خانه » زیست شناسی » تحقیق درباره حشرات و خصوصیات آن ها

تحقیق درباره حشرات و خصوصیات آن ها

همه چیز درمورد حشرات

حشرات (Insects)تعریف حشرات

حَشَره‌ها یا حشرات، رده‌ای از بی‌مهرگان هستند که بزرگ‌ترین گروه را در میان گروه بندپایان به خود اختصاص می‌دهند. بندپایان حیواناتی هستند که دارای استخوان‌بندی بیرونی بوده و اعضای آن‌ها به‌هم‌پیوسته‌اند. حشرات شش پا دارند و بیشتر آن‌ها دارای بال هستند. بدن یک حشره از ۳ بخش تشکیل می‌شود: سر، سینه و شکم.
حدود یک میلیون گونهٔ مختلف حشره در جهان شناسایی و توسط دانشمندان نام‌گذاری شده‌است. مجموع حشرات روی زمین تا مرز ده میلیون گونهٔ مختلف می‌رسد. حشرات تقریباً در همهٔ نقاط روی زمین پیدا می‌شوند و همچنین می‌توان آن‌ها را در آب‌های شیرین یافت. حشرات اولین حیوانات پرنده‌اند که در روی زمین به وجود آمدند. ۳۵۰ میلیون سال قبل، اولین بار آن‌ها توانستند در هوای زمین شروع به پرواز کنند، و این میلیون‌ها سال قبل از پرواز پرندگان و خفاشها بود.

حشرات اجتماعی

این گروه از حشرات شامل گونه‌های بی‌شماری از زنبورهای معمولی و تمام گونه‌های مورچه ها و موریانه ها می‌شود. حشرات اجتماعی در گروه‌های خانوادگی زندگی می‌کنند و یا به‌صورت قبیله‌ای زندگی می‌کنند و لانه‌های بسیار بزرگ می‌سازند. در هر قبیله فقط یک حشره، یعنی ملکه، تولید مثل می‌کند. بیشتر حشرات دیگر کارگر هستند که به جمع‌آوری غذا و حفاظت از لانه می‌پردازند.

گردش خون حشرات

اندام اصلی دستگاه گردش خون کلی در حشرات نوعی رگ لوله‌ای است که درست در زیر دیواره جسم نخاعی واقع شده است که در امتداد طول بدن حشره می‌باشد. خون نیز معمولاً همولنف نامیده می‌شود که وارد بخش شکمی (قلب) از طریق منفذ دهانه‌ای جفتی می‌گردد و از بخش سینه‌ای به سمت جلوتر بدن پمپ می‌شود (منفذ آئورتی).

آئورت نیز در برخی از حشرات انشعاباتی ارسال می‌کند که لوله‌ای ساده با منفذ انتهایی در سر می‌باشد. موج انقباضی معمولاً از بخش قدامی آغاز و به بخش عقبی می‌رود. ضربان قلب نیز میوژنی می‌باشد ولی از طریق ورودی عصبی و ترشحات عصبی اصلاح می‌شود. اندام‌های فرعی ضربانی یا نبض‌ها نیز در پایه این سامانه‌ها واقعند نظیر گیرنده‌ها، پاها و بال‌ها که سبب بهبود جریان گردش خون به این بخش‌های ضمیمه می‌شوند، همولنف اکسیژن را منتقل نمی‌کند اما در انتقال مواد تغذیه‌ای و هورمون‌ها و دفع مواد زائد مهم است.

 برخی از گروه های حشرات

گروه عظیم حشرات در قالب گروههای کوچکتر متعددی جای گرفته اند. اعضای هر یک از این گروههای کوچکتر در بعضی موارد شبیه هم هستند.

  • سوسک ها دارای بالهای خارجی سخت و محکم یا بال قاب مانند می باشند. این بالها سبب محافظت از بالهای نازکتر زیرین که برای پرواز به آنها نیاز است، می گردد.
  • پروانه ها (و بیدها) یکی از رنگارنگ ترین گونه های حشرات اند. پروانه ها (و بیدها) بالهایی دارند که با فلسهای بسیار کوچک پوشیده شده اند. این فلسها سبب رنگهای زیبای پروانه ها و بیدها می باشد.
  • مگس ها فقط دو بال دارند. در پشت این بالها بر روی ساقه ها دو برآمدگی کوچک به رنگ روشن وجود دارد که ممکن است در خیلی وقت پیش آنها هم بال بوده باشند.
  • زنبورهای عسل (و سایر زنبورها)، چهار بال شفاف و نازک دارند. برخی از زنبورهای ماده این گروه می توانند نیش بزنند.
  • عنکبوت ها هشت پا (چهار جفت پا)دارند که یک جفت از حشرات دیگر بیشتر است. بدن آن ها متشکل از دو قسمت (سر و سینه در قسمت جلو، و شکم در قسمت عقب) است. آن ها هیچ وقت بال ندارند.
  • بسیاری از عنکبوت ها برای به دست آوردن غذا تور می بافند.
  • عقرب، کنه و شپش از اقوام نزدیک عنکبوت ها هستند. عقرب ها بدنی دو قسمتی و کنه ها و شپش ها بدنی یک قسمتی دارند. آن ها هم مانند عنکبوت ها چهار جفت پا دارند.
  • ساس ها نوع خاصی از حشرات هستند که زائده های دهانی منقار مانند بلندی دارند.
  • صدپا و هزارپا بدن های جمع شونده بلندی دارند که از بخش های جداگانه تشکیل شده است. صدپاها در هر بخش از بدن خود یک جفت پا، و هزار پا دو جفت پا دارد.
  • حلزون ها و لیسه ها پا ندارند. آن ها بر روی شکم های نرم شان می خزند. حلزون داخل صدف زندگی می کند، ولی لیسه می تواند بدون صدف زنده بماند.
  • کرم های خاکی بدنی نرم و بلند دارند که با موهای خیلی ریزی پوشانده شده است. کرم خاکی اسکلت یا صدف ندارد که از او محافظت کند. آن ها زیر سطح زمین و در خاک نرم و مرطوب زندگی می کنند.

ویژگی ها و خصوصیات حشرات

اگر یک حشره را به دقت بنگرید ملاحظه می کندی که همواره در حال تکان دادن شاخک هایش است. با این کار سعی می کند تا توسط آن ها بوی آشنایی را تشخیص دهد. و یا در هنگام حرکت از آن ها برای یافتن مسیر استفاده کند.

هم چنین یک حشره با لمس کردن اجسام دور و برش، ترکیب شیمیایی آن ها را تشخیص می دهد. یعنی به وسیله ی آنتن هایش مزه ی اشیاء را می چشد. حشرات شاخک های حسی مختلفی دارند. ممکن است تا به حال حشره ای را دیه باشید که در مقابل آفتاب شاخک های حسی خود را تمیز می کند.

ممکن است بعضی مواقع حشره با این کار واقعا شاخک های حسی خود را تمیز نماید. ولی اغلب اوقات حشره به این طریق موادی را که به روی پاهایش وجود دارند، بو کرده و یا می چشد.

بعضی از حشرات در پاهایشان سلول هایی دارند که شبیه سلول های موجود در شاخک های حسی شان می باشد. به وسیله ی این سلول ها حشرات مزه چیزهایی را که بر روی آن ایستاده اند می چشد.
چشم حشرات چشم مرکب است این چشم ها از واحد های ظریف و بسیار کوچکی تشکیل یافته که هر واحد از آن فقط می تواند مستقیما به جلو نگاه کند.

مثلا در سنجاقک که دارای چشمان بسیار بزرگی در حدود ۳۰۰۰۰ واحد وجود دارد.

آرواره های حشره در درون دهانش نیست بلکه در طرفین دهان و بیرون از آن قرار گرفته است.

آناتومی حشرات

اغلب حشرات سه جفت پا دارند و معمولا همراه با دو جفت بال متصل به سینه هستند.

بال های جلویی بزرگ تر و قوی تر از بال های پشتی حشره است و هنگام پرواز با انقباض و انبساط ماهیچه های بالی خود از هر چهار بال برای پرواز استفاده می کنند.

بال های جلویی و پشتی طوری به هم متصل شده اند. که هنگام پرواز دارای حرکت هماهنگ و یک نواخت می باشند.

بیش تر حشرات در پاهای خود ساختمان چشایی دارند و به همین دلیل به راحتی می توانند با گذاشتن پاهایشان بر روی اشیاء مزه و طعم آن ها را بچشند.

پیشنهادی: همه چیز راجع به بندپایان
ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *