خانه » بررسی و معرفی » در مورد پروفیل لنگه دری و کاربرد آن چه می‌دانید؟

در مورد پروفیل لنگه دری و کاربرد آن چه می‌دانید؟

درباره کاربردهای پروفیل لنگه دری بیشتر بدانید

پروفیل لنگه دری

در صنعت ساخت‌وساز ساختمان، تجهیزات و مصالح مختلفی استفاده می‌شود که یکی از مهم‌ترین آن‌ها، در و پنجره‌های فولادی هستند. برای تولید این تجهیزات از نوعی پروفیل فلزی خاص استفاده می‌شود که به آن «پروفیل لنگه دری» می‌گویند. این پروفیل اصلی‌ترین متریال در ساخت انواع در و پنجره است اما کاربردهای دیگری نیز دارد.

اما آیا می‌دانید پروفیل لنگه دری چیست و چطور تولید می‌شود؟ آیا می‌دانید این قطعه چه کاربردهایی داشته و چطور قیمت‌گذاری می‌شود؟ آیا می‌دانید باید از کجا پروفیل لنگه دری خریداری کنید؟ با ما همراه باشید تا علاوه‌بر دریافت اطلاعاتی جامع در مورد پروفیل لنگه دری، با مراکز معتبر خرید آهن آلات نیز آشنا شوید.

پروفیل لنگه دری چیست؟

پروفیل‌ها قطعات فلزی بسته و توخالی هستند که از آن‌ها در صنایع مختلفی استفاده می‌شود. از جمله پُرکاربردترین انواع پروفیل‌ها که در صنعت ساخت‌وساز و ساختمان از آن‌ها استفاده می‌شود، پروفیل لنگه‌دری و پروفیل قوطی آهن هستند. باتوجه‌به کاربرد و شیوه تولید، کاربرد و قیمت قوطی آهن و پروفیل لنگه‌دری می‌تواند متفاوت از یکدیگر باشد.

پروفیل لنگه دری یکی از انواع پروفیل‌هایی است که بیشتر در ساخت در و پنجره ساختمان کاربرد داشته و با نام «پروفیل ۵۰۸» یا «پروفیل دو لبه» نیز شناخته می‌شود. کارخانه‌ها این نوع پروفیل را معمولا در ضخامت‌های ۲ میلی‌متری تا ۴ میلی‌متری و با طول ۶ تا ۱۲ متر تولید و به بازار مصرف عرضه می‌کنند.

لنگه دری، ۲ لبه دارد که در دو طرف پروفیل در قسمت بالا و پایین و درست به‌سمت مخالف یکدیگر قرار دارند. این نوع پروفیل با فلزات مختلفی تولید می‌شود که باعث تنوع محصول در بازار شده است. باتوجه‌به اینکه لنگه دری در قطعاتی استفاده می‌شود که نیازمند استحکام، دوام و طول‌عمر بالا هستند، بنابراین باید از فلزات بسیار مقاومی ساخته شود.

یکی از فلزاتی که از آن در ساخت این نوع پروفیل‌ها استفاده می‌شود، فولاد است که در عین مقاومت بسیار بالا در برابر آسیب، سختی، فشار و بار زیاد، سبک بوده و باعث افزایش وزن اضافی سازه‌های ساختمانی نمی‌شود. در جدول زیر می‌توانید مشخصات کلی پروفیل لنگه‌دری را ببینید.

استاندارد ملی تولید پروفیل لنگه دری

استاندارد ملی تولید پروفیل لنگه دری چیست؟

پروفیل لنگه‌دری باید طبق استانداردهای ملی به شماره‌های ۷۳۳۸ و ۷۳۳۶ تولید شود. البته ممکن است برای تولید این نوع پروفیل از استاندارد هندی IS4351 نیز استفاده شود.

پروفیل لنگه دری چطور تولید می‌شود؟

برای ساخت پروفیل‌های لنگه‌دری معمولا از ورق سیاه ST37 یا بلوک فلزی استفاده می‌شود. نکته مهم اینجاست که ۲ روش متفاوت برای تولید پروفیل لنگه دری وجود دارد که در کنار نوع فلز مورد استفاده، تاثیر زیادی روی کیفیت محصول نهایی خواهند داشت.

لازم است بدانید که اکثر پروفیل‌های لنگه‌دری از آهن و فولاد تهیه می‌شوند اما در برخی مناطق با رطوبت‌هوایی زیاد که در آن‌ها باید از تجهیزات با خاصیت ضدخورندگی بالا استفاده کرد تا عمر محصول نهایی افزایش یابد، سازنده در و پنجره ساختمان برای خرید پروفیل استیل اقدام خواهد کرد.

تولید پروفیل لنگه دری با ورق

در این روش تولید، ابتدا ورق‌های سیاه (ST37) از غلتک‌های نورد مخصوص با مسیرهای مشخص عبور می‌کنند تا فرم دلخواه را بگیرند. پس از فرم‌گیری ورق‌ها، محصول نهایی که پروفیل لنگه‌ دری است در طول‌های مختلف برش می‌خورد تا برای عرضه به بازار راهی مرحله بسته‌بندی شود.

لازم است بدانید که یکی از مزایای تولید لنگه‌دری از ورق سیاه، امکان تولید پروفیل با ابعاد و طول متفاوت و حتی متناسب با سفارش مشتری است. بنابراین در این روش محدودیتی برای ابعاد و طول وجود ندارد اما ضخامت ورق مورد استفاده روی تعیین ضخامت پروفیل تاثیر می‌گذارد.

تولید پروفیل لنگه دری با بلوک فلزی

در این روش، از بلوک‌های فلزی برای تولید پروفیل‌های لنگه‌دری استفاده می‌شود. برخلاف روش قبل که ورق‌ها از همان ابتدا وارد غلتک‌های نورد می‌شدند، برای تولید پروفیل با بلوک فلزی، ابتدا باید بلوک‌ها را درون کوره قرار داد تا به دمای مطلوب و استاندارد برسند. در مرحله بعد، بلوک‌ها از کوره خارج شده و در مسیر غلتک‌ها قرار می‌گیرند تا ورق با ضخامت مورد نیاز برای تولید پروفیل آماده شود.

باتوجه‌به اینکه بلوک فلزی با قرار گرفتن در غلتک به ورقی تبدیل می‌شود که ضخامت آن را دستگاه تعیین می‌کند، بنابراین ضخامت پروفیل لنگه دری طبق ضخامت در نظر گرفته شده برای ورق فلزی تعیین خواهد شد.

وقتی ورق به ضخامت مورد نظر رسید و سرد شد، مجددا بازپخت شده و تحت نورد سرد قرار می‌گیرد. در نهایت نیز، ورق‌های آماده از غلتک‌هایی با شکل و فرم نهایی پروفیل لنگه دری عبور می‌کنند تا محصول با ضخامت و طول مناسب آماده شود.

پروفیل لنگه دری چیست

پروفیل لنگه دری چه کاربردهایی دارد؟

مهم‌ترین کاربرد پروفیل لنگه دری، در ساخت در و پنجره ساختمان‌ها است. جالب است بدانید که چارچوب‌های فرانسوی را نیز از این نوع پروفیل تولید می‌کنند. به‌صورت‌کلی کاربردهای این پروفیل شامل موارد زیر است.

  • تولید در و پنجره‌های فولادی؛
  • تولید نرده‌های فولادی؛
  • تولید گوشه‌های پله‌ها؛
  • تولید گوشه‌های دیواره‌های کارخانه‌ها.

بهترین تولیدکننده پروفیل لنگه دری کدام کارخانه است؟

صنعت تولید انواع پروفیل در ایران بیشتر در انحصار کارخانه‌هایی است که در استان‌های اصفهان و مرکزی قرار دارند. البته استان‌های دیگری نیز در تولید این نوع پروفیل‌ها فعال هستند اما از میان آن‌ها اصفهان و مرکزی به‌عنوان قطب تولید محصولات فولادی در ایران شناخته می‌شوند. از جمله برترین تولیدکننده‌های پروفیل لنگه‌دری در ایران می‌توان به کارخانه‌های زیر اشاره کرد.

  • کارخانه فولاد سپاهان اصفهان؛
  • کارخانه جهان پروفیل پارس؛
  • کارخانه فولاد ماهان؛
  • کارخانه آریان فولاد؛
  • کارخانه فولاد گستر حداد کچو؛
  • شرکت تعاونی فولاد علویجه؛
  • شرکت نیکان پروفیل اصفهان؛
  • کارخانه لوله و پروفیل آپادانا؛
  • لوله و پروفیل تهران شرق؛
  • لوله و پروفیل کیهان؛
  • شرکت پارس فلز گیلان؛
  • گروه کارخانجات مهر سهند؛
  • شرکت آریا صنعت دلیجان.

باتوجه‌به اینکه پروفیل لنگه دری توسط کارخانه‌های مختلفی در ایران تولید می‌شود، سازنده‌ها و کسب‌وکارها می‌توانند برای خرید مستقیم نیز اقدام کنند. اما شاید بهترین روش، استعلام آنلاین و خرید از مراکز معتبری باشد که بدون واسطه و مستقیما محصول را از کارخانه تحویل گرفته و در اختیار مشتری قرار می‌دهند.

قیمت پروفیل لنگه دری چقدر است؟

همان‌طور که اشاره شد، پروفیل‌های لنگه‌دری با دو نوع متریال متفاوت تولید می‌شود که شامل ورق سیاه ST37 و بلوک فلزی است. باتوجه‌به اینکه، فرایند تولید با هر کدام از این متریال‌ها متفاوت است، بنابراین علاوه‌بر قیمت ورق و بلوک فلزی، نحوه فرایند تولید نیز روی قیمت نهایی پروفیل لنگه دری تاثیر می‌گذارد. البته نباید مواردی مانند ضخامت، طول و وزن هر پروفیل را نادیده گرفت که می‌تواند به‌ترتیب ۲ تا ۴ میلی‌متر، ۶ تا ۱۲ متر و ۱۲ تا ۱۵ کیلوگرم باشد.

در کنار تمامی موارد فوق، لازم است تاثیر نوسانات بازار ارز و قیمت دلار را نیز در تعیین قیمت پروفیل لنگه دری لحاظ کرد. بنابراین اگر بخواهیم عوامل موثر روی قیمت این محصول را دسته‌بندی کنیم به موارد زیر خواهیم رسید.

  • ضخامت پروفیل لنگه‌دری؛
  • طول پروفیل لنگه‌دری؛
  • وزن پروفیل لنگه‌دری؛
  • روش تولید پروفیل لنگه‌دری؛
  • قیمت روز آهن؛
  • قیمت جهانی فولاد؛
  • قیمت ورق سیاه ST37؛
  • قیمت بلوک فلزی؛
  • قیمت ارز.

بهترین تولیدکننده پروفیل لنگه دری

برای خرید پروفیل لنگه دری به نکات زیر توجه کنید؟

غیر از ضخامت، طول و وزن و قیمت پروفیل لنگه‌دری، نکات دیگری نیز هستند که باید در زمان خرید به آن‌ها توجه کنید. یکی از مهم‌ترین نکات، شیوه بسته‌بندی پروفیل‌ها است. اکثر کارخانجات تولیدکننده، برای بسته‌بندی پروفیل از تسمه‌هایی مخصوص استفاده می‌کنند چون لازم است تمامی نکات ایمنی در زمان بارگیری، حمل و تخلیه رعایت شود.

در زمان بسته‌بندی پروفیل‌های لنگه‌دری، پلاک‌هایی به هر بسته چسبانده می‌شود که حاوی اطلاعات مهمی مربوط به همان محصول است. بنابراین هر پلاک باید شامل اطلاعات زیر باشد.

  • نشان تجاری یا نام تجاری کارخانه تولید‌کننده پروفیل‌ها؛
  • شماره بسته‌بندی؛
  • ابعاد و وزن پروفیل‌ها؛
  • شناسه پروفیل لنگه‌دری؛
  • نشان تایید کنترل کیفیت پروفیل‌ها.

پروفیل لنگه دری و خرید از مرکزی مطمئن

یکی از مواردی که عمر یک کالا را افزایش می‌دهد، کیفیت مواد اولیه به‌کار رفته در تولید آن است. پروفیل لنگه دری یکی از متریال‌هایی است که در تولید در و پنجره‌های ساختمانی، نرده‌ها و گوشه‌های پله از آن استفاده می‌شود. اگر ضخامت محصول نهایی متناسب با فشار و بار وارده به آن نباشد، قاعدتا به‌زودی آسیب دیده و می‌تواند خرابی‌هایی را به‌بار آورد. از این رو، تولید پروفیل‌های لنگه‌دری مطابق استانداردهای موجود و استفاده از متریال مرغوب ضروری خواهد بود.

به‌عنوان سازنده سازه‌های ساختمانی مختلف، برای استعلام و خرید پروفیل لنگه دری می‌توانید وارد سایت بازرگانی فولاد آیرومارت شده یا با شماره‌ ۰۲۱۴۵۳۰۶ تماس بگیرند تا از راهنمایی‌های دقیق همکاران باتجربه این مجموعه بهره‌مند شوند. آیرومارت با برخورداری از سوله انبار پیشرو به مساحت ده هزار متر مربع، سابقه‌ای درخشان در تامین محصولات مورد نیاز صنایع مختلف با بهترین کیفیت داشته و مناسب‌ترین قیمت را به شما پیشنهاد خواهد داد.

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *