خانه » اطلاعات عمومی » تحقیق در مورد طبیعت گردی و انواع آن

تحقیق در مورد طبیعت گردی و انواع آن

درباره طبیعت گردی و فواید آن بیشتر بدانید!

تحقیق در مورد طبیعت گردی و انواع آن

طبیعت بخش جدایی‌ناپذیر زندگی بشر است. هر انسانی در طول زندگی خود برای رهایی از دغدغه‌های روزمره و شلوغی شهرها به دنبال پناهگاهی امن و آرام برای تجدید انرژی خود می‌گردد که طبیعت اولین انتخاب اوست. به همین دلیل می‌توان گفت همه انسان‌ها در بخشی از زندگی خود به نوعی طبیعت‌گرد بوده‌اند. برخی به صورت حرفه‌ای و برخی فقط برای گردش و تفریح در تعطیلات.

طبیعت گردی به چه معناست؟

طبیعت گردی، که به آن اکوتوریسم یا گردشگری سبز نیز می‌گویند، نوعی سفر است که در آن افراد از مناطق طبیعی دست نخورده و بکر جهان بازدید می‌کنند تا از مناظر و حیات وحش لذت ببرند و در مورد محیط زیست بیاموزند. این نوع گردشگری بر حفظ محیط زیست و احترام به فرهنگ‌های محلی تأکید دارد.

فواید طبیعت گردی

طبیعت گردی فواید زیادی برای افراد و جوامع دارد. این فواید شامل موارد زیر است:

سلامت جسمی

  • کاهش استرس: گذراندن وقت در طبیعت، سطح هورمون کورتیزول (هورمون استرس) را در بدن کاهش می‌دهد و به آرامش ذهن و بدن کمک می‌کند.
  • تقویت سیستم ایمنی: تنفس هوای تازه و پاک در طبیعت، گلبول‌های سفید خون را افزایش می‌دهد و به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند.
  • کاهش فشار خون: پیاده روی و فعالیت در طبیعت، گردش خون را بهبود می‌بخشد و به کاهش فشار خون کمک می‌کند.
  • افزایش سطح انرژی: قرار گرفتن در معرض نور خورشید، ویتامین D تولید می‌کند که به افزایش سطح انرژی و بهبود خلق و خو کمک می‌کند.
  • بهبود تناسب اندام: طبیعت گردی، فعالیت بدنی مفیدی است که به تقویت عضلات و افزایش تناسب اندام کمک می‌کند.

سلامت روانی

  • کاهش اضطراب و افسردگی: طبیعت گردی، با افزایش سطح سروتونین (هورمون شادی) در مغز، به کاهش اضطراب و افسردگی کمک می‌کند.
  • افزایش خلاقیت: قرار گرفتن در معرض طبیعت، به تحریک قوه تخیل و افزایش خلاقیت کمک می‌کند.
  • بهبود حافظه: مطالعات نشان داده‌اند که گذراندن وقت در طبیعت، بهبود حافظه و قدرت یادگیری را به دنبال دارد.
  • تقویت تمرکز: طبیعت گردی، به افزایش قدرت تمرکز و توجه کمک می‌کند.
  • ارتباط با خود: طبیعت گردی فرصتی برای خلوت کردن با خود و دور شدن از شلوغی‌های زندگی روزمره است.

مزایای دیگر

  • آشنایی با فرهنگ‌ها و آداب و رسوم مختلف: طبیعت گردی، فرصتی برای آشنایی با فرهنگ‌ها و آداب و رسوم جوامع محلی در نقاط مختلف جهان است.
  • حمایت از محیط زیست: طبیعت گردی، به افزایش آگاهی از اهمیت حفاظت از محیط زیست و تشویق افراد به حفظ منابع طبیعی کمک می‌کند.
  • ایجاد خاطرات خوش: گردش در طبیعت، تجربیات منحصر به فرد و خاطرات خوشی را برای انسان‌ها رقم می‌زند.

انواع طبیعت گردی

مفهوم گردش در طبیعت با اکوتوریسم متفاوت است. گردش در طبیعت تنها برای لذت بردن از زیبایی‌های طبیعی و پر کردن اوقات فراغت انجام می‌گیرد. اما سفرهای اکوتوریسم علاوه بر لذت از زیبایی‌های طبیعی با هدف حفاظت از محیط زیست و احترام به اهالی بومی منطقه انجام می‌گیرد. انواع مختلفی از طبیعت گردی وجود دارد که هر کدام تجربیات منحصر به فرد خود را ارائه می‌دهند. برخی از محبوب‌ترین انواع طبیعت گردی عبارتند از:

طبیعت گردی کوهستانی

این نوع طبیعت گردی شامل پیاده روی، کمپینگ و کوهنوردی در مناطق کوهستانی است. به طور معمول این گردشگری در فصول سرد و برفی سال انجام می‌گیرد. علاقمندان به این نوع طبیعت گردی به منظور استفاده از تفریحات برفی راهی مناطق کوهستانی می‌شوند. تفریحاتی چون اسکی، تیوب سواری، زیپ لاین و… . ناگفته نماند که طبیعت گردی کوهستانی منحصر فصل سرد زمستان نیست و گردشگران در تابستان نیز برای صخره نوردی، کوهنوردی و زیپ لاین نیز به مناطق کوهستانی سفر می‌کنند. طبیعت گردی کوهستانی نیاز به تجهیزات خاصی دارد تا ایمنی شخص را فراهم کند.

طبیعت گردی جنگلی

این نوع طبیعت گردی شامل پیاده روی، کمپینگ و کاوش در جنگل‌ها است. از اصلی‌ترین منابع طبیعت گردی، جنگل‌ها و پارک‌های جنگلی محسوب می‌شوند. این مکان گردشگری در همه فصول و هر شرایط آب و هوایی زیبایی‌های خاص خود را دارد و هر نوع گردشگری علاقمند به تجربه گذرندان حداقل یک روز در جنگل می‌باشد. تنوع در پوشش گیاهی و گونه‌های مختلف جانوری در جنگل‌ها هم توجه گردشگران را به خود جلب می‌کند و هم توجه محققین را. همین عامل سبب شده که طبیعت گردی در جنگل طرفداران زیادی داشته باشد و یکی از پر رونق‌ترین مکان‌های گردشگری، جنگل‌های شمال کشور باشند.

طبیعت گردی ساحلی

این نوع طبیعت گردی شامل شنا، آفتاب گرفتن و گشت و گذار در ساحل است. ساحل‌ها مقصد بسیاری از گردشگران برای گذراندن اوقات فراغت می‌باشند. تفریحات آبی مانند شنا، قایق سواری، جت اسکی، شاتل و… چنان هیجانی به گردشگر وارد می‌کند که او را وادار می‌کند تمام دغدغه‌های روزمره را برای لحظاتی از خاطر ببرد. سواحل علاوه بر مکانی برای گردش، منطقه مناسبی برای عکاسی و یا حتی خرید و فروش اجناس محلی نیز می‌باشند.

طبیعت گردی کویر

این نوع طبیعت گردی شامل پیاده روی، کمپینگ و کاوش در بیابان‌ها است. افراد خاصی علاقمند به گردش در طبیعت کویر هستند. البته نا گفته نماند که گردشگری در کویر به تنهایی کمی خطرناک بوده و بهتر است حتماً همراه با گروهی که با منطقه آشنایی کامل دارند، انجام بگیرد. زیرساخت‌های رفاهی در این نوع گردشگری اندک بوده اما شاید همین بکر بودن، عامل جذابیت بیشتر کویر برای برخی افراد می‌شود. طبیعت گردی در کویر به دو بخش منابع فرهنگی و منابع طیبعی دسته‌بندی می‌شود. منابع فرهنگی شامل سنت‌های خاص مردم محلی ساکن در مناطق کویری، آداب و رسوم آنها، شتر سواری و… می‌شود. منابع طبیعی نیز پوشش گیاهی و جانوری منطقه که به صورت بکر باقی مانده را شامل می‌شود.

طبیعت گردی حیات وحش

این نوع طبیعت گردی شامل تماشای حیوانات در زیستگاه طبیعی آنها است. به طور معمول این گردشگری با اهداف علمی صورت می‌گیرد. در این اکوتوریسم افراد در قالب گروه‌هایی به زیستگاه‌های حیات وحش رفته و از نزدیک حیات وحش را مشاهده کرده و زندگی آنان را زیر نظر می‌گیرند. در بیشتر مواقع این سفرها با یک راهنمای وارد به منطقه و مسلط به نحوه زندگی حیات وحش منطقه انجام می‌گیرد.

مکان های طبیعت گردی در ایران

ایران کشوری پهناور و متنوع با مناظر طبیعی شگفت انگیز است که هر ساله گردشگران زیادی را به خود جذب می کند. از کوه‌های بلند و پوشیده از برف البرز تا کویرهای وسیع و گرم لوت، ایران برای هر نوع طبیعت‌گردی چیزی برای ارائه دارد. مکان‌های گردشگری ایران به حدی زیاد است که نمی‌توان نام همه آنها را در یک مقاله آورد، در ادامه چند نمونه از مکان‌های طبیعت گردی معرفی خواهند شد.

  • کوه دماوند: بلندترین کوه ایران و همچنین یکی از محبوب‌ترین مقاصد طبیعت‌گردی. مسیرهای پیاده‌روی متعددی برای انتخاب وجود دارد و مناظر از بالا خیره کننده است.
  • پارک ملی کویر لوت: بزرگترین کویر ایران و یکی از گرم‌ترین مکان‌ها روی زمین. این مکان برای پیاده روی، کمپینگ و گشت و گذار با چهارچرخ مناسب است.
  • دریاچه ارومیه: بزرگترین دریاچه شور خاورمیانه. این مکان برای شنا، قایق سواری و تماشای پرندگان محبوب است که البته متأسفانه چندی است دریاچه ارومیه دچار مشکلات زیست محیطی و خشکسالی شده است.
  • جنگل‌های حرا قشم: بزرگترین جنگل حرا در جهان. این مکان برای قایق سواری، پیاده روی و تماشای پرندگان محبوب است.
  • باغ ایرانی: باغ ایرانی نمونه ای از طراحی باغ ایرانی است که طبیعت و معماری چشم نوازی دارد. این باغ که در تهران و در منطقه ده ونک واقع شده، با آبراهه‌ها، حوضچه‌ها و فواره‌ها تزئین شده است و مکانی آرام برای استراحت و لذت بردن از فضای باز هستند.
  • کویر مرنجاب: این کویر دارای تپه‌های شنی زیبا، دشت‌های نمک و چاه‌های آب است. این مکان برای پیاده روی، کمپینگ و آفرود مکان مناسبی است.
  • غار علیصدر: بزرگترین غار آبی ایران و یکی از طولانی ترین غارهای زیرزمینی جهان است. این مکان برای قایق سواری و غارنوردی بسیار محبوب گردشگران است.
  • کوه‌های زاگرس: این رشته کوه بلندترین رشته کوه ایران و زیستگاه تعدادی از گونه‌های گیاهی و جانوری منحصر به فرد است. این مکان برای پیاده روی، کمپینگ و کوهنوردی محبوب است.
  • دهکده ماسوله: این دهکده پلکانی یکی از زیباترین روستاهای ایران است. این مکان برای پیاده روی، گشت و گذار و یادگیری در مورد فرهنگ محلی مورد توجه می‌باشد.
  • بازار تبریز: این بازار بزرگترین بازار سرپوشیده جهان است که معماری بی‌نظیری دارد به این ترتیب مکانی عالی برای گشت و گذار و خرید است.
  • اورامانات: یکی از روستاهای منطقه غرب کشور است که به صورت پلکانی و در دل کوهستان واقع شده است. جاذبه‌های این روستا به حدی زیاد است که هرساله گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند.

اینها تنها تعدادی از مکان های طبیعت گردی شگفت انگیز در ایران هستند. ایران به قدری زیباست و نقاط گردشگری فراوانی دارد که هیچ کس نمی‌تواند ادعا کند همه جای آن را دیده است. حتی کسانی که سال‌های عمر خود را به سفر و گردشگری گذرانده‌اند.

نکاتی برای طبیعت گردی

در اینجا چند نکته برای شروع طبیعت گردی آورده شده است:

  • مکان خود را انتخاب کنید: مکانی را انتخاب کنید که مطابق علاقه و امکانات در دسترس شما باشد. منابع زیادی برای کمک به شما در یافتن مکان‌های عالی برای طبیعت گردی آنلاین و در کتابخانه‌های محلی وجود دارد.
  • آماده شوید: تجهیزات مناسب را بسته بندی کنید و برای شرایط آب و هوایی آماده باشید. حتماً به اندازه کافی غذا و آب با خود ببرید.
  • از مسیر خارج نشوید: در مسیرهای مشخص بمانید و از گروه جدا نشوید.
  • به طبیعت احترام بگذارید: ردپایی از خود به جا نگذارید و به حیات وحش احترام بگذارید.
  • از آن لذت ببرید: وقت بگذارید تا از زیبایی های طبیعت لذت ببرید و با محیط اطراف خود ارتباط برقرار کنید.

طبیعت گردی راهی عالی برای فرار از شلوغی زندگی روزمره و ارتباط با دنیای طبیعی است. این یک فعالیت سالم و لذت بخش است که می‌تواند فواید زیادی برای شما و محیط زیست داشته باشد.

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *