خانه » پایه یازدهم » پاسخ سوالات درس نهم دین و زندگی یازدهم عصر غیبت

پاسخ سوالات درس نهم دین و زندگی یازدهم عصر غیبت

جواب به سوالات و فعالیت درس نهم دین و زندگی یازدهم ( پاسخ ها به صورت گام به گام )

پاسخ سوالات درس نهم دین و زندگی یازدهم عصر غیبت

پاسخگویی به سوالات درس نهم کتاب دین و زندگی یازدهم عصر غیبت صفحات ۱۱۲، ۱۱۴، ۱۱۷، ۱۲۰ با دانشچی همراه باشید.

جواب سوالات دین و زندگی یازدهم درس نهم عصر غیبت ( پاسخ گام به گام )

تدبر در قرآن درس نهم صفحه ۱۱۲

خداوند در قرآن کریم، علت از دست دادن نعمت‌ها را این گونه بیان کرده است:

ذَلِک بِأَنَّ اللَّهَ لَمْ یک مُغَیرًا نِعْمَةً أَنْعَمَهَا عَلَى قَوْمٍ حَتَّى یغَیرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْ وَأَنَّ اللَّهَ سَمِیعٌ عَلِیمٌ

«خداوند نعمتی را که به قومی ارزانی کرده است، تغییر نمی‌دهد مگر آنکه آنها، خود وضع خود را تغییر دهند. همانا که خداوند شنوا و داناست».

با تفکر در این آیه، عبارت‌های زیر را کامل کنید:

۱- اگر مردم نعمتی را که خدا به آنها داده است درست استفاده نکنند، 📗 پاسخ: نعمت تغییر خواهد کرد و از دست آنان خارج خواهد شد و مسئول این وضع خود مردم هستند.

۲- زمینه‌ساز هلاکت یا عزت و سربلندی یک جامعه 📗 پاسخ: ملت آن جامعه هستند، اگر از نعمت‌هایی که خداوند به آنها ارزانی داشته، خوب استفاده کنند، عزیز و سربلند می‌شوند و نعمت برایشان باقی می‌ماند، اما اگر در انجام وظایف خود کوتاهی کنند و نعمت خداوند را پایمال کنند، خودشان زمینه‌های هلاکت جامعه را فراهم خواهند کرد.

تدبّر در قرآن صفحه ۱۱۴

قرآن کریم، در برخی از آیات درباره آینده زندگی انسان‌ها در زمین سخن گفته و وعده‌هایی داده است.

وَعَدَ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنْکمْ وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَیسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِی الْأَرْضِ کمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِینَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَلَیمَکنَنَّ لَهُمْ دِینَهُمُ الَّذِی ارْتَضَى لَهُمْ وَلَیبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْنًا یعْبُدُونَنِی لَا یشْرِکونَ بِی شَیئًا…

خداوند به کسانی از شما که ایمان آورده و عمل صالح انجام داده‌اند، وعده داده است که آنان را جانشین در زمین قرار دهد، همان‌طور که قبل از آنان کسانی را جانشین قرار داد، و دینشان را که برای آنان پسندیده مستقر سازد و بیم و ترسشان را به امنیت مبدل سازد. [به‌گونه‌ای که دیگر] مرا بپرستند و به من شرک نورزند.

وَنُرِیدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِینَ

ما می‌خواهیم بر مستضعفان زمین، منت نهیم و آنان را پیشوایان [مردم] قرار دهیم و آنان را وارثان [زمین] قرار دهیم.

وَلَقَدْ کتَبْنَا فِی الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّکرِ أَنَّ الْأَرْضَ یرِثُهَا عِبَادِی الصَّالِحُونَ

به راستی در زبور، پس از ذکر (تورات) نوشته‌ایم که زمین را بندگان شایسته من به ارث می‌برند.

در این آیات بیندیشید و بگویید چه آینده‌ای برای هریک از موارد زیر بیان شده است؟

۱- مؤمنین صالح 📗 پاسخ: جانشین در زمین قرار خواهند گرفت، دینشان، برایشان مستقر و بیم و ترسشان به امنیت مبدل خواهد شد، به‌گونه‌ای که خداوند را بپرستند و شرک نورزند.

۲- مستضعفین 📗 پاسخ: پیشوایان مردم و وارثان زمین خواهند بود.

۳- بندگان شایسته 📗 پاسخ: زمین را به ارث خواهند برد.

۴- دین حق 📗 پاسخ: برای مؤمنین صالح پسندیده و در جهان مستقر خواهد شد.

تفکر در حدیث صفحه ۱۱۷

با توجه به توضیحات قبل، با تفکر در این حدیث بگویید ما چگونه می‌توانیم امام زمان خویش را بشناسیم؟

پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله؛

مَن ماتَ وَ لَم یَعرِف اِمامَ زَمانِهِ ماتَ میتَةً جاهِلِیَّةً

هر کس بمیرد و امام زمان خود را نشناسد، به مرگ جاهلی مرده است.

📗 پاسخ: یکی از راه‌های شناخت امام زمان علیه‌السلام، مطالعه و تفکر در مورد زندگی و سرگذشت امام زمان علیه‌السلام و آگاهی از خصوصیات اعتقادی، اخلاقی، رفتاری و… همچنین اندیشیدن در سخنان ایشان که در احادیث ذکر شده یا در ارتباط ایشان با نواب اربعه بیان شده است، می‌باشد.

راه دیگر تلاش در جهت شناخت بیشتر خداوند متعال است، زیرا ائمه علیهم‌السلام آینه تمام‌نمای صفات خداوند هستند و با شناخت خداوند می‌توان به صفات و فضایل ایشان پی برد.

این دو راه مکمل یکدیگرند و برای رسیدن به نتیجه می‌توان از کتاب‌های معتبر دینی و علمای صاحب‌نظر و قابل اعتماد در دین استفاده کرد.

اندیشه و تحقیق صفحه ۱۲۰

۱- از دیدگاه قرآن کریم، آینده تاریخ از آن چه کسانی است؟

📗 پاسخ: کسانی که ایمان آورده و عمل صالح انجام داده‌اند، مستضعفان زمین و بندگان شایسته خداوند.

۲- معتقد بودن به انتظار، چه تأثیرهایی بر شخصیت فرد منتظر دارد؟

📗 پاسخ: ۱- امام را الگوی شخصیت خویش قرار می‌دهد و در رفتار و گفتار آن‌گونه عمل می‌کند که مورد رضایت خداوند باشد.

۲- محبت و صمیمیتی در خود نسبت به امام حس می‌کند و تمام مسائل خویش را با او در میان می‌گذارد و از هدایت‌های معنوی امام بهره می‌برد.

۳- امام را ناظر بر اعمال خویش می‌بیند و مراقب تمام اعمال و رفتار خویش است.

۴- حضورش در اجتماع به‌گونه‌ای است که خداوند می‌پسندد، نه در حق کسی ظلم می‌کند و نه اجازه می‌دهد حقش ضایع شود، یار و غمخوار دیگران است، به عهد و پیمان خویش عمل می‌کند، ساده‌زیست و پرتلاش است و…

۳- این جمله را تحلیل کنید: «منتظران مصلح، خود باید صالح باشند».

📗 پاسخ: کسی که منتظر است امام زمان علیه‌السلام ظهور کند و جامعه را اصلاح کند، یعنی زشتی‌ها را از بین ببرد، ظلم و ستم را نابود کند، عدالت اجتماعی برقرار کند و… ابتدا باید خودش را از زشتی‌ها و پلیدی‌ها پاک کند، به کسی ظلم نکند، عادل باشد و خلاصه خود صالح باشد و اعمال شایسته انجام دهد و سپس منتظر مصلح باشد.

پیشنهاد صفحه ۱۲۰

۱- یکی از دعاهای مهمی که ارتباط ما را با امام عصر علیه‌السلام تقویت می‌کند، دعای عهد است. این دعا را در کتاب مفاتیح‌الجنان بیابید؛ آن را مطالعه کنید و ببینید که در این دعا چه عهدی مطرح  شده است.

📗 پاسخ: در قسمتی از دعای عهد می‌خوانیم: «اللَّهُمَّ اجْعَلْنِی مِنْ أَنْصَارِهِ وَ أَعْوَانِهِ وَ الذَّابِّینَ عَنْهُ وَ الْمُسَارِعِینَ إِلَیهِ فِی قَضَاءِ حَوَائِجِهِ [وَ الْمُمْتَثِلِینَ لِأَوَامِرِهِ] وَ الْمُحَامِینَ عَنْهُ وَ السَّابِقِینَ إِلَی إِرَادَتِهِ وَ الْمُسْتَشْهَدِینَ بَینَ یدَیهِ»

یعنی «خدایا! مرا از یاران و مددکاران و دفاع‌کنندگان از او، و از شتابندگان به سویش در برآوردن خواسته‌هایش، و اطاعت‌کنندگان اوامرش، و مدافعان حضرتش، و پیشی‌گیرندگان به جانب خواسته‌اش، و کشته‌شدگان در پیشگاهش قرار ده».

جواب درس‌های بعدی دین و زندگی یازدهم دانلود PDF کتاب دین و زندگی یازدهم
ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *