خانه » پایه یازدهم » پاسخ سوالات درس هفتم دین و زندگی یازدهم مسلمانان پس از رحلت پیامبر ص

پاسخ سوالات درس هفتم دین و زندگی یازدهم مسلمانان پس از رحلت پیامبر ص

جواب به سوالات و فعالیت درس هفتم دین و زندگی یازدهم ( پاسخ ها به صورت گام به گام )

پاسخ سوالات درس هفتم دین و زندگی یازدهم مسلمانان پس از رحلت پیامبر ص

پاسخگویی به سوالات درس هفتم کتاب دین و زندگی یازدهم وضعیت فرهنگی، اجتماعی و سیاسی مسلمانان، پس از رحلت رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله صفحات ۸۹، ۹۰، ۹۳، ۹۴  با دانشچی همراه باشید.

جواب سوالات دین و زندگی یازدهم درس هفتم وضعیت فرهنگی، اجتماعی و سیاسی مسلمانان، پس از رحلت رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله ( پاسخ گام به گام )

تدبّر در قرآن درس هفتم صفحه ۸۹

در آیه شریفه زیر بیندیشید و به سؤالات پاسخ دهید:

وَمَا مُحَمَّدٌ إِلَّا رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِهِ الرُّسُلُ أَفَإِنْ مَاتَ أَوْ قُتِلَ انْقَلَبْتُمْ عَلَى أَعْقَابِکمْ وَمَنْ ینْقَلِبْ عَلَى عَقِبَیهِ فَلَنْ یضُرَّ اللَّهَ شَیئًا وَسَیجْزِی اللَّهُ الشَّاکرِینَ

و محمد نیست، مگر رسولی که پیش از او رسولان دیگری بودند. پس اگر او بمیرد یا کشته شود، آیا شما به گذشته [و آیین پیشین خود] بازمی‌گردید؟ و هرکس به گذشته بازگردد، به خدا هیچ گزند و زیانی نرسد و خداوند به‌زودی سپاسگزاران را پاداش می‌دهد.

۱- خداوند چه هشداری به مردم زمان پیامبر می‌دهد؟

📗 پاسخ: محمد صلی‌الله‌علیه‌وآله رسولی است مانند رسولان پیش از خود، اگر با مرگ یا کشته شدن او به آیین پیشینیان بازگردید، به خداوند هیچ زیانی نخواهد رسید [بلکه خودتان متضرر خواهید شد].

۲- آیا خطر بازگشت به ارزش‌های دوران جاهلیت فقط اختصاص به زمان پیامبر دارد؟

📗 پاسخ: خیر، در هر زمانی عده‌ای وجود دارند که تبعیت خودشان و مردم از قوانین الهی مانعی برای رسیدن آنها به منافع دنیایی به حساب می‌آید، لذا با انجام تبلیغات سوء، وارونه جلوه‌دادن هدف اجرای قوانین الهی و زیبا جلوه‌دادن گناه، ذهن‌ها را منحرف کرده و به بیراهه می‌کشانند.

از طرفی پیروی از فرمان الهی گاهی همراه با تحمل سختی‌هایی است که اگر ایمان انسان‌ها قوی نباشد، به هر طریقی از زیر بار انجام آنها شانه خالی می‌کنند.

در هر دو این موارد، به علاوه موارد بسیار دیگر، راه بازگشت به ارزش‌های دوران جاهلیت بسیار هموار و راحت می‌شود.

۳- به نظر شما، سپاسگزاران واقعی نعمت رسالت، چه کسانی‌اند؟

📗 پاسخ: کسانی که در همه حال بر عقیده و ایمان الهی خود باقی بمانند، فریب نیرنگ‌های یاوران شیطان را نخورند، در راه دین جان و مال خود را فدا کنند، و خلاصه در همه امور زندگی خویش از دستورات الهی که توسط پیامبران و امامان برایمان آورده شده پیروی کنند، اینان از سپاسگزاران واقعی هستند.

فعالیت کلاسی (۱) صفحه ۹۰

با هم‌فکری دوستان خود بگویید چه عواملی باعث شد که بعد از گذشت پنجاه سال از وفات پیامبر، نوه ایشان یعنی امام حسین علیه‌السلام توسط امت پیامبر به شهادت برسد؟

📗 پاسخ: پس از رحلت رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله رهبری امت از مسیر که ایشان برنامه‌ریزی کرده بود، خارج شد، نظام حکومت اسلامی که بر مبنای «امامت» طراحی شده بود، تحقق نیافت و امامان معصوم علیهم‌السلام با وجود حضور در جامعه، فاقد قدرت و امکانات لازم برای اجرای همه‌جانبه مسئولیت‌های خود شدند.

طولی نکشید که حکومت به دست بنی‌امیه افتاد، کسانی که سرسختانه با پیامبر مبارزه می‌کردند و فقط هنگامی به صورت ظاهری تسلیم شدند که پیامبر شهر مکه را فتح کرد.

بنی‌امیه بعد از پیامبر با امامان به مبارزه پرداختند، قوانین الهی را نادیده گرفتند، بین مردم تفرقه انداختند و کار به جایی رسید که نوه پیامبر را به وضع هولناکی به شهادت رساندند و خانواد ایشان را به اسارت گرفتند.

فعالیت کلاسی (۲) صفحه ۹۳

به نظر شما آگاهی از اوضاع اجتماعی و فرهنگی عصر ائمه علیهم‌السلام چه فوایدی برای زندگی امروز ما دارد؟

📗 پاسخ: اوضاع اجتماعی و فرهنگی عصر ائمه علیهم‌السلام مخصوص زمان خودشان نبوده بلکه هرجا که مسلمانان زندگی می‌کنند و هر حکومتی که اسلامی باشد با این اوضاع مواجه خواهد بود.

ائمه علیهم‌السلام، الگوی مسلمانان در همه دوران‌ها هستند و آگاهی از اوضاع عصر ایشان، دستورالعمل‌ها، رفتار، اعمال و عکس‌العمل ایشان در برابر شرایط مختلف در زندگی امروز به مسلمانان کمک می‌کند که در شرایط مشابه، راه درست را بیابند و در دام فریبکاران گرفتار نشوند.

اندیشه و تحقیق صفحه ۹۴

۱- چه مسائلی زمینه را برای ورود جعل و تحریف به احادیث پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله آماده کرد؟

📗 پاسخ:

– ممنوعیت نوشتن احادیث پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله بعد از ایشان

– منزوی کردن افراد مورد احترام و اعتماد پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله

– عدم حضور اصحاب پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله در میان مردم، به دلیل فوت یا شهادت وقتی ممنوعیت نوشتن احادیث برداشته شد

– عدم دسترسی مردم و محققان به منبع مهم هدایت و دخالت دادن سلیقه‌های شخصی در احکام دین

– وجود غرض‌های شخصی برای جعل یا تحریف حدیث

– تشویق حاکمان ستمگر برای جعل احادیث در جهت منافع خودشان

– نیاز حاکمان ستمگر به توجیه اعمال خلاف دستورات الهی که انجام می‌دادند

۲- تفاوت‌های اساسی حکومت بنی‌امیه و بنی‌عباس با رهبری پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله چه بود؟

📗 پاسخ:

– حکومت پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله بر پایه برقراری عدالت اجتماعی و عمل به دستورات الهی و حکومت بنی‌امیه و بنی‌عباس، سلطنتی و اشرافی بود.

– پیامبر به عنوان رهبر حکومت اسلامی زندگی ساده‌ای در حد بقیه مردم داشت، حاکمان اموی و عباسی زندگی تجملاتی در قصرها داشتند.

– احکام عبادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و… در حکومت پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله براساس قرآن و سنت پیاده می‌شد و در زمان حاکمان اموی و عباسی، دستورات الهی زیر پا گذاشته شد و احکام الهی نقض و هرچه منافع آنها را تأمین می‌کرد، اجرا می‌شد.

– اندیشه‌های ناب اسلامی در حکومت پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله نشر و گسترش یافت و اندیشه‌های تحریف‌شده و کم‌ارزش در حکومت حاکمان اموی و عباسی، ساخته و منتشر گردید.

پیشنهاد صفحه ۹۴

با مطالعه یکی از کتاب‌های زیر عواملی که سبب حاکمیت کسانی چون معاویه و یزید بر مسلمانان شد را استخراج کنید و در کلاس گزارش دهید.

الف) حماسه حسینی، استاد شهید مرتضی مطهری

ب) تاریخ سیاسی ائمه علیهم السلام، جواد محدثی

دانش‌آموز عزیز برای پاسخ این سؤال بر روی آدرس زیر ضربه بزنید:

عواملی که سبب حاکمیت کسانی چون معاویه و یزید بر مسلمانان شد

جواب درس‌های بعدی دین و زندگی یازدهم دانلود PDF کتاب دین و زندگی یازدهم
ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *