خانه » خواص میوه ها » درباره خواص، مضرات و طبع میوه هندوانه

درباره خواص، مضرات و طبع میوه هندوانه

خواص ، مضرات و طبع میوه هندوانه | Watermelon fruit properties

خواص ، مضرات و طبع میوه هندوانه | Watermelon fruit properties

هندوانه (نام علمی: Citrullus lanatus) نوعی بوته و میوه از تیرهٔ کدوییان و دستهٔ صیفی‌جات است که در جالیز رشد می‌کند. منشأ آن آفریقای جنوبی است. گیاهی بزرگ، پهن و یک ساله و یک پایه است. ساقهٔ خزنده و برگ‌های پهن و کرک‌دار با بریدگی‌های عمیق و گل‌های سفید یا زرد دارد.
آن را به خاطر میوه درشت خوردنی‌اش می‌کارند که نوع خاصی از سته با پوستی ضخیم و بدون هیچ تقسیم‌بندی است. پوست هندوانه، ضخیم، صاف و سبز رنگ است و معمولاً راه‌راه‌هایی به رنگ سبز تیره یا نقاط زرد رنگ دارد. گوشت آن شیرین و آبدار معمولاً به رنگ قرمز پر رنگ یا صورتی است. گاهی‌ اوقات هم گوشت آن به رنگ نارنجی، زرد یا سفید است. دانه‌های زیادی دارد که ممکن است سفید و نرم یا سیاه و سخت باشند.

طبع هندوانه

هندوانه طبیعتی سرد و تر دارد.

ارزش غذایی هندوانه

هندوانه منبع غنی ویتامین A( به شکل بتاکاروتن ) و ویتامین C می باشد.
هندوانه از ۹۲ درصد آب و ۸ درصد قند طبیعی تشکیل شده است و فاقد چربی است ولی سرشار از ویتامین‌های A، B، C، پروتئین، منیزیم، آهن، کلسیم، فسفر، پتاسیم، سدیم و لیکوپن می‌باشد.
یک لیوان هندوانه ۲۰درصد نیاز روزانه به ویتامین C و ۱۴ درصد نیاز روزانه به ویتامین A را تامین می کند.

هندوانه از لحاظ ویتامین های گروه B نیز که برای تولید انرژی لازم هستند، غنی است و منبع خوبی از ویتامین هایB1،B6،B5 (اسید پانتوتنیک)، بیوتین (یک نوع ویتامینB) و نیز منیزیوم، پتاسیم و فیبر غذایی است. پس می توان گفت که دارای ارزش غذایی بالایی است.

خواص هندوانه

داشتن پوستی درخشنده: هندوانه سرشار از خواص ویتامین C و A است و این بدین معنی است که خوردن ۲ تا ۳ تکه از هندوانه در روز می‌تواند برای پوست شما یک معجزه محسوب شود. دیگر خاصیت خوردن مرتب این میوه این است که زخم و آسیب‌های پوست را سریع‌تر درمان می‌کند چرا که دارای آمینو اسید است.

جلوگیری از خطر بیماری‌های قلبی و سرطان: هندوانه حاوی ماده‌ای به نام لیکوپن است ، و آن آنتی اکسیدی است که به جلوگیری از بیماری‌های قلبی و سرطان کمک می‌کند. البته باید در نظر داشت که این خاصیت یک شبه انجام نمی‌شود و باید مداومت داشته باشد.

حفاظت در برابر اشعه UV: به دلیل این که هندوانه حاوی آب لازم ، فیبر همراه با رادیکال‌های آزاد نظیر لیکوپن است ، پوست حدود ۴۰% کمتر اشعه‌های UV را جذب کرده و برای مدت طولانی‌تری شفاف و درخشان می ماند. بنابراین حتماً این میوه جادویی را هر روز بخورید.

کاهش کرم‌ها از سیستم گوارشی: آیا تا به حال شنیدید که دانه‌های هندوانه را می‌توانید خرد کرده تفت داده و مانند بادام زمینی مصرف کنید و یا حتی آن‌ها را در آب بجوشانید و مانند چای مصرف کنید؟ می‌توانید برای کاهش کرم از سیستم گوارشی خود از دانه‌های هندوانه کمک بگیرید.

کاهش خطر شکل گرفتن سنگ کلیه: خواص مفید در خوردن مرتب هندوانه برای کسانی که دچار بیماری سنگ کلیه بوده و یا کسانی که اغلب بیمار می‌شوند بسیار زیاد است. به دلیل آن که هندوانه حاوی مقدار زیادی آب است ، به سختی تمایل به ایجاد سنگ کلیه دارد.

فواید تخم هندوانه

  • تخم هندوانه خارج کننده سنگ (کلیه ، مثانه و … ) است.
  • مغز تخم هندوانه به هضم غذا کمک می‌کند بهتر است برای اینکه نفخ نکنیم بعد از خوردن هندوانه چند دانه از تخم‌های آن هم با پوست جویده میل شود.
  • تخم هندوانه برای معالجه کمبودهای فکری و تقویت ذهنی در کودکان و نوجوانان مؤثر است.

موارد احتیاط در مصرف هندوانه

هیچ گاه هندوانه را ناشتا نخورید.
مصرف هندوانه بلافاصله بعد از خوردن غذا باعث اختلال هضم می‌شود.
اگر اشخاص سرد مزاج هندوانه بخورند امکان تضعیف قوه باء و درد مفاصل دارند.
خوردن هندوانه برای اشخاص سرد مزاج، تولید درد مفاصل می کند و در این موارد خنثی کننده ی زیان هندوانه،‌ عسل و قند و امثال آن است.

مضرات هندوانه

زیاده روی در خوردن میوه هندوانه برای طحال زیان آور است.
مصرف هندوانه در افرادی که آلرژی یا حساسیت فصلی یا غذایی دارند ممنوع است.

پیشنهادی: درباره خواص، مضرات و طبع میوه خربزه
ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *