خانه » دانستنی ها » تحقیق در مورد شغل طراحی لباس

تحقیق در مورد شغل طراحی لباس

درباره شغل طراحی لباس بیشتر بدانید!

شغل طراحی لباس

طراحی لباس، حوزه‌ای است که هر دو وجهه، هنر و صنعت را با هم دارد. شغلی پویا، که باعث می‌شود شما هر روز مجبور باشید؛ اطلاعات و دانش جدیدی بدست بیاورید. زیرا دنیای مد و لباس هر روز در حال تغییر است. کلمه «از مد افتاده» یعنی اینکه برای موفقیت در این حوزه، باید فعال و به روز بود. ما در این مطلب، همراه شما به دنیای یک طراح لباس وارد می‌شویم و به این شغل دقیق‌تر نگاه می‌کنیم.

طراح لباس کیست؟

طراح لباس هنرمندی است که با داشتن ابزاری مانند پارچه، طرح و مدل دوخت، به خلق اثری که در ذهن دارد، می‌پردازد. آنچه خلق می شود، لباسی است، که قرار است برای تولید عمده باشد یا در اختیار مشتری خاص قرار گیرد.

برای انجام فرایند خلق یک لباس، در ابتدا طراح لباس، ایده‌های خود را به کمک نقاشی و طراحی و گاهی با نرم‌افزارهای طراحی دیجیتال مانند Photoshop ،Illustrator بر روی کاغذ پیاده می‌سازد. سپس الگوی آن لباس کشیده می‌شود. و توسط یک خیاط نمونه دوز یا خود طراح لباس، طرح و نمونه اولیه دوخته می‌شود. بعد از دوخت نمونه اولیه، ممکن است از نظر طراح لباس، تغییراتی در فرم، رنگ، جنس پارچه لباس لازم باشد. با اعمال این تغییرات، در نهایت آنچه تولید می‌شود، هم رضایت طراح لباس و هم مورد قبول، مشتری یا تولید کننده عمده است.

وظیفه طراح لباس، برای رسیدن به موفقیت، داشتن پشتکار و تلاش است. و یک روحیه انتقادپذیر، که او را به قله‌های موفقیت برساند. به عنوان یک هنرمند دید طراح لباس به جهان اطراف خود، حتما با نگاه یک آدم معمولی، متفاوت است. خلاقیت بالایی در ایجاد کارها و محصولات جدید دارد. و بسیار باهوش و موقعیت سنج است.

برای اینکه طرح لباسش مورد قبول عموم جامعه قرار بگیرد، گاهی مجبور است که از سبک و علایق خود دست کشیده و فقط شرایط اجتماعی جامعه را در نظر بگیرد. و بر اساس اندام و سلیقه ایرانی، و فرهنگ ایرانی– اسلامی، طرح بزند.

مهارت‌های لازم برای یک طراح لباس

طراح لباس، هنرمندی که علاوه بر داشتن مهارت دوخت و برش، باید یک روانشناس، نقاش، جامعه شناس، بازاریاب و تاجر نیز باشد.

یکی از مهم‌ترین مهارت‌هایی که یک طراح لباس لازم دارد، مهارت طراحی است، هم مهارت برای طراحی‌های دستی، و هم طراحی‌های دیجیتالی، تا بتواند آن ایده‌ای را که در ذهن دارد بر روی کاغذ بیاورد. نرم افزارهای طراحی به طراح این اجازه را می‌دهند که تا طرح‌ لباس را در در رنگ‌ها و فرم‌های مختلف مشاهده کند.

همچنین، با دوخت و برش، همچنین ابزارهای خیاطی آشنایی داشته باشد و انواع اجزای لباس مانند یقه،آستین، سر آستین و … را بشناسد. و رسم الگو بداند. داشتن الگو از لباس، برای تولید انبوه ضروری است.

در مورد جنس، کاربرد ویژگی‌های انواع پارچه، باید اطلاعات کافی داشته باشد. و به اصطلاح «پارچه شناس» باشد. قدرت تشخیص رنگ، بافت، زمینه‌ و اشکال پارچه؛ مرتبط با هر سبک و طرح لباس را داشته باشد.

با شناخت انواع اندام، دانش طراحی فیگوراتیو داشته باشد و تناسبات طولی و عرضی بدن انسان، نواقص اندامی و زوایا و هندسه بدن را دقیق بداند.

از نیاز بازار و شرایط جامعه آگاهی داشته باشد. و روحیه کار تیمی داشته و بتواند با خیاط، مدل، تامین‌کننده‌های مواد اولیه، و مشتریان ارتباط خوبی برقرار کند.

چگونگی ورود به شغل طراحی لباس

بنیانگذار، رشته طراحی لباس، چارلز فردریک از کشور فرانسه است. او برای اولین بار در سال ۱۸۲۶ ، رشته طراحی لباس را مطرح کرد.

در ایران، افراد می توانند، بعد از دوره متوسطه اول، وارد مدارس فنی و حرفه‌ای شوند و رشته طراحی و دوخت را انتخاب کنند.

رشته طراحی لباس، مقطع دکترا ندارد. ولی علاقمندان این رشته می توانند در دانشگاه‌های علمی و کاربردی یا دانشگاه‌های هنر تا مقطع کارشناسی ارشد، ادامه تحصیل دهند. یا در آموزشگاه‌های آزاد در دوره‌های کوتاه مدت طراحی لباس شرکت کنند.

به عنوان شغل نیز می‌توانید هم آموزش دهید و هم کارگاه طراحی لباس برای خود داشته باشید.

در کشورهایی مانند انگلستان، ایتالیا، آمریکا، کانادا و ترکیه در این هنر و صنعت به موفقیت های بین‌المللی ویژه ای دست یافته‌اند. اما کشور فرانسه، را مهد دنیای مد و فشن باید دانست. اما در ایران، این صنعت پیشرفت چندانی ندارد. شاید یکی از علت‌های آن، نبود قانون کپی رایت، و رعایت نشدن حقوق مالکیت فکری طراحان باشد. همچنین در ایران، امکان نمایش عمومی لباس‌های طراحی شده وجود ندارد.

اگر قصد ورود به شغل طراحی لباس را دارید، توصیه ما، ادامه دادن از طریق هنرستان می باشد. تا خیلی زود با فضای این کار آشنا شوید. از آنجا که طراحی لباس، حوزه‌ای است که نیاز به صبر دارد و طاقت فرسا است. ممکن است بعد از مدتی انگیزه خود را برای یک طراح لباس بودن از دست بدهید. در این صورت زمان برای برگشت و تغییر رشته را دارید. برای اینکه یک طراح لباس موفق باشید باید عاشق این حوزه باشید.

در مورد شغل‌های شب کار
ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *