارۀ محیط زیست طراحی کند. پوسترها یا مجموعه تصاویر را به دیوار کلاس نصب کنید و زیر هر تصویر نام محل یا زیر هر پوستر یک پیام بنویسید. هیئت داورانی تشکیل دهید تا بهترین‌ها را انتخاب کند. دلایل برنده شدن هر تصویر یا پوستر باید در کلاس اعلام شود.

پاسخ این سؤال به عهده دانش‌آموز است.

جواب درس‌های بعدی مطالعات اجتماعی هفتم دانلود PDF کتاب مطالعات اجتماعی هفتم
ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *