خانه » پایه یازدهم » پاسخ سوالات درس سوم دین و زندگی یازدهم معجزه جاویدان

پاسخ سوالات درس سوم دین و زندگی یازدهم معجزه جاویدان

جواب به سوالات و فعالیت درس سوم دین و زندگی یازدهم ( پاسخ ها به صورت گام به گام )

پاسخ سوالات درس سوم دین و زندگی یازدهم معجزه جاویدان

پاسخگویی به سوالات درس سوم کتاب دین و زندگی یازدهم معجزه جاویدان صفحات ۳۸، ۴۱، ۴۳، ۴۴ با دانشچی همراه باشید.

جواب سوالات دین و زندگی یازدهم درس سوم معجزه جاویدان ( پاسخ گام به گام )

فعالیت کلاسی درس سوم صفحه ۳۸

به نظر شما چرا خداوند معجزه آخرین پیامبر خود را کتاب قرار داده است؟

📗 پاسخ: زیرا معجزه آخرین پیامبر باید به گونه‌ای می‌بود که هم مردم زمان خودش به معجزه‌ بودن آن اعتراف می‌کردند و آن را فوق توان بشری می‌دانستند و هم آیندگان معجزه‌ بودن آن را تأیید می‌کردند.

علاوه بر این خداوند در کتاب الهی مطالبی قر ار داده است که با گذشت زمان و پیشرفت علم و آگاهی، جنبه‌های بیشتری از معجزه‌بودنش آشکار می‌شود.

تدبّر در قرآن صفحه ۴۱

خداوند در قرآن می‌فرماید:

اَفَلا یَتَدَبَّرونَ القُرآنَ وَ لَو کانَ مِن عِندِ غَیرِ اللهِ لَوَجَدوا فیهِ اختِلافًا کَثیرًا

با توجه به این آیه بیان کنید چرا خداوند بر این نکته تأکید دارد که اگر قرآن از جانب غیر خدا بود، قطعاً ناسازگاری و اختلافات در آن یافت می‌شد؟

📗 پاسخ: چون غیر خدا با رشد فکری و علمی، اختلافاتی در عقاید، نوشته‌ها و گفتارش به وجود می‌آید و به همین دلیل است که دانشمندترین افراد نیز در نوشته‌های‌ گذشته خود تجدیدنظر و مطالب خود را اصلاح می‌کنند.

اما قرآن که در طول ۲۳ سال به طور تدریجی بر پیامبر نازل شده و شامل موضوعات متنوع می‌باشد، از انسجام درونی برخوردار است به طوری که هیچ اختلافی در مطالب آن پیدا نمی‌شود.

تدبّر در قرآن صفحه ۴۳

با توجه به آیه زیر، چرا خداوند معجزه جاوید خود را توسط پیامبری به دست مردم رساند که با توجه به آیه نزد هیچ‌کس درس نخوانده بود؟ اگر این کتاب توسط یکی از درس‌خواندگان و دانشمندان جامعه آورده می‌شد، ممکن بود چه شک و شبهه‌ای ایجاد شود؟

وَ ما کُنتَ تَتلوا مِن قَبلِهِ مِن کِتابٍ وَ لا تَخُطُّهُ بِیَمینِکَ اِذًا لَارتابَ المُبطِلونَ

و پیش از آن هیچ نوشته‌ای را نمی‌خواندی و با دست خود، آن را نمی‌نوشتی که در آن صورت، اهل باطل به شک می‌افتادند.

📗 پاسخ:

برای اینکه مردم مطمئن باشند پیامبر از خود چیزی ننوشته و آنچه برای مردم آورده از جانب خداوندی است که بر انجام هرکاری قدرت دارد.

اگر قرآن توسط یک دانشمند و یا فرد درس‌خوانده برای مردم آورده می‌شد، این شبهه به وجود می‌آمد که او این مطالب را از خود بیان می‌کند و به آن اعتماد نمی‌کردند.

اندیشه و تحقیق صفحه ۴۴

۱- به نظر شما چرا اندیشه دانشمندان به مرور زمان تغییر می‌کند؟ این ویژگی چگونه الهی بودن قرآن را اثبات می‌کند؟

📗 پاسخ: اندیشه دانشمندان چون محدود به زمان و مکان است، با پیشرفت علوم، کشف مطالب جدید و کسب تجربه‌های تازه، تکامل می‌یابد و اشتباهات آنها در بعضی زمینه‌ها چه لفظی و چه محتوایی مشخص می‌شود، پس اندیشه دانشمندان نه از اعجاز لفظی برخوردار است و نه از اعجاز محتوایی.

در حالی که قرآن هم دارای اعجاز لفظی است و هم دارای اعجاز محتوایی یعنی هم از کلمات و عبارت‌های زیبا و مناسب برای بیان معارف عمیق استفاده کرده و هم با وجود نزول تدریجی دارای انسجام درونی است، از عقاید دوران جاهلیت تأثیر نپذیرفته، جامع و همه‌جانبه است و از نکات علمی بی‌سابقه خبر داده است و همین ویژگی‌ها الهی بودن قرآن را اثبات می‌کند.

۲- با توجه به دو متن زیر، به سؤالات پاسخ دهید:

الف) شاید نتوان کتابی را در جهان یافت که در آن به اندازه قرآن کریم به تعقل، تفکر و علم‌دوستی تأکید شده باشد. در این کتاب، بیش از ۷۷۰ بار از علم، ۱۸۵ بار از گوش‌دادن و توجه‌کردن، ۴۹ بار از عقل، ۱۸ بار از فکرکردن، ۱۳۲ بار از تبیین و دلیل و نیز ده‌ها کلمه دیگر مانند قلم و کتاب که به تفکر و علم مربوط می‌شوند، نام برده شده است. همچنین آیات متعددی در نکوهش جهل، غفلت و تعقل نکردن وجود دارد.

ب) در جامعه آن روز عربستان و حتی دیگر نقاط جهان، کرامت زنان نادیده گرفته می‌شد. به گونه‌ای که اگر خانواده‌ای فرزند دختر به دنیا می‌آورد، احساس شرم می‌کرد. در چنین فضایی، قرآن کریم با بیان کرامت زن و تساوی وی با مرد در انسانیت اعلام کرد: هر کس، از مرد و زن، عمل صالح انجام دهد و اهل ایمان باشد، خداوند به او حیات پاک و پاکیزه می‌بخشد؛ و عمل هیچ مرد و زنی را ضایع نمی‌کند. علاوه بر این، قرآن کریم برای زن حقوق خانوادگی و اجتماعی قائل شد، در مالکیت به او استقلال بخشید و درآمد کارش را از آن خودش دانست؛ هزینه خانواده را از  دوش او برداشت و بر دوش مرد قرار داد و به خصوص بر کرامت، عزّت و عفافش تأکید کرد تا در جامعه مورد سوء استفاده مرد قرار نگیرد.

 متن الف به کدام‌یک از جنبه‌های اعجاز قرآن کریم اشاره می‌کند؟

📗 پاسخ: به «ذکر نکات علمی بی‌سابقه» که زیرمجموعه اعجاز محتوایی قرآن است اشاره دارد.

متن ب به کدام‌یک از انواع اعجاز محتوایی اشاره می‌کند؟

📗 پاسخ: به «تأثیرناپذیری از عقاید دوران جاهلیت» که زیرمجموعه اعجاز محتوایی قرآن است اشاره دارد.

پیشنهاد صفحه ۴۴

در یک کار تحقیقی برخی نمونه‌های دیگر از اعجازهای علمی قرآن را پیدا و در کلاس بیان کنید.

دانش‌آموز عزیز برای پاسخ این سؤال بر روی آدرس زیر ضربه بزنید:

نمونه‌هایی از اعجاز علمی قرآن

جواب درس‌های بعدی دین و زندگی یازدهم دانلود PDF کتاب دین و زندگی یازدهم
ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *